Mēdz teikt, ka cilvēkiem piemīt ožas atmiņa – konkrētas smaržu notis var atsaukt atmiņā sen aizmirstus notikumus, ļaut veldzēties nostalģijā un likt tagadnei aizmirsties. Pietiek vien iedegt kādu aromātisko sveci, lai pilnībā izmainītu istabas atmosfēru un kardināli mainītu prāta stāvokli tajā mirklī.
Ar sveču aromātu uzjundīt atmiņas: aromterapija pašu mājās
Noteiktām smaržu notīm un cilvēka noskaņojumam jau sen ir pierādīta savstarpēja sakarība – tās spēj netiešā veidā vai nu uzlabot, vai nomākt garastāvokli. Kāds senāks, proti, 2002. gada, Brauna universitātes pētījums apgalvo, ka telpās dominējošie aromāti patiešām ietekmē cilvēku labsajūtu, taču šī iedarbība krietni atšķiras no antidepresantiem vai narkotikām.
Smaržas neveicina konkrētu laimes hormonu pastiprinātu darbību, bet gan rosina atminēties kādus mirkļus no pagātnes, uzjundot tās emocijas, kuras valdīja šajā notikumā. Tas nozīmē, ka cilvēki burtiski savas dzīves laikā iemācās konkrētus aromātus asociēt ar dažādiem notikumiem un ar atmiņu palīdzību sev atmodināt noteiktas emocijas. Piemēram, kādam lauku mājas smarža liks atcerēties bezrūpīgas bērnības dienas, bet citam šī pati smarža liks riebumā saviebties un raisīs trauksmi, jo asociēsies ar īgno tanti, kas dzīvoja laukos. Interesanti, ka arī pati franču modes dāma un dizainere Koko Šanele savas ikoniskās smaržas “Chanel No. 5” ir radījusi uz savu bērnības atmiņu pamata, smaržām pievienojot veļas ziepju aromāta nianses, kas madāmai asociējušās ar māti.
Smaržu spējas atsaukt pozitīvas vai negatīvas atmiņas izmanto arī aromterapijā, netradicionālās medicīnas nozarē, kuras mērķis ir atklāt un dziedēt cilvēku psiholoģiskās problēmas ar noteiktu aromātu palīdzību. Arī aromterapijas praksē pacientiem ir jāatrod tas aromāts, kas liek justies viskomfortablāk, bet pēcāk krīzes vai trauksmainos brīžos šo aromātu sasmaržo, lai mazinātu nepatīkamās sajūtas. Šo pašu principu var izmantot arī mājokļa iekārtojumā, izmantojot dažādas metodes telpu gaisa iesmaržināšanai, proti, liekot lietā difuzorus, smaržu kociņus, aerosolus vai arī aromātiskās sveces.
Mūsdienās viena no populārākajām mājas aromterapijas metodēm ir sveces – tās veikalu plauktos ir pieejamas ārkārtīgi plašā klāstā, dažādos iepakojumos un traukos, izmēros un pat krāsās. Šim it kā niecīgajam interjera priekšmetam ir divējāda nozīme – tās vizuāli papildinās dzīvojamās istabas plauktus vai izrotās kafijas galdiņu, kā arī aizdegtas piepildīs mājokli ar noteiktu smaržu buķeti.
Ņemot vērā šos cilvēka psiholoģijas principus, zviedru gigants “Ikea” sadarbībā ar luksusa aromātu zīmola “Byredo” dibinātāju Benu Goremu ir radījuši jaunu aromātisko sveču kolekciju “Osynlig” ar 13 dažādu aromātu svecēm. Portālam TVNET bija ekskluzīva iespēja uzklausīt “Ikea” radošo komandu un uzzināt plašāk par aromātisko sveču tapšanas aizkulisēm.
Radošās komandas pārstāvis Džeimss Fučers atklāj, ka uzņēmums ir apzināti izvēlējies radīt relatīvi daudz, proti 13, dažādu veidu aromātiskās sveces, kas ļaus ikvienam pircējam atrast sev pievilcīgāko aromātu, kas ne tikai radīs ožai tīkamu gaisotni mājoklī, bet arī liks veldzēties siltās atmiņās. Radošās komandas pārstāvji min, ka sveču aromātu izveidē tika kombinēti divi aromātu pretstati, tādējādi radot unikālas smaržu kombinācijas. Šo pašu niansi dizaina komanda izmantoja arī sveču trauku dizainā – tika kombinēti divi toņi, kas pakāpeniski saplūst viens ar otru, metaforiski atainojot šo abu aromātu mijiedarbību. Tāpat ražotāji lūkojuši, lai visas aromātiskās sveces būtu savstarpēji kombinējamas – tā, lai vienā telpā vienlaicīgi var sadegt vairākas sērijas sveces, ļaujot ikvienam veidot savu unikālo māju aromātu.
Kolekcija būs pieejama IKEA veikala plauktos 2020. gada novembrī.