Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Nosaukti vērtīgākie zīmoli pasaulē (4)

Raksta foto
Foto: AFP / Scanpix

“Google” zīmols pirmo reizi kopš 2012. gada pametis vērtīgāko zīmolu pasaulē pirmo trijnieku, liecina “Interbrand Corp.” šogad veiktais pētījums.

Pasaulē vērtīgākais zīmols jau astoto gadu pēc kārtas ir “Apple” – šī zīmola vērtība palielinājusies par 38% un šobrīd sasniedz 323 miljardus dolāru. Otrajā vietā ierindojas “Amazon”, un šā zīmola vērtības kāpums sasniedzis pat 60%. Naudas izteiksmē “Amazon” vērtība ir 200,7 miljardi dolāru.

Trešajā vietā ierindojusies kompānija “Microsoft”, kuras vērtība sasniegusi 166 miljardus dolāru. Gada laikā vērtība palielinājusies par 53%

Savukārt “Google” vērtība ir samazinājusies par vienu procentu, un tās vērtība ir 165,4 miljardi dolāru.

Saraksts no piektās līdz desmitajai vietai, salīdzinot ar gadu iepriekš, faktiski nav mainījies – vietām ir samainījusies kompānija “Samsung”, kas ieņem piekto vietu (zīmola vērtības pieaugums par 2%, sasniedzot 62,3 miljardus dolāru) ar “Coca Cola”, kas ieņem sesto vietu (vērtības kritums par 10%, līdz 56,9 miljardiem).

Septīto pozīciju ieņem “Toyota” (kritums par 8%, vērtība 51,6 miljardi), astoto – “Mercedes Benz” (kritums par 3%, vērtība 49,3 miljardi dolāru), devīto – “McDonald’s” (kritums par 6%, vērtība 42,8 miljardi), un saraksta pirmo desmitnieku noslēdz “Disney” (kritums par 8%, vērtība 40,8 miljardi).

Jāatzīmē, ka pirmajā desmitniekā esošo zīmolu vērtība veido pusi no kopējā Top 100 uzņēmumu zīmolu vērtības.

Reitingā ir arī jaunumi – “Instagram”, kas ar 26,1 miljardu dolāru vērtību ieņem 19. vietu, “YouTube” (30. vieta, 17,3 miljardi) un “Zoom” (100. vieta, 4,48 miljardi). Vislielāko kāpumu piedzīvoja “Spotify”, kas pakāpās no 92. vietas uz 70., kā arī “Netflix” – no 65. līdz 41. vietai. Tāpat sarakstā pēc divu gadu pārtraukuma ir atgriezies uzņēmums “Tesla”, kas sarakstā nebija redzams pēdējos divus gadus.

Kopējā Top-100 saraksta zīmolu vērtība pašlaik ir 2 triljoni un 336,4 miljardi dolāru, kas par 9% pārspēj iepriekšējā gada rādītāju. Vidējais izaugsmes temps atsevišķiem zīmoliem bijis 14% gadā, savukārt tehnoloģiju zīmoli vidēji auguši par 20% pēdējā gada laikā.

‘Interbrand” norāda, ka tā vairāk nekā 20 gadu strādā pie vērtīgāko zīmolu reitinga. Kopumā 30 zīmoli, kas bija pirmajā reitingā, tajā ir arī šodien. To vidū ir “Disney”, “Nike”, “Gucci” un citi. Skaļākie zīmoli, kas pametuši reitingu, ir MTV un “Nokia”.

2001. gadā simts vērtīgāko zīmolu kopējā vērtība bija 988 miljardi dolāru. Respektīvi – 20 gadu laikā šis rādītājs pieaudzis 2,4 reizes.

Svarīgākais
Uz augšu