Krīžu un konsultāciju centra “Skalbes” direktore Zane Avotiņa uzsver, ka pirmais solis pašnāvību riska novēršanā ir saruna. “Nedrīkst baidīties cilvēkam vaicāt, vai viņš ir nolēmis izdarīt pašnāvību. Runāšana par smagajām tēmām - tas ir kā būt ar ziloni istabā. Mēs redzam, ka zilonis atrodas telpā, un, iespējams, to daudzi redz, bet mēs ar to negribam tikt galā. Mums liekas, ka tas ir biedējošs, un mēs nezinām, ko ar to darīt. Mentālā veselība joprojām ir stigmatizēta. Liekas, ka tas ir kaut kas slikts, nedziedināms un nemainīgs.
Tās sajūtas no padomju laikiem joprojām ir dzīvas - bailes no nonākšanas psihiatriskajā slimnīcā.
Tas liek pēc iespējas ilgāk nemeklēt palīdzību. Taču meklēt palīdzību vajag,” uzsver speciāliste. Tāpat speciālisti atgādina, ka pašnāvību risks apdraud ne tikai cilvēkus, kuriem ir konstatētas mentālās veselības problēmas, bet arī jebkuru citu. Uz šādu rīcību var pamudināt gan sarežģītas dzīves situācijas, gan sajūta, ka neesi pieņemts vai esi kā apgrūtinājums citiem.
Runājot par pašnāvībām, nevar aizmirst arī to, ka tās atstāj savu nospiedumu uz apkārtējiem cilvēkiem – gan tuviniekiem, kam nākas sadzīvot ar zaudējumu, gan cilvēkiem, kam nācies kļūt par aculieciniekiem veiktai pašnāvībai. Smagu iespaidu izdarīta pašnāvība var atstāt arī, piemēram, uz mašīnistu, kura vadītā vilciena priekšā cilvēks ir izlēcis. “Vilciens kustas ļoti ātri, un, ja cilvēks ir nolēmis izlēkt priekšā vilcienam, mašīnists tur vairs neko nevar izdarīt. Tu jūties kā iesprostots krātiņā, neko izdarīt nevar, jo vilciena bremzēšanas ceļš ir līdz kilometram. Cilvēki, kas strādā pie dzelzceļa, ir morāli ļoti spēcīgi. Taču pēc šādiem gadījumiem daļa manu kolēģu darbu turpināt vairs nespēja,” pieredzē dalās SIA "LDZ CARGO" dīzeļlokomotīves vadītājs Raimonds Maksims.