Tikai trīs nedēļas pēc globālās prezentācijas, kas norisinājās Prāgā, Škoda elektriskais krosovers Enyaq iV bija ieradies arī Latvijā.
Pirmais apskats: Škoda, kas elektriski varēs nobraukt 500 kilometrus (3)
1. septembrī visa pasaule iepazinās ar Škoda jauno elektromobili Enyaq iV. Mazāk nekā mēnesi vēlāk automašīna viesojās Rīgā. Izbraukt ar to vēl nevarējām, toties TV Auto ziņas rūpīgi varēja izpētīt, kas tai ir salonā un kā tā vispār izskatās.
Tā ir arī iespēja reāli saprast Enyaq izmēru, kas ir ļoti tuvu Škoda Kodiaq. Automašīnas dizains dabā, kaut arī iekštelpās, izskatās vēl dinamiskāks nekā bildēs. Dabā arī kļūst skaidrs, kur radušās internetā klejojošās spekulācijas par Enyaq iV līdzību ar kādu bavāriešu automašīnu. To atzinuši arī citu marku cienītāji, kas paspēja apskatīt pirmo Enyaq kādā no Škodas autosaloniem.
Zem virsbūves valda elektrība
Arī autoizstādēs mēs parasti cenšamies ieskatīties zem jauno automašīnu motorpārsegiem. Pat tad, ja tie nemaz nesedz motoru, jo Škoda Enyaq iV gadījumā dzinēja te nemaz nav. Tas atrodas aizmugurē pie velkošajiem riteņiem. Tā jauda ir no 109 līdz 150 kilovatiem, baterijas ietilpība - 55, 62 vai 82 kilovatstundas. Tas noapaļoti parādās modeļa nosaukumā.
Sniedzamība ir no 340 līdz 510 kilometriem, tātad pilsētnieks iV 80 varēs lādēt tikai reizi nedēļā.
Būtībā viss, kas ir zem priekšējā pārsega, ir dzeses sistēmas galvenās sastāvdaļas, jo radiators atrodas priekšā, un jādzesē arī elektromobilis, tai skaitā motori un akumulators. Priekšā atrodas arī siltumsūknis, kas mikroklimatu salonā uztur daudz efektīvāk par tiešo elektrisko apsildi. Acīs krīt arī izteiksmīgie stiprības elementi, kas aizņem krietnu daļu telpas. Enyaq dinamika gan nav vētraina, drīzāk pietiekama, starp 8,5 un 11,5 sekundēm līdz simtam. Maksimālais ātrums ir 160 km stundā.
Trumuļu bremzes - kāpēc?
Pat jaudīgākajam Enyaq iV variantam ar 21 collas riteņiem ir trumuļu bremzes kā mazbudžeta automašīnai. Vai tā būtu vēlme ietaupīt nevietā? Nebūt ne! Jaunajiem elektromobiļiem ir ļoti attīstīta bremžu spēka rekuperācijas sistēma, un tas nozīmē, ka trumuļu bremzes piedzīvo savu renesansi, un šis automobilis ir tam pierādījums.
Vēl vairāk. Inženieri aprēķinājuši, ka uz Volkswagen MEB platformas ražotie elektromobiļi tik bieži izmanto bremžu rekuperāciju, ka aizmugurējās bremzes nenodils nekad. Tāpēc pelēcīgie bremžu trumuļi pat nav izjaucami.
Pazīstams salona iekārtojums
Tik moderns un reizē tik pazīstams. Tiem, kas braukuši ar jaunākajām Škodām, šis automobilis neizraisīs kultūršoku. Stūre ir no jaunās Octavia. Instrumentu panelis ir ļoti mazs, taču ko gan tur tādu varētu rādīt? Svarīgāko informāciju vadītājs tāpat saņems no head up displeja, otršķirīgo - no liela centrālā displeja, kura izmērs ir 10 vai 13 collas, un tā lietošana ļoti atgādina jauno Octavia interfeisu.
Tā kā elektromobiļiem nav pārnesumkārbas, parastā kloķa vietā palicis vien rudimentārs strupucis, ar ko ieslēgt braukšanas virzienu. Lāpstiņas zem stūres gan palikušas, taču tās būs nepieciešamas bremžu rekuperācijas pakāpju izvēlei. Vairāk skaties TV Auto ziņu sižetā.