Ir regulāri dzirdēts, ka cilvēki, lai dabūtu labākus tehniskās apskates rezultātus, vienu vai divas tvertnes izbrauc ar augstas kvalitātes dīzeļdegvielu. Lai saprastu, vai un kā šī tautas metode darbojas, vispirms jāsaprot, ko tad īsti mēra tehniskajā apskatē.
Ko labāk darīt pirms tehniskās apskates: skalot izpūtēju vai lietot kvalitatīvāku degvielu? (7)
Ģirts Ulpe, CSDD tehniskās apskates eksperts: "Dīzeļu testā pārbauda izplūdes gāzes dīzeļdzinējiem. Atšķirībā no benzīna dzinējiem tās ir cietās daļiņas, nevis kaitīgie sadegšanas produkti kā benzīna gadījumā."
Vienkāršāk runājot, apskatē mēra kvēpu daudzumu. Mērījuma robežvērtības atkarīgas no automašīnas izlaiduma gada. Par 1980. gadu vecākiem dīzeļiem šo metodi nelieto vispār, savukārt par 2017. gadu jaunākiem robežvērtību norāda automašīnas ražotājs.
Pēdējās divās desmitgadēs ražotu dīzeļu īpašniekiem lielākās raizes sagādā tā sauktais kvēpu filtrs, kura uzdevums ir uztvert un periodiski sadedzināt tieši tās cietās daļiņas, ko mēra dīzeļu testā.
Ģirts Ulpe, CSDD tehniskās apskates eksperts: "Bez šā filtra apskati nav iespējams iziet, jo rādītāji neizpildās. Ja redzam, ka filtrs ir likvidēts, vērtējam to ar 2. Slēdzam klāt pašdiagnostikas iekārtu jeb OBD, un, ja ir kļūdas, mēs vērtējam ar 2."
Kvēpu filtrs var iziet no ierindas dažādu iemeslu dēļ, taču viens no biežākajiem ir nekvalitatīva dīzeļdegviela.
Zigmārs Liepiņš, Moller Auto Krasta servisa vadītājs: "Degvielas kvalitāte ietekmē gan izmešu daudzumu, gan patēriņu, gan dzinēja ilgmūžību. Skaidrs, ka, izvēloties kvalitatīvu vai nekvalitatīvu degvielu, tas ietekmē arī DPF filtru, jo tas aizsērē. Jo labāka degviela, jo mazāks kvēpu piesārņojums, kas ļauj mašīnai vieglāk elpot, un izplūdes sistēma darbojas korektāk."
CSDD eksperts šajā jautājumā ir skeptisks un iesaka pirms apskates dīzelim "izskrieties". Viņaprāt, degvielas uzpildes stacijā pieejamā dīzeļdegviela diez vai spēj būtiski mainīt rādītājus apskatē. Cita lieta, ja mašīnā mēģina pildīt kuģu degvielu. Tad gan mērījumu rezultāti varētu atšķirties.
"Problēma ir, ja gadu ir braukts pilsētā. Tad mēdz izplūdes sistēmā sakrāties kvēpi, kas pirmajos gāzējumos rada lielos rādītājus. Tāpēc tiešām var ieteikt vadītājiem, kuri reti brauc pa šoseju, pirms apskates kādu taisnāku gabalu pabraukt ar zemāku pārnesumu un nedaudz patīrīt izplūdes sistēmu."
Kvēpu filtra saturu var izskalot vai piespiedu kārtā izdedzināt, taču filtram tas par labu nenāks.
Zigmārs Liepiņš, Moller Auto Krasta servisa vadītājs: "Jā, mēs varam palīdzēt izdedzināt, bet viena, divas, trīs reizes un tas filtrs jāmaina. Filtra cena pret mašīnas cenu ir astronomiska. Ja paņemam desmit gadus vecu mašīnu par 10 000 eiro, cieto daļiņu filtrs jeb DPF maksās 2000. Tad skaidrs, ka degvielas izvēle ir diezgan svarīgs faktors. Tie ir pāris centi šodien, bet ilgtermiņā tie var būt pāris tūkstoši, ja nerūpējamies par mašīnu."
Tātad tomēr degviela. ProDiesel leģendas pamatā ir Neste apgalvojums, ka, ProDiesel sadegot, ir raksturīga daudz mazāka dūmainība nekā standarta degvielai.
Armands Beiziķis, Neste Latvija valdes priekšsēdētājs: "Ja mēs salīdzinām ProDiesel ar EN590 standarta prasībām, tad autoražotāji izvirzījuši daudz augstākas prasības, un ProDiesel ir vienīgais, kas tās izpilda. Ja agrāk cilvēki domāja, ka tas ir produkts, ko vajadzētu liet tikai ziemas laikā labāku sasalšanas parametru dēļ, tagad visi sapratuši, ka tas ir pastāvīgs produkts, kas jālieto, lai saglabātu savu mašīnu labākā tehniskā stāvoklī."