Tramvajs, Rotko templis, lēkājoši truši, sociālā kontingenta pēdējā bohēma, 1000 sikspārņi, visi svētie vienā kalnā. Tādas varētu būt mana piezīmju blociņa malās ātri uzmestās piezīmes par Daugavpili. D-pili, kā to dēvē vietējie. Tā ir pilsēta, kurai nevar izskriet cauri - ir jāklaiņo.
Daugavpils, Daugavpils. Pēdējā laikā to vien dzirdu - cik tur forši, cik tur aizraujoši. Turklāt aiz ofisa loga, vilinot ceļā, stāv vilciens Rīga-Daugavpils. Domāts, darīts. Nobukoju viesnīcu un uzlieku modinātāju. Brauciens uz Daugavpili ir tīrā bauda - varētu vizināties turp, atpakaļ. Vagons jauns, kā no kataloga, sēdekļi ērti, regulējami, labierīcības aiz stūra. Sākumā dzeru kafiju un “Rīgas laikā” lasu interviju ar latgalieti Margaritu, kuras valodai, salīdzinot ar ierēdņu frāzēm un formulām piebārstīto “ihņij sobačij”, kā to reiz nosauca rakstniece Laima Kota, ir tīkams smeķis, un vispār kaut kā nomierina. Lūk, Koknese, kur es pavadīju bērnības vasaras - no dzelzceļa puses ainavā nekas daudz nav mainījies - tikai grāmatu veikalu nomainījusi pārtikas bode. Tālāk viensētu vietā aiz loga sāk zibēt māju puduri. Sādžas, esam Latgalē. 232 kilometri, kas Rīgu savieno ar Daugavpili, ir nieks. Te tā ir: Dinaburga, Borisogļebova, Dvinska un visbeidzot Daugavpils.
Dienai jāsākas cēli
No stacijas laižos lejup pa Rīgas ielas promenādi. Starp citu, Daugavpilī gājēju ielu izveidoja jau 20. gs. 70. gados, kad rīdzinieki par tādām rietumnieciskām ekstrām pat nesapņoja. Greznas fasādes, bet veikaliņi šķiet slēgti, lai gan vienkārši ir tukši. Bruņurupuča skulptūra, bet ne parasta - purva. Uz arteriālās ielas ir tikai viens humpalu veikals, un tā jau ir pirmā pluszīme pilsētai. Kafijas ar bulciņu meklējumos nokļūstu no blokiem un ķieģeļiem uzslietā teltī - tirdzniecības centrā "Ditton". Ko nozīmē nosaukums - ne jausmas.