Nesen Romas pāvesta teiktais satricināja ne tikai visas pasaules ticīgos, bet arī racionāli domājošos. Proti – izrādās, ka arī geji ir tādi paši cilvēki kā pārējie un pelnījuši līdzvērtīgu attieksmi un tiesisko aizsardzību.
Lūsis komentē ⟩ Kārtējā baznīcas vajāšana
“Homoseksuāliem cilvēkiem ir tiesības veidot ģimenes. Viņi ir Dieva bērni. Ir jāpieņem civilo partnerattiecību likumi, lai viņi būtu juridiski aizsargāti,” tā pāvests Francisks.
Likumsakarīgi, ka ar pāvesta teikto nebija mierā arī pašmāju garīdznieki. Piemēram, Baldones draudzes un Salaspils Dievmātes Rožukroņa Karalienes draudzes (vēlos precizēt: šis ir īsts nosaukums) prāvests Ilmārs Tolstovs, ne mirkli nevilcinoties, paziņoja: “Romas Katoliskā Baznīca Latvijā gatavo oficiālu pāvesta izteikumu komentāru un skaidrojumu. Lūdzu pacietību un nestrebsim karstu.”
Jo ir taču pilnīgi skaidrs, ka Romas pāvests pats tā īsti nesaprot, ko runā, tāpēc nepieciešama palīdzība no mazu draudžu vadītājiem Latvijā.
Pāvesta Franciska teiktā skaidrojumu ilgi nebija jāgaida, un jau pavisam drīz tas tika publicēts lapā katolis.lv:
Ko īsti vēlējās pateikt pāvests?
Oriģinālā pāvesta vārdi skan tā:
“Las personas homosexuales tienen derecho a estar en la familia, son hijos de Dios, tienen derecho a una familia. No se puede echar de la familia a nadie, ni hacer la vida imposible por eso. Lo que tenemos que hacer es una ley de convivencia civil. Tienen derecho a estar cubiertos legalmente”.
Izteiciens “convivencia civil“, kas izraisīja vislielākās emocijas un ir visvairāk komentēts, visas pāvesta runas kontekstā vairāk atbilst formulējumam “kopīga līdzāspastāvēšana (sadzīvošana)”. Izteiciens, kā to komentē dažādi mediji, neattiecas uz “partnerattiecībām”, kuras spāņu valodā tiek apzīmētas kā “unión civil” vai līdzīgā formā “unión registrada”.
Visu pāvesta teikto tātad vajadzētu tulkot tā:
“Homoseksuālām personām ir tiesības būt ģimenē; viņi ir Dieva bērni; viņiem ir tiesības uz ģimeni. Nevienu nedrīkst izstumt no ģimenes vai radīt apstākļus, ka viņa dzīve šī iemesla dēļ būtu neiespējama. Tas, kas mums ir jādara, ir jārada likumīga līdzāspastāvēšana (sadzīvošana). Viņiem ir tiesības būt tiesiski aizsargātiem.
Pāvesta izteikumi tātad nekādi nepielīdzina homoseksuālas attiecības laulībai starp vīrieti un sievieti. Tātad, pāvests intervijā aicina vecākus neatstumt savus netradicionālās orientācijas bērnus, jo viņiem, tāpat kā visiem citiem, ir nepieciešama ģimene.
Izstumšana veicina norobežošanos, izolētību, arī to, ka cilvēki meklē sev līdzīgos, šādi apstiprinot savas citādības faktorus. Savukārt iekļaušana un ģimenes mīlestība sniedz pozitīvo piemēru un iespēju mācīties, kas ir labvēlīgā morāle, un stiprina dzīves vērtības. (..)
Katoļu bīskapi aicina kristiešus un visus labas gribas cilvēkus iepazīties ar šīm prāta argumentos pamatotajām vadlīnijām, respektēt tās un nodrošināt sabiedrībā cieņu pret cilvēkiem ar homoseksuālām nosliecēm. Katrs aicināts veidot Latvijā savstarpējas cieņas kultūru bez jebkāda veida vardarbības.”
Pāvesta teoloģijas padomnieks – Laplatas arhibīskaps Fernandess – izskaidroja, ka termini "convivencia civil" (kopdzīve) un "unión civil" (civilā savienība) pāvesta ieskatā juridiski ir identiski "ļoti ciešai savienībai starp viena dzimuma pārstāvjiem".
Tomēr būsim reāli – saprotams, ka Baldones prāvests Franciska teikto saprot labāk nekā pāvesta teoloģijas padomnieks.
Arī ASV katoļu mācītājs Džeimss Mārtins, kurš ir Vatikāna komunikāciju sekretariāta oficiāli ieceltais konsultants, uzsvēra, ka pāvests izsaka atbalstu viendzimuma pāru aizsardzībai civillikumā. Pašmāju prāvests Tolstovs gan šo komentēja lakoniski: “Šis jezuītu tēvs nav oficiālais Vatikāna pārstāvis, nevajag izplatīt viltus ziņas.” Acīmredzot, Ilmārs šajā jautājumā ir zinošāks ne vien par pāvestu, bet arī Vatikāna oficiālo mājaslapu. Ticu, ka vakaros viņš šad tad mēdz vienkārši pa taisno sazvanīties ar dievu.
Lapā katolis.lv atrodami krietni vairāk nekā 100 raksti, kuros runāts par pāvesta darbiem, kā arī regulāri citēts viņa teiktais.
Savdabīgi, ka nevienam citam pāvesta paustajam viedoklim pašmāju katoļi nebija rakstījuši paskaidrojumu “Ko īsti vēlējās pateikt pāvests?”.
Tā kā Romas katoļu baznīca Latvijā uzskata, ka pāvesta Franciska teikto var paskaidrot labāk par viņu pašu, būs tikai normāli, ja katolis.lv publicēto tekstu un tā jēgu jums izskaidrošu es.
Ko īsti vēlējās pateikt katolis.lv?
Šajā interneta vietnē paustie izteikumi nepārprotami apliecina, ka celibāta ievērošana katoļu priesteriem rada neveselīgu seksuālo spriedzi, kas vēlāk izpaužas kā naids un agresija. Parasti šāda rīcība novērojama pubertātes vecuma zēniem, kuri cenšas paraut aiz bizes meiteni, kura iepatikusies.
Savas seksualitātes apslāpēšana, lai varētu “nedalīti kalpot dievam”, nevar palikt bez sekām. Par to neļaus samelot nedz statistika ar tūkstošiem seksuālās vardarbības gadījumu pret nepilngadīgajiem ik gadu, nedz arī katoļu priesteris Zeiļa. Šajā gadījumā pāvesta teiktā skaidrojuma autori patiesībā ir sauciens pēc palīdzības un lūgums atcelt celibātu.
Tātad, katoļu mācītāji rakstā aicina cilvēkus neatstumt savus netradicionālās orientācijas mācītājus, jo viņiem, tāpat kā visiem citiem, ir nepieciešama dzimumdzīve.
Izstumšana no seksuālās dzīves piekopšanas veicina norobežošanos, izolētību, arī to, ka cilvēki meklē sev līdzīgos, šādi apstiprinot savas citādības faktorus. Savukārt iekļaušana un savas seksualitātes neapspiešana sniedz pozitīvo piemēru un iespēju mācīties, kas ir labvēlīgā morāle, un stiprina dzīves vērtības.
Aicinu kristiešus un visus labas gribas cilvēkus iepazīties ar šīm prāta argumentos pamatotajām vadlīnijām, respektēt tās un nodrošināt sabiedrībā cieņu pret mācītājiem ar katoliciskām nosliecēm. Jo ir ironiski, ka pareizu attiecību modeļus mums vēlas mācīt vīrieši, kuru vienīgā seksuālā pieredze ir bijuši slapjie sapņi.