Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Labi, ka tu nobijies no asinīm! Sarkano paklāju karalis, modes ģēnijs Džordžo Armani

Modes leģendu stāsti
Raksta foto
Foto: AFP/SCANPIX, TVNET kolāža

Kurš gan nezina Džordžo Armani vārdu! Viņš neapšaubāmi ir noteicošā figūra augstās modes prêt-à-porter ēras uzplaukumā, kas no Milānas izplatījās visā pasaulē. Armani panākumi aizvien pauž viņa radošo spēku, kas spēj no jauna izgudrot it kā jau sen esošu apģērba klasiku. Armani aizvien diktē to, kas izceļas uz sarkanā paklāja. Kā tapa impērija, kura aizvien pieder tikai viņam vienam? Stāstām par elegances ģēniju - Džordžo Armani!

Īsi trīs teikumos

Giorgio Armani S.p.A., tautā saukts par Armani, ir Itālijas luksusa modes nams, kurš izstrādā, ražo, izplata un pārdod

haute couture, ready-to-wear

modi, ādas izstrādājumus, apavus, pulksteņus, rotaslietas, aksesuārus, kosmētiku un mājas interjeru.  

Zīmols šos produktus tirgo ar vairākām etiķetēm: Giorgio Armani Privé, Giorgio Armani, Armani Collezioni, Emporio Armani (ieskaitot EA7), Armani Jeans, Armani Junior un Armani Exchange. 

Uzņēmuma pārdošanas apjomi 2016. gadā bija aptuveni 2,65 miljardi USD.

Džordžo Armani 86 gadu vecumā ar savu autobiogrāfijas grāmatu uz kura vāka attēlots mazais Džordžo.
Džordžo Armani 86 gadu vecumā ar savu autobiogrāfijas grāmatu uz kura vāka attēlots mazais Džordžo. Foto: AP/Reuters/ScanPix

Mazais, kautrīgais itāļu zēns 

Džordžo - foto pa kreisi
Džordžo - foto pa kreisi Foto: Ekrānuzņēmums

Džordžo Armani dzimis 1934. gada 11. jūlijā Itālijas ziemeļu pilsētā Pjačencā. Džordžo bija vidējais bērns trīs bērnu ģimenē. Bērnībā bieži viņu apcēla vecākais brālis Serdžio, bet divatā ar jaunāko māsu Rosannu Džordžo labprāt spēlējās ar lupatu lellēm, arī darinot tām tērpus.

Māte bija mājsaimniece, bet tēvs -  grāmatvedis transporta uzņēmumā. Visa bērnība pagāja tradicionālā itāļu ģimenes garā.

Ar māti un elegantais tēvs
Ar māti un elegantais tēvs Foto: Ekrānuzņēmums

"Vecāki noteikti mani iespaidoja ar savu ģērbšanās manieri, kas vienmēr bija eleganta. Vienkārša, bet tīra elegance, kaut mums nebija daudz naudas," dokumentālā filmā "Made in Milan" runā Armani. "Es atceros, kā mamma pati darināja mums visiem apģērbu. Un mēs izskatījāmies patiešām kā no pārtikušas ģimenes, kaut tā nebija, jo bieži mums pietrūka naudas pat iztikai."

Gribēja būt ārsts, bet tad ieraudzīja asinis...

Interesanti, ka jauneklim Džordžo bija kaislīga vēlme studēt medicīnu; kā viņš atceras, tā radusies pēc pēc Arčibalda Kronina grāmatas "Citadele" izlasīšanas. 1950. gadā viņš iestājās Milānas universitātes Medicīnas fakultātē. Tomēr pēc trīs gadu cītīgām studijām Džordžo bija jādodas armijā. Medicīniskās izglītības dēļ viņš tika norīkots Veronas kara slimnīcā, kur nācās saskarties ar medicīnu aci pret aci, nevis tikai grāmatas lappusēs. Džordžo kāre kļūt par ārstu pārgāja, tomēr medicīnas studijas Džordžo nekad nav nožēlojis un,

iespējams, tieši anatomijas zināšanas ļāva viņam izprast apģērba piegriezuma ideālās attiecības, lai tas būtu ērts un izskatītos lieliski. 

