Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Oktobrī izdzisusi vasarā reģistrētā jauno auto tirgus atkopšanās

Automašīnas uz Gaisa tilta
Automašīnas uz Gaisa tilta Foto: LETA

Jauno auto tirgus ir viens no pirmajiem, kurā atspoguļojas valsts ekonomikas tendences. Pēc vasaras mēnešos piedzīvotās šķietamās atkopšanās oktobrī tas ir piedzīvojis 28% kritumu pret 2019.gada oktobri (septembra kritums bija vien 7%). 

Novembra pirmo nedēļu novērojumi liecina ka klientu plūsma praktiski apstājusies, kas rada bažas ka novembrī tirgus kritums var sasniegt pavasara līmeni, kad darījumu apjoms samazinājās par 55%. Bez tam lielāko kritumu piedzīvo tieši juridisko personu klientu segments, oktobrī korporatīvo darījumu apjoms samazinājies par 43% pret 2019. gada oktobri. Šie dati ir vērtējami kā signāls valdībai, ka kritums skar krietni plašāku nozaru klāstu kā vien tās, kuras tieši ietekmē ārkārtas stāvokļa uzliktie ierobežojumi. Tādēļ būtu svarīgi neatkārtot pavasarī pieļautās kļūdas, atbalsta mehānismus sākotnēji piedāvājot vien atsevišķām nozarēm, bet savlaicīgi gatavot atbalsta instrumentus visiem krīzes skartajiem uzņēmumiem, neatkarīgi no nozares.

Salīdzinoši ievērojamu pieaugumu oktobrī piedzīvojis kravas auto un autobusu tirgus, attiecīgi 62% un 57%. Abos gadījumos tas ir saistīts ar atsevišķiem korporatīviem iepirkumiem un neatspoguļo tirgus situāciju kopumā. Joprojām 2020.gada kopējais apjoms abos segmentos ir būtiski mazāks nekā šajā pašā periodā 2019. gadā. Kravas auto segments piedzīvo 45%, bet autobusu segments 24% kritumu. 

Pieaugumu piedzīvo arī elektroauto tirgus. Oktobrī reģistrēti 15 jauni elektroauto, kas veido 1% no kopējā oktobrī reģistrēto jauno auto skaita, kā arī 45 lietoti elektroauto. Tas veicinājis arī vidējo 2020. gadā reģistrēto auto CO2 izmešu līmeņa samazināšanos līdz 129 g/km no 136 g/km 2019. gadā.

Jau trešo mēnesi lai arī nelielu, bet konstantu pieaugumu piedzīvo lietoto automašīnu tirgus, kas ir 1% pieaugums pat salīdzinot ar 2019. gadu. Īpaši strauju, 14% pieaugumu oktobrī piedzīvojis lietotā komerctransporta tirgus. Lielā aktivitāte pēdējos mēnešos varētu būt saistīta ar valdības nu jau atceltajiem plāniem ieviest reģistrācijas nodokli no jauna ievestajiem lietotajiem auto. Gada griezumā arī lietoto auto tirgus piedzīvojis 15% kritumu, salīdzinot ar 2019. gadu. 

Diemžēl joprojām turpinās autoparka novecošana, jo 58% no importētajām automašīnām ir vecākas par 10 gadiem. Bez tam 85% no importētajām lietojām automašīnām ir aprīkotas ar dīzeļa dzinēju. Tādēļ vilcināšanās ar tādu stimula mehānismu ieviešanu, kuri veicinātu sabiedrības izvēli par labu videi draudzīgākiem auto, būtiski sarežģīs valsts klimata mērķu sasniegšanu. 

Būtisku auto tirgus kritumu piedzīvo arī Igaunija. Oktobrī kopējais kritums bija 24%, bet kopējais kritums 2020. gadā - 31%. 

Uz augšu