Kravu "sastrēgumu" dēļ daudziem cilvēkiem svētkos nāksies iztikt bez dāvanām

Raksta foto
Foto: EPA/Scanpix

Globālā tirdzniecība turpina atgūties, bet gaisa un jūras piegādes ceļos izveidojies “sastrēgums”, kas visā pasaulē draud atstāt daudzus cilvēkus bez Ziemassvētku dāvanām, vēsta “Deutsche Welle”.

Īpaši sāpīga šī problēma varētu būt Lielbritānijā, kas gatavojas pilnībā izstāties no Eiropas Savienības. Tieši uz šo valsti šā gada laikā ir ievērojami samazinājušās piegādes pa jūras ceļiem – tā, piemēram, konteinerkuģu satiksmes apjoms ir krities par 40%.

Piemēram, Felikstovas ostā Lielbritānijā ir nācies pieņemt daudzus kuģus, kas ieradušies ar tukšiem konteineriem. Samazinātās darba kapacitātes dēļ ostas darbiniekiem ir nācies šķirot, kuru kravu pieņemt vispirms, dodot priekšroku medicīniskajām precēm.

Pandēmija ir viens būtisks faktors, kas smagi ietekmējis kravu piegādes Lielbritānijai. Vēl viens būtisks aspekts – “Brexit”. Lielbritānijas aiziešana no Eiropas Savienības var vēl vairāk izraisīt kravu piegāžu sastrēgumu, jo jau no jaunā gada būs nepieciešams veikt dažādas muitas formalitātes. Tāpat Lielbritānijas varasiestādes brīdinājušas, ka britiem jārēķinās arī ar pārtikas piegāžu pārtraukumiem nākamā gada sākumā.

“Kompānijas vēlas līdz 1. janvārim nodrošināt to, lai šis “Brexit” sitiens nav tik sāpīgs, tāpēc daudzi uzņēmumi vēl pirms jaunā gada steidz saņemt dažādus izejmateriālus un citas preces,” norāda Lielbritānijas kravas transporta asociācijas “Logistics UK” menedžere Zoja MakLernona.

Kravu sastrēguma dēļ Japānas autobūves uzņēmums “Honda” uz laiku ir pārtraucis ražošanas procesu Lielbritānijā esošajā rūpnīcā, bet zviedru mēbeļu pārdevējs IKEA šonedēļ atvainojās klientiem, ka saistībā ar sastrēgumiem ostās kavējas produktu piegāde.

Arī bērniem būs daudz pretenziju šajos Ziemassvētkos, jo, visticamāk, viņu dāvanas būs iestrēgušas vai nu ostās, vai vēl uz kuģiem, un tās neizdosies piegādāt līdz Ziemassvētkiem.

Rotaļlietu ražotāju asociācija BTHA brīdinājusi, ka kuģi, kas pārvadā rotaļlietas un dažādas ierīces, ir novirzīti no Lielbritānijas uz Roterdamu Nīderlandē. Līdz ar to piegādes ceļš ir ievērojami pagarināts un Ziemassvētku dāvanas tiks nogādātas vien pēc svētkiem.

Neparasta situācija kravas ostās ir novērota arī citur pasaulē, piemēram, Austrālijā un ASV. Tiek norādīts, ka aptuveni 60% no visām precēm pasaulē tiek pārvadātas ar kuģiem. Kā norādījusi Ķīnas konteinerkuģu industrijas asociācija (CCIA), iepriekš piegādes ceļš bija veicams 60 dienās, taču tagad, Covid-19 ierobežojumu dēļ, šis laiks ir palielinājies līdz pat 100 dienām. Kuģiem ir jārēķinās ar samazinātu darbības kapacitāti Eiropas un ASV ostās.

Ķīna, kas bija pirmais Covid-19 izplatības epicentrs, izskatās, ir pilnībā atguvusies no Covid izraisītās krīzes. Rūpnīcas darbojas ar pilnu sparu, bet eksporta rādītāji novembrī bijuši pat par piektdaļu augstāki nekā gadu iepriekš.

Pieprasījums pēc “Ražots Ķīnā” precēm Eiropā un ASV ir mainījies pandēmijas gaitā. Arvien vairāk cilvēkiem nonākot izolācijā, palielinās sūtījumu skaits no internetveikaliem, tādējādi – arī Ķīnā ražotās preces var lepoties ar ievērojamu pieprasījuma pieaugumu.