No skatloga dekorētāja līdz uzvalku darinātājam

Pēc armijas Džordžo Armani 1957. gadā atrada veikala skatloga iekārtotāja darbu universālveikalā "La Rinascente" Milānā. Neilgi pēc tam viņš sāka strādāt par vīriešu apģērbu nodaļas pārdevēju, kur ieguva vērtīgu pieredzi mārketingā un plašāku skatu uz modes industriju. Sešdesmito gadu vidū Armani radās izdevība izmēģināt roku vīriešu apģērbu dizainā un pie tolaik slavenā itāļu dizainera Nino Seruti. Viņa prasmes tika ātri atzītas un tapa ļoti pieprasītas. Nākamās desmitgades laikā, turpinot strādāt "Cerutti" modes namā, Armani vienlaikus dizainēja apģērbu pat desmit citiem ražotājiem. 

Viņš ir izstrādājis drēbes Itālijas policijai un taksometru vadītājiem un pat noformējis pāvesta evaņģēliju grāmatas vāku.

Gatavs savam zīmolam tikai četrdesmit gadu vecumā

Sešdesmito gadu beigās Armani satika arhitektu Serdžio Galeoti, kas iezīmēja personisku un profesionālu attiecību sākumu ilgu gadu garumā. 1973. gadā tieši Galeoti pārliecināja viņu atvērt savu dizaina biroju Milānā, turpinot izgudrot apģērbus vairākos modes namos, tostarp Allegri, Bagutta, Hilton, Sicons, Gibò, Montedoro un Tendresse.  Viņi abi turpināja strādāt nelielā biroja telpā, kur Armani veidoja apģērbus, bet Galeoti tos pārdeva universālveikaliem jau pirms izgatavošanas. Armani tuvojās leģendārajam mirklim, kad viņš beidzot radīs savu zīmolu... 

Naudas tomēr aizvien nepietika, tāpēc Armani nācās pat ar roku krāsot rakstus uz auduma, jo viņi nevarēja atļauties tādus nopirkt iecerētajiem modeļiem.

Armani kļuva pārliecinātāks un pieredzes bagātāks. Un tikai tad viņš sev atzina, ka ir gatavs savam zīmolam - 40 gadu vecumā. 

Raksta foto
Foto: ekrānšāviņš no filmas "Milan"

1975. gadā, lai finansētu jauno uzņēmumu, viņam nācās pārdot savu balto VW vabolīti.

1975. gada 24. jūlijā viņš kopā ar draugu un partneri nodibināja "Giorgio Armani S.p.A." Tā paša gada oktobrī viņš prezentēja jau savu pirmo vīriešu gatavo apģērbu kolekciju 1976. gada pavasarim/vasarai un sāka ražot arī pirmo sieviešu apģērbu līniju. 

Kur ir noslēpums? Šķipsniņa vīriešu skapī un šķipsniņa - sieviešu

"Armani" vīriešu un sieviešu apģērbi saistās ar zīmola vēlmi mūsdienu darba cilvēkam radīt komfortablu un vieglu ikdienas garderobi. Šim nolūkam viņš atsakās no polsterējuma un sintētikas un meklē pēc iespējas labākus un dabīgākus audumus.

Bieži vien viņa stils tiek raksturots kā vienkāršs un tīrs, ko var saukt par minimālistisku. Tomēr tā nav! Tur noteikti ir rotaļīgums un jutekliskums.

Armani savās kolekcijās vienmēr izvēlas vienu elementu, kam jāpievērš uzmanība.

