Savukārt Dubaijā bāzētā “MBC Group”, kam pieder 18 televīzijas kanāli, norāda, ka uzņēmumu grupas darbinieki, visticamāk, vairs neceļos tik daudz, kā tas bija pirms pandēmijas. Viens no iemesliem – pandēmija ir pierādījusi, ka liela daļa komandējumu nemaz nav vajadzīgi.
“Pandēmijas laikā mēs esam iemācījušies un sapratuši, ka vienoties par projektiem un darījumiem ļoti ērti var arī attālināti. Tieši tāpēc mēs varam netraucēti funkcionēt pat gadījumā, ja samazinām komandējumu skaitu par 85%,” teica MBC pārstāvis Mazens Hajeks.
Interneta gigants “Amazon” pārtrauca komandējumus martā, un rudenī secināts, ka, izbeidzot regulārus komandējumus, uzņēmums ieekonomējis vairāk nekā vienu miljardu dolāru. Jāpiebilst gan, ka “Amazon” strādā vairāk nekā viens miljons cilvēku.
Lidsabiedrību menedžmenta kompānijas MIT pārstāvis Pīters Belobaba norāda, ka biznesa ceļošanas “ziemas miegs” ir saistāms ar faktu, ka cilvēkiem ir bail lidot, bet darba devējiem ir bail, ka viņu darbinieki komandējuma laikā saslims ar Covid-19.
Komandējumi tiek atcelti arī tāpēc, ka ceļošanas laiki ir ļoti ierobežoti – reisu skaits ir neliels. Turklāt vēl viens atturošais faktors – pašizolācijas noteikumi. Daudzās valstīs spēkā ir nosacījums, ka ceļot drīkst, taču – ierodoties no citas valsts, 10-14 dienas ir jāpavada karantīnā.
Piemēram, Zviedrijas “Volvo” un Ķīnas “Geely” piederošais elektroauto uzņēmums “Polestar” jau iepriekš piekopa videi draudzīgāku taktiku un izvairījās no nevajadzīgiem komandējumiem. Uzņēmuma pārstāvji saka, ka tieši divu nedēļu pašizolācija pēc ceļojuma ir ļoti būtisks faktors, kas ietekmē izvēli, vai braukt uz citām valstīm.