Vācijas lielākās kuģu pārvadājumu kompānijas “Hapag-Lloyd” vadītājs Rolfs Habens Jansens laikrakstam “Frankfurter Allgemeine Zeitung” sacīja, ka aizkavēšanās ASV ostās ir radījusi situāciju, kad kravas kuģi ir spiesti gaidīt nedēļām ilgi, lai izkrautu savu kravu. Kopumā uzņēmums rēķinās, ka aptuveni 10% no tā piegādēm aizkavēsies.

Pieaug pieprasījums pēc gaisa un dzelzceļa pārvadājumiem

Sarežģītā situācija ar kravas kuģiem un sastrēgumiem ostās ir radījusi pieprasījumu pēc gaisa un dzelzceļa pārvadājumiem. Daudzas piegādes firmas pašlaik izmanto kravas mašīnas, lai piegādātu preces Eiropas tirgum, arī neraugoties uz lielo attālumu no Ķīnas uz Eiropu. Tomēr arī šis risinājums nespēj aizstāt piegādes pa jūras ceļiem.

Arī gaisa pārvadājumu kapacitāte ir tuvu limitu sasniegšanai, jo būtisku trūkumu kravas pārvadāšanai rada pasažieru reisu trūkums. Daudzas pasažieru lidmašīnas līdzās pasažieriem un viņu bagāžai pārvadā arī kravu. Tā ir ierasta prakse, kas lidsabiedrībām ļauj papildus nopelnīt. Tiesa gan, pasažieru lidojumu skaits šogad ir samazinājies par 60%, un tas arī izraisa situāciju, kādēļ daļa kravu piegādes kavējas.

Jārēķinās ar to, ka pasažieru lidmašīnu izmantošana kravu pārvadājumiem nav īsti ekonomisks risinājums – krava ir jāiepako mazākos iepakojumos, un tas visbiežāk nav izdevīgi.

Vēl viena alternatīva ir dzelzceļš. Pateicoties Pekinas investīcijām “Jaunajā Zīda ceļā”, preces uz Rietumeiropu ir iespējams piegādāt arī pa dzelzceļa sliedēm. Tomēr – arī dzelzceļa pārvadātāji saskaras ar resursu trūkumu. Nākas secināt, ka arī dzelzceļa pārvadājumi nespēj aizstāt kravas kuģus. Iemesls tam ir vienkāršs – kravas kuģis var pārvadāt 24 000 standarta konteinerus. Lai šādu apjomu pārvadātu pa dzelzceļu, ir nepieciešami vismaz 300 kravas vilcieni.

Pieprasījums pēc kravas pārvadājumiem pieaug

Ņemot vērā ierobežoto kravas pārvadājumu kapacitāti un pieaugošo pieprasījumu, šajā jomā cenām ir tendence pieaugt. Tas gan daudziem uzņēmumiem pasaulē nav neko mainījis, jo iepriekš ir slēgti neskaitāmi līgumi par preču un pakalpojumu piegādēm par fiksētu cenu.

“Refinitiv Eikon” apkopotie dati liecina, ka pieprasījums piegādēm no Ķīnas uz ASV Austrumkrastu kopš 1. jūnija ir pieaudzis par 85%, bet uz Eiropu – pat par 142%.

“Šī situācija ir gandrīz kā kazino. Preču pārvadātāji šajā laikā var gūt nozīmīgu peļņu, jo pieprasījums pieaug, bet kravu apstrādes kapacitāte – nē,” saka Eiropas kravu pārvadāšanas asociācijas CLECAT ģenerāldirektore Nikolete van der Jāgta.

“Lielākie pārvadātāji var manipulēt ar cenām tirgū un mazināt piegāžu apjomu. Monopols atsevišķos tirgos ir ļāvis kravu uzņēmumiem pamatīgi sacelt cenas un nopelnīt uz krīzes radīto apstākļu rēķina,” saka van der Jāgta.

Sagaidāms, ka kravas piegāžu sastrēgumi visā pasaulē turpināsies līdz nākamā gada janvārim. Tad vairs nebūs aktuālas Ziemassvētku dāvanu piegādes, kā arī – ja situācija ar koronavīrusa izplatību nekļūs sliktāka, tad atsevišķās vietās varētu tikt mīkstināti ierobežojumi, kas savukārt nozīmēs kravas ostu kapacitātes palielināšanu.

Svarīgākais
Uz augšu