160 miljoni sarūgtinātu spēlētāju jeb kādēļ šī gada gaidītākā spēle kļuva par izgāšanos (59)

Raksta foto
Foto: Reuters / Scanpix.

Poļu studijas “CD Projekt” radītā datorspēle “Cyberpunk 2077” tika uzskatīta par galveno notikumu datorspēļu pasaulē šogad. Gaidāmā spēles relīze izraisīja lielu ažiotāžu, kuras laikā tās izstrādātāju akcijas pieauga par vairāk nekā 50%, bet spēļu studijas dibinātāji kļuva par miljardieriem. Tomēr – ilgi gaidītā spēle nu ir pieejama, bet ir uzskatāma par katastrofu gan investoriem, gan spēļu cienītājiem.

Izdevums “Forbes” vēsta, ka spēle “Cyberpunk 2077” tika uzskatīta par šī gada gaidītāko jaunumu. Tās veidotāji – Varšavas spēļu studija “CD Projekt” kļuva slaveni, pateicoties spēlēm, kas veidotas pēc romānu “The Witcher” motīviem. Kopumā – spēle tika gaidīta astoņus gadus. Šajā laikā norisinājās dažādas mārketinga kampaņas, līdz beidzot 10. decembrī spēle beidzot ieraudzīja dienasgaismu.

Un šajā pašā dienā kļuva skaidrs, ka spēle faktiski ir izgāzusies. Tagad sarūgtinātajiem investoriem un saniknotajiem faniem atliek vien zīlēt, kā būtu, ja spēlei nebūtu tik daudz tehnisku nepilnību.

“Cyberpunk 2077” reklāmas gozējas uz divstāvīgajiem autobusiem Londonā un citās pasaules vietās. Šī spēle ir pirmais lielais projekts pēdējo piecu gadu laikā, ko izlaidusi “CD Projekt”. Kompānijai izdevās piesaistīt šim projektam vienu no populārākajiem un tajā pašā laikā noslēpumainākajiem Holivudas aktieriem – Kianu Rīvzu.

Raksta foto
Foto: AP/Scanpix

Daudzi analītiķi prognozēja, ka ienākumi no spēles, kas izlaista karantīnas laikā, būs vismaz viens miljards dolāru.

Ņemot vērā pieaugošo ažiotāžu, gaidot spēles relīzi, “CD Projekt” akcijas Varšavas fondu biržā kopš gada sākuma līdz 4. decembrim pieauga par vairāk nekā 50%. Tā rezultātā kompānijas dibinātāji Marčins Ivinskis un Mihals Kičinskis, kurš uzņēmumu gan pameta 2013. gadā, papildināja to miljardieru rindas, kas par tādiem kļuvuši, veidojot datorspēles.

“Cyberpunk 2077” relīze gan izrādījās liels sarūgtinājums. Tas, pirmkārt, skāra vecāku paaudžu konsoles un tos cilvēkus, kam nav vismaz 2000 eiro vērti un jaudīgi datori vai arī jaunākie “Xbox” vai “Playstation” modeļi, kas tika “izķerti” drīz pēc to nākšanas klajā.

Respektīvi – sarūgtināto spēļu cienītāju skaits varētu sasniegt pat 160 miljonus visā pasaulē, aprēķinājis kāds no analītiķiem.

Tie, kam ir bijusi iespēja uzspēlēt jauno spēli, sociālajos tīklos radījuši mirkļbirku “#cyberbug2077” (angļu valodā programmatūrā par “bug” dēvē dažādas kļūdas un tehniskas problēmas). Sociālajos tīklos tiek publicētas bildes ar kadriem no spēles, kuros redzams, kā cigarates un ēdiens planē gaisā, bet dažādi personāži vienkārši izgaist vai bez jebkāda iemesla nokrīt no kādas ēkas. Tāpat lietotāji sūdzas, ka spēlei ir ievērojami palēnināts kadru maiņas ātrums (frame rate), kā dēļ spēles varoņu kustības nav plūdenas.

Ņemot vērā, ar cik pozitīvām emocijām tika gaidīta spēles relīze un cik liels sarūgtinājums tas ir bijis, “CD Projekt” akcijas ir sākušas strauji kristies. Tiesa gan, akcijas sāka krist vēl nepilnu nedēļu pirms spēles izlaišanas – laika posmā no 5. līdz 11. decembrim kompānijas akciju vērtība nokritās par 28%, bet kompānijas dibinātāju aktīvu vērtība samazinājās par teju 700 miljoniem.

Līdz ar to 11. decembrī Kičinskis, kuram “CD Projekt” pieder 10% akciju, vairs nav miljardieris, jo viņa aktīvu vērtība novērtēta ar 900 miljoniem dolāru. Savukārt Ivinskim, kam pieder 13% kompānijas akciju, aktīvu vērtība samazinājās no 1,5 līdz 1,1 miljardam dolāru. Ne Kičinskis, ne Ivinskis nav komentējuši šo situāciju.

Analītiķi norāda, ka “CD Projekt” vadība ir nopietni pārrēķinājusies ar šādu soli – izlaist spēli, lai gan tajā vēl pilns ar dažādām kļūdām, kas neļauj to pilnvērtīgi spēlēt uz vecāku paaudžu konsolēm.

