Covid-19 pandēmija faktiski ir sagrāvusi globālo kruīza kuģu ceļojumu industriju. Šā iemesla dēļ daudzi kuģu īpašnieki, nevēloties segt milzīgās kuģu uzturēšanas izmaksas, izvēlas tos nodot metāllūžņos. Tas, savukārt, ir izraisījis kruīza kuģu demontāžas bumu ostas pilsētā Turcijas rietumos, vēsta aģentūra “Reuters”.
Pandēmijas sekas: kruīza kuģu "kapsēta" Turcijā (6)
Šobrīd Turcijas Aliagas ostā tiek vienlaikus demontēti pieci kruīza kuģi. Tos paredzēts nodot metāllūžņos.
Tuvākajā laikā ostā ieradīsies vēl trīs demontēšanai paredzēti kuģi.
Kruīza kuģi bija starp pirmajiem Covid-19 epidēmijas perēkļiem. Šī iemesla dēļ šā gada pavasarī kruīza kuģu satiksme pasaulē tika apturēta un pirmsepidēmijas līmenī nav atsākusies joprojām.
Pirms Covid-19 pandēmijas Turcijas ostu doki, kas specializējās kuģu demontāžā, galvenokārt koncentrējās uz kravas un konteinerkuģu izjaukšanu, tomēr pēc epidēmijas sākuma Turcijā arvien vairāk tiek demontēti tieši kruīza kuģi.
“Pēc pandēmijas sākuma būtiski palielinājusies kruīza kuģu plūsma uz Aliagu. [Kruīza kuģu] demontāžas jomā vērojams īsts bums. Kad kuģiem nav darba, tie tiek nodoti demontāžai,” norāda Turcijas kuģi pārstrādes uzņēmumu asociācijas vadītājs Kamils Onals.
Viņš norāda, ka
viena pasažieru kuģa pilnīga demontāža ilgst aptuveni sešus mēnešus.
Aliagas ostas demontāžas dokā šobrīd kopumā strādā 2500 cilvēku, kas sadalīti vairākas komandās.
Šobrīd demontējamie kuģi Turcijā ieradušies no Lielbritānijas, Itālijas un ASV.
Pagājušajā gadā Aliagas ostas dokā no kuģu demontāžas iegūtā tērauda apjoms veidoja 700 000 tonnu, savukārt šogad šis skaitlis varētu palielināties līdz 1,1 miljonam tonnu.
“Mēs mēģinām krīzi pārvērst iespējā,” norāda Onals.
Viņš uzsver, ka kuģa metāla daļas tiek nodotas pārstrādei, bet arī citi kuģos izmantotie materiāli tiek izmantoti atkārtoti. Piemēram, ostu regulāri apmeklē dažādu viesnīcu pārstāvji, lai iegādātos uz kuģiem esošās mēbeles.
Koronavīrusa pandēmija nodarīja nopietnus zaudējumus globālajai kruīza kuģu industrijai pēc tam, kad uz kuģiem ostās un jūrās visā pasaulē tika reģistrēti desmitiem Covid-19 uzliesmojumu.
Kā liecina “Business Insider” apkopotā informācija, pirms paziņojumiem par nozares “nosēdināšanu” dīkstāvē Covid-19 uzliesmojumi līdz šā gada 25.martam tika reģistrēti uz kopumā 36 kruīza kuģiem.
Pandēmijas dēļ noteiktie ierobežojumi, ieskaitot pārvietošanās ierobežojumus un sociālās distancēšanās prasības, daudzviet pasaulē joprojām ir spēkā. Dīkstāves dēļ vairākas pasaules vadošās kruīzu kompānijas pēdējo mēnešu laikā ir paziņojušas par darbinieku skaita un atalgojuma samazināšanu, tādējādi cenšoties samazināt izmaksas.