Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Dīzeļus pērk, jo tos var atļauties, taču šīs mašīnas var slēpt milzu izdevumus (26)

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums / TV3 ziņas

Vidējam latvietim dīzelis patīk pieejamās cenas dēļ. Kamēr citur Eiropā no smakojošajām automašīnām cenšas tikt vaļā, Latvijā dīzeļmašīnu skaits tikai palielinās.

Rinda pie dīzeļauto pārbaudes boksiem tehniskās apskates stacijā jau no rīta ir gara un arī dūmu mākoņi - iespaidīgi. Apskates speciālisti norāda, ka Latvijā topā ir pamatīgi lietoti dīzeļautomobiļi, no kuriem Rietumeiropā mašīnu saimnieki grib tikt vaļā. Latvijas pircējs šādas mašīnas uzskata par labiem un uzticamiem auto, turklāt var tos arī atļauties.

Lai gan uz ceļiem regulāri redzami smakojoši auto ar melniem dūmu mākoņiem aizmugurē, izrādās, ka tehnisko apskati dīzeļa atgāzu dēļ neiziet tikai 5% mašīnu, vēsta TV3 Ziņas.

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums / TV3 ziņas

"Mašīnai apskati veic reizi gadā, bet, piemēram, viena sprausla var iziet no ierindas jebkurā laikā un tas rada šo redzamo mākoni mašīnas aizmugurē," skaidro Auteko & TUV Latvija maiņas vecākais Ģirts Ulpe.

Daudzi autobraucēji savus auto pirms apskates saved kārtībā, bet pēc uzlīmes saņemšanas atkal modificē - tonē stīklus, maina gaismas, padara izpūtējus skaļākus. Krāpšanos ar īslaicīgu atgāzu samazināšanu gan nav manījuši.

"Kaut kādas iespējas, iespējams, ir. Kaut kādai nelielai automašīnu grupai atkarībā no izlaiduma gada ir iespējams, izgriežot kvēpu filtru, iziet šo apskati, ja motors darbojas normāli. Bet tā ir tikai ļoti neliela daļa un šobrīd norit darbs, lai izskaitļotu arī šos auto, jo to ir iespējams pārbaudīt. Tas ir laikietilpīgāk, tomēr domāju, ka agrāk vai vēlāk tiks pieņemti šādi likumi un mēs pārbaudīsim, ja vizuāli būs aizdomas, ka kvēpu filtrs ir likvidēts. Mans ieteikums būtu pirms šāda auto pirkšanas tomēr apdomāt, ka tas var būt tuvākajā laikā ārkārtīgi dārgs pirkums," - tā Ulpe.

Tieši automašīnu izplūdes gāzu dēļ gaisa kvalitāte Rīgā un citās lielākajās pilsētās pamatīgi pieklibo. To apliecina arī meteorologu novērojumi. 

"Pēdējo gadu statistika liecina, ka līdz 32 procentus no kopējām emisijām veido tieši transports. Ja mēs skatāmies ilgtermiņa analīzi, tad 2018.gadā, salīdzinot ar 2005.gadu, situācija ir daudz, daudz labāka - kritums ir aptuveni 30%. Pateicoties tam, ka autoparks kļūst jaunāks," stāsta LVĢMC monitoringa daļas vadītāja Iveta Indriksone.

Tehniskās apskates eksperts gan uzskata, ka kūpošie dīzeļi uz Latvijas ceļiem būs redzami vēl ilgi, turklāt pastāv iespēja, ka to skaits uz laiku pat var pieaugt.

Uz augšu