Vājš, bet mierinājums – spēles datora versija darbojas bez īpašām problēmām. Tomēr situācija nav tāda, kādu bija gaidījuši investori.

“Spēlēt “Cyberpunk 2077” uz “PlayStation 4” vai “Xbox One” ir tas pats, kas skatīties seriālus “Netflix” un izmantot veco modemu no 2000. gadu sākuma,”

norāda “Jefferies Group” analītiķis Kens Ramps. Viņš piebilst, ka šī spēle faktiski iezīmē “konsoļu sadursmi”, un norāda, ka “CD Projekt” tomēr varēja vairāk padomāt par tiem spēlētājiem, kas neizmanto jaunāko paaudžu konsoles.

Sagaidāms, ka tuvāko mēnešu laikā “CD Projekt” nākamais lielais projekts būs “izķert” kļūdas un laist klajā atjauninājumus, pateicoties kuriem arī vecāku paaudžu konsoļu īpašnieki varēs izbaudīt šo spēli pilnībā. Tomēr analītiķi šaubās, ka kompānijai tas izdosies.

“Jāņem vērā, ka ”PlayStation 4” un “Xbox One”, kas ir 2013. gada konsoles, vienkārši nav spējīgas apstrādāt tāda veida spēles,” norāda “AllianceBernstein” apskatnieks Mati Litunens. Lai arī “Cyberpunk 2077” jauno konsoļu vidū tik tiešām darbojas nevainojami, investori no spēles gaidīja ko vairāk, piemēram – nevainojamu darbību arī vecajās konsolēs. Un šis solījums, savukārt, netika izpildīts.

Visticamāk, sliktākais vēl tikai priekšā. “PlayStation 4” konsoles īpašnieki jau pieprasa, lai “Sony” atmaksā naudu, kas iztērēta par spēli. “CD Projekt” iepriekš ziņoja, ka saņēma astoņus miljonus pasūtījumu vēl pirms spēles iznākšanas. Visticamāk, kompānijai nāksies atdot naudu daļai neapmierināto spēlētāju, bet akcionāriem būs jāvēro situācija.

Pesimistiskākā scenārija gadījumā, ja spēlē esošās kļūdas labotas netiks, kompānijai nāksies atdot vairāk naudas, nekā tā bija plānojusi nopelnīt.

Tāpat spēļu aprindās bija gaidīts, ka “Cyberpunk 2077” kļūs par to spēli, kas savā segmentā “gāzīs no troņa” spēļu sērijas “Grand Theft Auto” pagaidām pēdējo, piekto daļu (GTA V). Tas, visticamāk, nenotiks.

Pirmkārt, jāņem vērā, ka GTA ir spēļu sērija, kurai ir lojāla un pieaugoša fanu bāze. Pirmās spēles tika izdotas vēl uz pirmā “PlayStation” vēl pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu beigās. Līdz ar to brīdī, kad tika izdots GTA V, šī bija jauna spēle, taču spēlētāji zināja, ar ko rēķināties. Lai arī GTA V ir septiņus gadus veca spēle (kas, starp citu, nākamgad tiks atkārtoti izdota uz jauno paaudžu konsolēm), spēlētāji norāda, ka šai spēlei ir daudz lielāka detalizācija, grafiskie risinājumi, kā arī – tā ir daudz labāk optimizēta nekā “Cyberpunk 2077”.

Skrējiens par labākās šā gada spēles titulu joprojām ir atklāts. Šogad nozīmīgi izcēlušās “Animal Crossing: New Horizons” un “Assasin’s Creed Valhalla”. Sākotnēji bija prognozēts, ka šajā skrējienā spēs iesaistīties arī “Cyberpunk 2077”, tomēr pašlaik izskatās, ka šī spēle vēl nav pietiekami gatava.

“Vai šī spēle iegūs gada labākās spēles nosaukumu? Visticamāk, ka ne.

Jā, spēles veidotāji ir ieguldījuši lielisku darbu. Taču ir arī redzams, ka spēles galvenais mērķis ir iekasēt naudu. Spēles mērķis nav bijis būt perfektai, ar noslīpētām detaļām, nodrošinot, lai, piemēram, skaņa būtu pilnībā sinhronizēta ar bildi, lai ir skaistas un reālistiskas animācijas.

Viņi to varēja izdarīt, tikai tam vajadzēja vairāk laika. Tāpēc nedomāju, ka šī spēle būs tā, kurā spēlētāji varēs bez problēmām pavadīt simtiem stundu,” norādīja kanādiešu jūtūberis un profesionāls geimeris “Shroud”.

Tikmēr pirmdien “CD Projekt” pārstāvji oficiāli atvainojās spēlētājiem par kļūdām, kas atstātas spēlē, un piedāvāja atmaksāt naudu, ko spēlētāji samaksājuši par spēli. Viņi gan sola tuvākajā laikā veikt uzlabojumus un izlaist atjauninājumus, lai spēli būtu iespējams izbaudīt visiem, kas to vēlas.

Svarīgākais
Uz augšu