Kā sauc katram biznesam būtisku finanšu rādītāju, ko bieži dēvē par uzņēmuma "asinsriti”? Visticamāk, vairums uzņēmēju zina, ka tie ir apgrozāmie līdzekļi. Taču uz jautājumu, kā tos pareizi pārvaldīt, atbildes ne vienmēr ir pareizas. Īpaši pieredzes trūkst jaunu un nelielu uzņēmumu īpašniekiem.
Eksperta ieteikumi, kā nodrošināt uzņēmuma "asinsriti" arī sarežģītos laikos
Starptautiskās faktoringa kompānijas "Factris" izpilddirektors Latvijā Kaspars Barons sniedz dažus būtiskus padomus, kā uzņēmumiem nodrošināt stabilu finanšu plūsmu un izvairīties no apgrozāmo līdzekļu trūkuma.
Vienkārši sakot, apgrozāmie līdzekļi ir uzņēmuma nauda, kas paliek pāri pēc kārtējām izmaksām. Šo naudu var izmantot ikdienas darbībām, uzņēmējdarbības izaugsmes finansēšanai un ieguldījumiem.
Spēja pienācīgi pārvaldīt šos līdzekļus ir ļoti svarīga vairāku iemeslu dēļ - lai veiksmīgi paplašinātu uzņēmuma darbību un sasniegtu lielāku rentabilitāti, nodrošinātu vienmērīgu sadarbību ar piegādātājiem, kreditoriem un darbiniekiem, uzlabotu biznesa reputāciju. Īpaši svarīgi tas ir augošiem vai jauniem uzņēmumiem, kam tradicionālo finansēšanas iestāžu, piemēram, banku prasības reizēm ir grūti īstenot.
Situācijas novērtējums
Pirmais solis ir esošās situācijas novērtēšana. Uzņēmuma finansiālo stāvokli labi raksturo apgrozāmais kapitāls. Pozitīvs apgrozāmā kapitāla cikls stabilizē ieņēmumus un maksājumus, lai samazinātu apgrozāmo kapitālu un palielinātu naudas plūsmu. Lai noteiktu uzņēmuma pašreizējo apgrozāmā kapitāla koeficientu, jāaprēķina starpība starp apgrozāmajiem līdzekļiem un īstermiņa saistībām.
“Iegūtajai starpībai ir jābūt optimālai - ne par lielu, ne par mazu. Bieži tiek pieņemts, ka, jo lielāks ir apgrozāmais kapitāls, jo labāk.
Tomēr tiek aizmirsts, ka ļoti augsts rādītājs var liecināt par neefektīvi pārvaldītiem apgrozāmajiem līdzekļiem, piemēram, pārmērīgu krājumu līmeni, pārāk gariem klientiem piemērotiem apmaksas termiņiem.
Negatīvs apgrozāmais kapitāls parāda, ka uzņēmumam trūkst līdzekļu, lai nodrošinātu raitu darbību,” norāda Barons.
Pareiza finanšu vadība
Visas uzņēmuma izmaksas ir regulāri jānovērtē un jāpārskata.
"Lai nepieļautu ražošanas apstāšanos, maksimāli jāmazina riski, apdrošinot finanses. Vienlaikus jāizvērtē iespēja optimizēt operatīvos izdevumus, kas var ļaut ietaupīt un radīt apgrozāmā kapitāla pieaugumu.
Piemēram, ja pandēmijas laikā būtiski samazinās izdevumi biroja darba nodrošināšanai, tos var novirzīt citu izdevumu kompensēšanai," skaidro Barons.
Regulāri jāpārskata arī uzņēmuma cenu politika, tām jābūt gan patērētājiem draudzīgām, gan jānodrošina peļņa.
Darbības plāns
Lai uzlabotu uzņēmuma darbību, jāizstrādā rīcības plāns ar konkrētiem izmērāmiem rezultātiem, kas jāsasniedz noteiktā termiņā.
“Sagatavojot biznesa attīstības plānus un budžetus nākamajam gadam vai ceturksnim, izvirziet mērķus, kas nosaka brīvo līdzekļu līmeni, kuru vēlaties sasniegt noteiktā laika periodā. Skaidri mērķi liks rūpīgāk uzraudzīt naudas plūsmas,” iesaka eksperts.
Lai palielinātu apgrozāmo kapitālu, ir nepieciešams veikt vairākas darbības. Viena no tām ir norēķinu pārvaldīšana.
"Atvieglojiet norēķinu procesu klientiem. Ļaujiet par precēm samaksāt dažādos veidos, ieskaitot kredītkartes, starptautiskas norēķinu sistēmas. Pārbaudiet, vai kāds no jūsu piegādātājiem var nodrošināt elastīgākus norēķinu noteikumus," saka Barons.
Tāpat ieteikts mēģināt ieplānot maksājumus noteiktā laika posmā, nevis norēķināties ar visiem uzreiz. Pirmkārt, jānomaksā vissvarīgākās fiksētās saistības kā algas, nodokļus. Jāpārdomā arī darījumi, kas ļauj palielināt ražošanas un pārdošanas apjomu, kas savukārt ļauj izpildīt nākošos pasūtījumus
Nākamais būtiskais punkts ir parādu pārvaldīšana - nokavētie maksājumi bieži kļūst par problēmu uzņēmumiem, īpaši tiem, kam trūkst apgrozāmo līdzekļu.
