Covid-19 krīze ir piespiedusi mainīt ne tikai cilvēku ikdienu, bet arī uzņēmēju darbu. Portāla TVNET projektā “Uzņēmējdarbības māksla” ar savu pieredzi, kā pārvarēt šo krīzi, dalījās izglītības uzņēmuma “Lielvārds” vadītājs Andris Gribusts.
Kā attālinātā mācīšanās ļauj radīt idejas, kas spēj uzlabot izglītības attīstību kopumā
Jautāts, vai pirms Covid krīzes tika izskatīti scenāriji, kuros varētu notikt lielāka mēroga krīze, Gribusts norāda, ka tieši par to runāts netika. Bet pie dažādu mācību formu un iespēju attīstīšanas strādāts jau vairākus gadus.
“Tika ņemts vērā, kā attīstās skolēnu un skolotāju mācīšanas paradumi, tehnoloģiju attīstība, kā attīstās mācību process. Ja runājam par digitālo mācību saturu, tad tādi risinājumi mums bija jau pirms Covid krīzes,” saka Gribusts.
Viņš piebilst, ka uzņēmumam jau pirms tam bija izstrādāti dažādi risinājumi, kā mācīties, neatrodoties klasē, bet patstāvīgi, kaut kur citur. Tomēr kopumā, tādi lielas krīzes scenāriji netika izskatīti, jo “Lielvārds” vienmēr cenšas gan pēc satura, gan pēc formas skatīties aktuālo situāciju un uz tā bāzes veidot dažādas inovācijas.
“Mums ir inovatīva mācību platforma Soma.lv, tās iestrādnes un produkti ir tapuši, jau sākot no 2016. gada. Līdz ar to tās skolas, kas, iestājoties ārkārtas situācijai, izmantoja šo produktu ātrāk, varēja daudz vienkāršāk pāriet uz attālināto mācību procesu. Bet arī tām skolām, kas tik aktīvi neizmantoja attālinātās mācīšanās iespējas, bija iespēja to darīt,” skaidro Gribusts.
Viņš piekrīt, ka šī situācija ir būtiski paātrinājusi tehnoloģiju izmantošanu mācību procesā.
“Šāda tendence bija vērojama ne tikai Latvijā, bet arī citur pasaulē. Šī situācija būtiski paātrināja tehnoloģiju plašāku izmantošanu mācību procesā. Iepriekš klātienes mācību procesā tehnoloģijas vairāk izmantoja tie pedagogi, kuriem pašiem bija vairāk interese, kuri bija savā ziņā inovatīvāki un tas nebija tāda vispār pieņemta norma. Taču šī situācija piespieda lielu daļu skolotāju meklēt un skatīties jaunas iespējas, kādas tehnoloģijas ir pieejamas, kāds saturs tajās pieejams,” saka Gribusts.
Arī globāli skatoties, kas notiek, var redzēt to, ka attālinātās izglītības tēma arī pēc Covid krīzes kļūs arvien aktuālāka.
Jautāts, kā mainījās uzņēmuma darbība Covid krīzē, un kā tā skāra uzņēmumu, “Lielvārds” vadītājs skaidro, ka uzņēmumā jau ilgāku laiku tika izmantotas tehnoloģijas gan projektu vadībā, gan savstarpējā komunikācijā, līdz ar to mēs šim brīdim “Lielvārds” bija gatavs, un tam nebija nekādi darbības pārrāvumi.
“Attālinātās darba formas, sapulces, komunikācija un saziņa mūsu uzņēmumā jau bija ierasta prakse. Kas mainījās attiecībā uz saturu – mēs mobilizējām visu satura komandu, lai pēc iespējas vairāk un kvalitatīvāk papildinātu saturu mācību priekšmetos – dabaszinībās, latviešu valodā, bioloģijā un citur. Tika strādāts, lai mūsu platformā Soma.lv ir pieejams pēc iespējas plašāks saturs gan skolēniem, gan skolotājiem. Mācību process notika attālināti, un mēs visu spēku koncentrējām uz digitālo saturu. Arī, protams, centāmies uzlabot un ieviest dažādas inovācijas,” stāsta Gribusts.
Viņš piebilst, ka viena no inovācijām, kas tika ieviesta, bija digitālās darba lapas. Skolēniem pietiekami daudz uzdevumu jāveic uz darba lapām - skolēni tās izdrukā, izpilda un nosūta skolotājam kā fotogrāfiju, piemēram, “WhatsApp”.
“Tā jau kādu laiku mums bija kā ideja, Soma.lv piedāvāt arī digitālos rīkus – zīmuli, figūru zīmētāju un citas lietas, ar kurām darba lapas aizpildīt digitāli. Līdz ar to – šo lapu var uzreiz nosūtīt skolotājam, un nekas nav jāprintē. Ārkārtas situācija mums bija kā pamudinājums īstenot kaut ko jaunu, lai atvieglotu mācību procesu,” skaidro Gribusts.
Runājot par to, vai šī krīzes situācija būs devusi kaut ko pozitīvu nākotnei, Gribusts atbild, ka noteikti.
“Ja skatāmies uz saturu un tehnoloģijām, tad arvien vairāk izglītībai ir pievērsta liela uzmanība, un mēs paši, dzīvojot mājās ar bērniem, redzējām, cik liela nozīme ir skolotājiem. Tāpēc ir svarīgi veidot atbalsta rīkus skolotājiem, kā arī ir interesanti izglītības nozarē ieviest kādus jauninājumus un tehnoloģijas. Tāpat ir būtiski uzlabot mācību procesu, kas palīdzētu paātrināt tā efektivitāti. Iespējams, ka iepriekš daudzi uzņēmumi izglītības tehnoloģijām nepievērsa tik lielu uzmanību, jo pēc tām bija mazs pieprasījums un lietotāju skaits,” pauž Gribusts.
Viņš piebilst, ka lielai daļai skolotāju un skolēnu attālinātā mācīšanās ir daļa no mācīšanās pieredzes, līdz ar to var rasties arvien jaunas idejas, un tas var veicināt izglītības attīstību kopumā.
Jautāts, ko varētu ieteikt citiem uzņēmējiem šajā laikā, Gribusts saka, ka liela loma gan šai krīzē, gan citās ir tā, cik uzņēmums un kolektīvs ir saliedēts un motivēts darboties vienotam mērķim, lai kaut ko sniegtu sabiedrībai.
“Domāju, ka tas ir viens no atslēgas elementiem, jo šajā mirklī ierastās darbības vairs nav tik ierastas. Iepriekš arī sapulces mums notika kādā vienā telpā, bet tagad mēs esam katrs savā telpā. Ir jāiegulda liels darbs, lai caur kopēju mērķi un savstarpēju uzticēšanos stiprinātu uzņēmuma darbību, lai tad, kad ir krīzes situācijas, uzņēmumā būtu laba savstarpējā sadarbība,” noslēdz Gribusts.
Projekts “Uzņēmējdarbības māksla” top sadarbībā ar uzņēmumu “Pillar”.