Par viņu saka, ka viņš paņēma šķipsnu no vīriešu skapja un iebēra to sieviešu skapī, un otrādi. Tieši tādu filozofiju viņš saglabā līdz mūsdienām. Tādējādi viņš sasniedz maigumu un līdzsvaru savos tērpos.

Raksta foto
Foto: AP

Armani ir tas, kurš sievietēm nodrošina estētisku emancipāciju, bet vīriešu apģērbā viņš nojauc uzvalka kā formastērpa uztveri un piedāvā vairāk tā variāciju.

Raksta foto
Foto: AP

Kāpjam augstāk - līdz luksusam! 

Armani nodibina patiešām novatoriskas attiecības ar modes industriju, ko raksturo 1978. gada līgums ar Gruppo Finanzario Tessile (GFT), kas ļauj sākt ražot luksusa ready-to-wear jeb gatavu valkāšanai rūpīgā uzņēmuma dizainera uzraudzībā. 1979. gadā Armani sāka ražot arī ASV, kas ir drosmīgs solis un atļaušanās. Zīmols kļuva par vienu no līderiem starptautiskajā modē, ieviešot vairākas jaunas produktu līnijas - apakšveļu,  peldkostīmus un aksesuārus. Astoņdesmito gadu sākumā uzņēmums parakstīja svarīgu līgumu par smaržu radīšanu un ieviesa arī  citas līnijas Armani Junior, Armani Jeans un Emporio Armani.

250 filmas, futbola komandas tērpi

Armani ir veidojis tērpus vairāk nekā 250 filmām un aizvien uzskata, ka Holivuda bez modes nav nekas.

Kopā ar itāļu dīvu, aktrisi Sofiju Lorēnu
Kopā ar itāļu dīvu, aktrisi Sofiju Lorēnu Foto: Reuters/ScanPix

"Kino bija vienīgā izklaide mums bērnībā, un mani tas ir iedvesmojis jau kopš mazotnes. Skatoties tā laika filmas, es rūpīgi izpētīju kino varoņu apģērbu un noteikti zinu, ka tas ir atstājis pēdas manos darbos. Varu teikt, ka tā laika kino bija pirmā mana mīlestība," dokumentālā filmā "Made in Milan" runā Armani.

Savā karjeras augšupejā Armani labprāt iesaistās dažādos projektos un zīmē filmām tērpu skices. Piemēram, "American Gigolo" (1980), kur viņš trīsdesmit vienu gadu vecajam aktierim Ričardam Gīram veidoja tam laikam īpaši seksīgu garderobi, nepārkāpjot elegances robežu.

Ričards Gīrs filmā "American Gigolo"
Ričards Gīrs filmā "American Gigolo" Foto: Publicitātes foto

Kā arī "The Untouchables" (1987), kur ģērba Šonu Koneriju, Robertu de Niro, Kevinu Kostneru 30. gadu gangsteru uzvalkos. Filmu panākumi noveda pie ilgtermiņa sadarbības ar Holivudu.

Raksta foto
Foto: Ainas no filmas "Untouchables"

Viena no nesenākām populārām kinolentēm bija "The Wolf of Wall Street" (2013), kur Leonardo di Kaprio bija jāietērpj kā uzvarētāju, un to nu gan Armani prot!

Leonardo di Kaprio filmā "The Wolf of Wall Street"
Leonardo di Kaprio filmā "The Wolf of Wall Street" Foto: AP

Otra smeldzīga interese Armani vienmēr bijusi par sportu, kas lika viņam veidot Anglijas futbola izlases tērpus. Tāpat Armani ir veidojis Spānijas karaļa jaunā burukuģa "Bribon" apkalpes formas tērpus. Armani ir sadarbojies ar Mercedes-Benz, lai izveidotu Mercedes-Benz CLK Giorgio Armani Design Car. Armani teica: "Man ir bijis ļoti interesanti novērot, cik līdzīgas ir mūsu dizaina filozofijas un darba sistēma.”