"Iepriekš izlemiet, kā rīkoties ar nokavētiem maksājumiem. Apstipriniet nokavēto parādu pārvaldīšanas politiku un ievērojiet to - paredziet, kā rīkoties, ja klients nokavē maksājumu noteiktajā termiņā," saka Barons.
"Jāpatur prātā, ka ikviens uzņēmums ir pakļauts kredītriskam, nodrošinot atlikto maksājumu par pārdotajām precēm vai pakalpojumiem.
Piešķirot maksājuma atlikšanu, ir jāizvērtē klienta nemaksāšanas iespēja - jānoskaidro klienta finansiālais stāvoklis, jāsazinās ar tirgus dalībniekiem, jānovērtē vadītāja reputācija, jālasa publiskās atsauksmes, jāpiemēro kredītlimita sistēma. Lai pilnībā novērstu klienta saistību neizpildes risku, apdrošiniet savus debitoru parādus apdrošināšanas sabiedrībās,” iesaka Barons.
Nedrīkst aizmirst arī par krājumu pārvaldību - savā darbībā ir jāseko līdzi krājumiem un jāizvairās no liela daudzuma pirkšanas un uzglabāšanas, ja vēl nav klientu, kas tos varētu iegādāties.
Pārmērīgs krājumu līmenis var izraisīt zaudējumus, samazinoties krājumu pieprasījumam, mainoties tirgus vajadzībām vai vienkārši tiem novecojot. Krājumu pārvaldības sistēmas, kas palīdz uzturēt optimālu krājumu līmeni, var palīdzēt tos pārvaldīt.
“Lai saglabātu laba uzņēmuma tēlu kreditoru acīs, nepieciešams norakstīt nelikvīdus krājumus vai pārdot tos ar lielāku atlaidi ar īslaicīgiem zaudējumiem. Aizdevēji novērtē naudas plūsmu no pamatdarbības, tāpēc, redzot uzņēmuma reālo finansiālo stāvokli, viņi var pieņemt labākus lēmumus, kas atbilst jūsu biznesa vajadzībām,” norāda Barons.
Ražošanas un piegādes ķēdes vienkāršošana - regulāri jāuzlabo ražošanas process, jāmeklē veidus, kā vienkāršot preču piegādi klientiem - tas ietaupīs papildu naudu.
"Mazie un vidējie uzņēmumi savā darbībā bieži mēdz izmantot nereālas pieejas, pieņemot, ka pārdošana nākotnē notiks, paļaujoties uz iepriekšējiem pārdošanas datiem. Taču atceries, ka mūsdienu pasaulē nekas nav drošs, klienta vajadzības nepārtraukti mainās. Ja esat maza uzņēmuma īpašnieks un piegādājiet preces vai pakalpojumus lieliem klientiem, nepieciešamo naudas plūsmu lielu pasūtījumu ražošanai un piegādei nodrošinās rēķinu finansējums jeb faktorings," saka Barons.
Svarīga ir arī veiktspējas uzlabošana gan labos, gan sliktos laikos - bizness nevar stāvēt uz vietas. Plāni un ziņojumi regulāri jāpārskata un jāmeklē jauni veidi, kā uzlabot sniegumu. Pat nelielas pozitīvas izmaiņas attiecīgajās uzņēmuma darbības jomās novedīs pie apgrozāmā kapitāla pieauguma un nodrošinās ilgtermiņa biznesa panākumus.
“Apgrozāmais kapitāls un tā elementi jāpārvalda gan labos, gan sliktos laikos. Tomēr ir vērts atcerēties, ka ekonomikas lejupslīdes laikā pārredzamība un komunikācija kļūst vēl svarīgāka. Nepieciešams sazināties ar kreditoriem, kredītapdrošināšanas kompānijām, savlaicīgi norādīt, ja biznesam ir problēmas, vienoties par maksājumu atlikšanu.
Atcerieties, ka kreditors nav ieinteresēts sabojāt biznesu, taču jūsu padomi un idejas var palīdzēt pieņemt svarīgus lēmumus, lai jūsu bizness būtu dzīvotspējīgs.
Svarīgi ir arī neaizmirst savus piegādātājus, pircējus, apmeklēt viņus, iepazīstināt ar uzņēmuma pašreizējo stāvokli, biznesa perspektīvām, iespējamām sadarbības problēmām un risinājumiem,” konsultē Barons.
Viņš piebilst, ka arī ekonomikas augšupejas laikā ir vērts rūpēties par ārēju finansējumu neparedzētu izdevumu finansēšanai, bet krīzes laikā par to jādomā īpaši. Atkarībā no uzņēmuma vajadzībām un darbības principiem var izvēlēties šādus apgrozāmo līdzekļu finansēšanas produktus: faktorings, apgrozāmo līdzekļu aizdevums, kredītlīnija vai overdrafts.