Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Komercauto, kas brauc ar CNG jeb saspiesto dabasgāzi. Plusi un mīnusi

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Ceļš uz emisiju samazināšanu vieglajās automašīnās ved caur elektrifikāciju. Ar pašreizējām tehnoloģijām komerctransportā pagaidām nav visaptveroša risinājuma, kā elektrificēt visu automobiļu parku. Tāpēc ražotājiem nākas meklēt citas alternatīvas dīzeļdegvielai un radīt, piemēram, Fiat Ducato CNG, kas izskatās tāpat kā citi, taču brauc ar saspiestu dabasgāzi.

Ja vieglās pasažieru automašīnas ar CNG barošanu patlaban ražo vien Volkswagen grupas zīmoli, tad komerctransporta piedāvājums ir krietni plašāks. Tā kā Itālijā braukšana ar gāzi ir ļoti populāra, nav brīnums, ka savu artavu sniedz arī Fiat komercauto divīzija Professional. Pārbūvei Fiat izvēlējies vispopulārāko Ducato izmēru. Automašīnai ir 3 litru benzīna dzinējs ar 136 zirgspēku jaudu un diezgan iespaidīgu griezes momentu. Tie ir 350 ņūtonmetri - tikpat daudz, cik Ducato 2,3 litru turbodīzelim.

Degvielas tvertne ir pavisam maza, 15 litru. Savukārt gāzes baloni var ietilpināt 220 litrus jeb uzpildes stacijas mērvienībās 36 kilogramus CNG. Ar tiem buss var veikt līdz pat 400 km.

Braukšana ar dabasgāzi skaitās mazāk kaitīga videi, jo samazinās ne vien CO2 un slāpekļa savienojumu izmeši, bet arī sīkās daļiņas, kas atbildīgas par gaisa piesārņojumu pilsētās.

Dabasgāzes automašīna ir daudz ekonomiskāka par benzīna auto, salīdzināma ar dīzeļdzinēja apetīti, un atšķirībā no pēdējā, CNG mašīnām nav nepieciešama AdBlue piedeva atgāzu attīrīšanai. Un vēl kas - CNG motors tikpat kā nav dzirdams. Braucot ar busu cauru dienu, tas varētu būt svarīgi.

Tehniskajos datos rakstīts, ka Fiat Ducato Natural Power, kā dēvē dabasgāzes mašīnas, CO2 izmeši ir 234 g uz km. Nav slikti busam ar 3,5 tonnu pilno masu!

Pilnīgi nejauši atklājas arī kāda CNG busa īpatnība. Kad beidzas gāze un buss pārslēdzas uz benzīnu, tam ieslēdzas maksimālās ātruma ierobežojums līdz 90 km/h. Tas veikts tāpēc, lai taupītu benzīnu, jo tā patēriņš ir briesmīgs, kādi 15 litri. Bet galvenokārt tas ir tāpēc, lai vadītājs pēc iespējas ātri uzmeklētu CNG staciju.

To Latvijā pagaidām ir maz, tikai 3 iepretim 20 Igaunijā. Taču aina drīzumā mainīšoties uz labo pusi: neizmantojot benzīna rezervi, cauri Latvijai varēs izbraukt ar jebkuru dabasgāzes auto.  

Raksta foto
Foto: Ekrānuzņēmums no TV Auto ziņām

Tā braukšana ar dabasgāzi ir tāda feina un progresīva lieta. Sēdi pie stūres ar apziņu, ka mazāk piesārņo dabu, un mašīna ne pēc kā neož. Taču ekonomiskais izdevīgums ir trausls, ja vispār ir. 

Daži aprēķinājuši, ka šādas automašīnas ir vērts iegādāties tikai tad, ja uzņēmumam ir pašam savs CNG sūknis. Tas arī prasa vairāku tūkstošu ieguldījumus, kas būs jāatpelna. 

Varbūt šādas mašīnas kļūs interesantākas no nākamā gada janvāra, kad tiks samazināta akcīze dabasgāzei transportā.

Fiat Ducato CNG

+ mazāk piesārņo gaisu

+ klusāka dzinēja darbība

+ nemainīga kravnesība

- zema sniedzamība

- paaugstināta cena

- maz uzpildes staciju

Dzinējs: 3000 ccm, R4

Jauda: 136 ZS

Paātrinājums: n/d

Patēriņš, kg/100 km: 9

CO2: 234

Cena: 35 900 eiro*

*) īpašā iepazīšanās cena - 31 000 eiro

Uz augšu