Galerija: Armani ar draugiem

Privātā dzīve nav pēc piegrieztnes

Galeoti un Armani
Galeoti un Armani Foto: Ekrānšāviņš

Džordžo Armani sevi sauc par biseksuālu, tomēr tā arī allaž palicis mūžīgais vecpuisis. Viņam bija ne tikai profesionālas, bet arī personīgas attiecības ar ilggadējo partneri Serdžio Galeoti, kurš diemžēl 1985. gadā mira ar sirdslēkmi. Armani visu savu dzīvi ir veltījis modei un savām kolekcijām, viņam nebija laika privātajai dzīvei. Bet viņš ir ļoti tuvs sava brāļa un māsas bērniem, kuri šobrīd strādā viņa modes namā. 

Pirmā modes skate tiešsaistē

2007. gadā Armani nolēma tiešsaistē demonstrēt vienu no savām kolekcijām. Termins tiešraide mūsdienās nav kaut kas jauns, un visi zīmoli to dara, it īpaši modes nedēļu laikā dažādās modes galvaspilsētās. Kad Armani nolēma to darīt pirmo reizi, lielākajai daļai cilvēku tas šķita pārāk riskanti, jo viņa darbus varēja vienā mirklī nokopēt. Tomēr, pieradis, ka viņa izstrādājumi tiek imitēti, dizainers nolēma uzņemties šo risku un, protams, turpināja strādāt, lai saglabātu atšķirību.

Raksta foto
Foto: Reuters/ScanPix

Interesanti fakti par Džordžo Armani:

- Visu savu karjeras laiku Džordžo nekad nevienam nav bijis parādā;

- Džordžo nekad mūžā nav lietojis alkoholu un smēķējis;

- Pārliecināts vegāns un kaislīgs dzīvnieku tiesību aizstāvis;

- Pirmais no visiem modes namiem atteicās no kārna paskata modelēm, kā arī aizliedza nepilngadīgām meitenēm attīstīt modeļu karjeru viņa skatēs;

- Vīriešu apģērba skices viņš vienmēr zīmē ar kreiso roku - tas esot īpašs rituāls.

- Viņš ir vienīgais savas impērijas saimnieks.

Biežākais jautājums "google" - ar ko atšķiras Giorgio Armani no Emporio Armani?

  • Giorgio Armani ir arī apģērbu sērija, kas ir ļoti dārga, izmanto augstākās klases materiālus. Šis zīmols individuāli šuj uzvalkus.
  • Emporio Armani ir lētāks un demokrātiskāks zīmols, kas paredzēts jaunākai paaudzei.
Raksta foto
Foto: AFP/LETA

Džordžo Armani vienmēr ir sekojis savai pārliecībai. Viņa apģērbs joprojām atrodas grezni neitrālu krāsu paletē, kas apzīmē bagātību un statusu. Mēs nekad neredzēsim Armani valkājošas sievietes spilgtos toņos un kliedzošos rakstos, tāpat kā vīrieti Armani vienmēr izcels īpašas elegances gaismā. 

Galerija: "Giorgio Armani" pasaules modes skatēs

A|X Armani Exchange

Jau no saviem pirmsākumiem 1991. gadā A|X Armani Exchange piedāvā pieejamu un daudzpusīgu apģērbu un aksesuāru kolekciju, atspoguļojot jaunu cilvēku pasaules enerģiju. Izaicinot vispārpieņemtās normas, zīmols piedāvā jaunu perspektīvu: svaigu pieeju galvaspilsētas modei. Sekojot 2017. gada Armani piedāvāto zīmolu portfeļa reorganizācijai, A|X Armani Exchange pierāda sevi kā jaunu Armani stila ielu apģērba zīmolu: jauneklīgs, nepiespiests, pilsētniecisks, aktuāls un digitāls savā komunikācijā.

Galerija: "A|X Armani Exchange" veikals t/c Spice

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu