Par lejupslīdi vai izaugsmes iespējām atsevišķās jomās var nojaust, sekojot līdzi maksājumu karšu apgrozījuma informācijai, ko publicē komercbankas un Latvijas Banka. Tā, piemēram, Latvijas Bankas maksājumu statistika liecina, ka šā gada pirmajā pusgadā bezskaidras naudas norēķinu skaits samazinājās par 3,3%, savukārt apjoms – par 14,7%.
"Tas nozīmē, ka iedzīvotāji ir piesardzīgi un tērē mazāk. Komercbanku dati var būt pieejami arī par dažādiem patēriņa segmentiem, piemēram, pārtikas preces, restorāni, viesnīcas, ne-pārtikas preces, kas ne tikai dod priekšstatu par kopējām patēriņa tendencēm, bet arī par augšup vai lejupejošo tendenču izteiktību," skaidro Grišins.
Arī dati par jaunu automašīnu reģistrāciju ir indikators gan privātpersonu, gan uzņēmumu optimismam par tuvāko nākotni. Šis ir pirkums, ko veic, ja ir droša sajūta par šī brīža situāciju un tuvāko nākotni. Ja šādas ticības nav, jaunas automašīnas iegādi var atlikt vai aizstāt ar lietota transportlīdzekļa iegādi. Tā, piemēram, Latvijā šā gada pirmajos deviņos mēnešos jaunu vieglo automašīnu reģistrācija salīdzinājumā ar attiecīgo periodu pērn samazinājusies par 26,2%.
Tāpat labs indikators uzņēmumiem, kas rāda, cik aktīvi rūc ekonomikas motors, var būt elektrības patēriņš. Patēriņa kritums (salīdzinot ar attiecīgo periodu pērn) var nozīmēt zemākas rūpnīcu jaudas un bālāku kopējo ekonomisko aktivitāti, kas ar novēlošanos izpaudīsies IKP krituma datos.
"Tā, piemēram, Latvijas elektroenerģijas patēriņš septembrī salīdzinājumā ar augustu samazinājies par 0.6%, bet salīdzinājumā ar iepriekšējā gada septembri samazinājies par 1%.