ASV antimonopola dienests un teju visu štatu prokurori apsūdzējuši “Facebook” dominējošā stāvokļa izmantošanā sociālo tīklu tirgū un vēlas piespiest kompāniju pārdot divus nozīmīgus aktīvus – “Instagram” un “WhatsApp”. Izdevums “Forbes” pētīja, kas lielāko sociālo tīklu pasaulē gaida nākotnē.
"Facebook" gaida ilgstoša tiesāšanās; kompāniju grib piespiest pārdot "WhatsApp" un "Instagram"
Tiek norādīts, ka tiesvedība ar IT korporāciju varētu ilgt vairākus gadus, un “Facebook” juristi darīs visu, lai šī lieta nemaz nenonāktu līdz galarezultātam.
ASV Federālā tirdzniecības komisija (FTC), kā arī 46 štatu ģenerālprokurori iesnieguši prasības pret kompāniju “Facebook”, kuras īpašumā ir sociālais tīkls ar tādu pašu nosaukumu, ziņapmaiņas lietotne “WhatsApp”, kā arī sociālais tīkls “Instagram”.
“Facebook” tiek apsūdzēta par sistemātisku konkurences graušanu, izmantojot konkurentu pārpirkšanas stratēģiju. Tā tas notika 2012. gadā, kad “Facebook” par vienu miljardu dolāru iegādājās “Instagram”, un 2014. gadā, kad par 19 miljardiem iegādājās “WhatsApp”.
Pēc apsūdzību izvirzītāju teiktā, tādējādi “Facebook” atbalsta monopolu sociālo tīklu jomā un atstāj lietotājiem niecīgas izvēles tiesības. Reklāmdevējiem savukārt tiek atņemta konkurences priekšrocība.
FTC mērķis ir piespiest “Facebook” atteikties no konkurenci graujošiem pasākumiem, lai veicinātu arī citu sociālo tīklu un inovāciju izaugsmi. Pirms prasības iesniegšanas FTC veica lielu pētījumu, kurā pierādīja, ka “Facebook” rīcība ir nesusi miljoniem dolāru lielus zaudējumus patērētājiem un mazā biznesa pārstāvjiem, tajā pašā laikā tehnoloģiju gigants ir guvis milzīgu peļņu. Pērn “Facebook” nopelnīja vairāk nekā 70 miljardus dolāru.
Prasībā teikts, ka “Facebook” sākotnēji plānoja konkurēt ar “Instagram”, taču vēlāk mainīja stratēģiju, nopērkot lietotni. Tajā pašā laikā “Facebook” izdevās neitralizēt apdraudējumu un ierobežoja konkurentu izaugsmi.
Vēlāk “Facebook” pārstāvji secināja, ka nopietns konkurents ir ziņapmaiņas lietotnes, tāpēc uzņēmums izlēma iegādāties līderi šajā segmentā, “WhatsApp”. Arī šis pirkums pamatīgi ierobežoja jebkuru citu potenciālo konkurentu izaugsmi.
Tāpat FTC norāda, ka daudzu gadu garumā “Facebook” ir diktējis izstrādātājiem konkurenci graujošus noteikumus. Sociālais tīkls programmas pielikumu interfeisu (API) padarīja pieejamu tikai ar nosacījumu, ja izstrādātāji nepievienos lietotnēm konkurējošo uzņēmumu funkcijas un pieejas citiem sociālajiem tīkliem.
Piemēram, 2013. gadā “Twitter” laida klajā lietotni “Vine”. “Facebook” uz to reaģēja, liedzot pieeju API, kas ļāva “Vine” lietotājiem iegūt lietotnē reģistrēto draugu sarakstu caur “Facebook”.
Ņemot vērā notiekošo, FTC un štatu ģenerālprokurori vēlas panākt trīs lietas: piespiest “Facebook” pārdot “Instagram” un “WhatsApp”; aizliegt “Facebook” uzspiest programmatūras izstrādātājiem konkurenci graujošus noteikumus un aizliegt “Facebook” pieprasīt atļaujas varasiestādēm, lai veiktu konkurentu pārpirkšanas darījumus.
“Facebook”, savukārt, savā blogā šīs prasības nosauca par “uzbrukumu “WhatsApp” un “Instagram””, kā arī “par centieniem pārskatīt veiksmīgus biznesa darījumus”.
“Facebook” norāda, ka prasības pārskatīt šos darījumus ir netaisnīgas, turklāt – tas ir pretrunā ar antimonopola likumdošanu.
“Uzņēmums ir investējis “Instagram” un “WhatsApp” miljoniem darba stundu, miljardiem dolāru, lai tikai padarītu tās par lietotnēm, kas patīk lietotājiem. Tāpēc tā ir vēstures pārskatīšana un vienkārši nepareizs antimonopola likumdošanas darbs,” teikts sociālā tīkla paziņojumā.
Eksperti norāda, ka “Facebook” juristiem priekšā ir milzīgs darbs, lai maksimāli izstieptu tiesvedības procesu un to “noslīcinātu nebeidzamos papīru kalnos”. Tāpat šī lieta ir neprognozējama, jo bezmaksas piekļuve kompānijas pakalpojumiem neattiecas uz klasisko monopolu, kad pircējam nav izvēles un viņam par preci ir jāpārmaksā, jo nav alternatīvu.
“Facebook” gan nav vienīgā kompānija, pret kuru ir sākti procesi saistībā ar tirgus monopolizēšanu. 2020. gada beigās ASV Tieslietu ministrija vērsās tiesā pret “Google” ar apsūdzībām, ka uzņēmums ir monopolizējis interneta meklēšanas rīku tirgu, kā arī aktīvi traucē šajā tirgū darboties konkurentiem.
Tāpat ASV varasiestādes kopš pagājušā gada ļoti aktīvi pēta, vai vadošās IT kompānijas “Apple”, “Google” māteskompānija “Alphabet”, “Amazon”, “Facebook”, “Twitter” un “Amazon” ļaunprātīgi neizmanto savu dominējošo stāvokli. ASV pārstāvju palāta ir ieguvusi vairāk nekā 80 biznesa jomas pārstāvju sūdzības par to, kā IT giganti ir mēģinājuši traucēt darbu.
Eksperti gan norāda, ka regulatoriem ir jāpieliek vairāk pūliņu, lai esošās tehnoloģiju kompānijas tirgū nejustos nesodītas un liktu saprast, ka arī citiem spēlētājiem ir vieta tirgū. Labs piemērs tam ir Ķīnā radītā lietotne “TikTok”, kas veiksmīgi darbojas ASV tirgū.