Lietuvā Baltijas jūrā noplūdusi nafta; tā virzās uz Latvijas pusi

Papildināts
Jūras ainava.
Jūras ainava. Foto: Evija Trifanova/LETA

Lietuvā no kompānijai "Orlen Lietuva" piederošā Būtiņģes termināļa pirmdien Baltijas jūrā noplūdusi nafta, kas virzās uz Latvijas pusi, paziņojušas Lietuvas amatpersonas.

Saskaņā ar "Orlen Lietuva" sniegto informāciju noplūdusi viena līdz divas tonnas naftas. Lietuvas Vides aizsardzības aģentūras prognoze liecina, ka, ņemot vērā vēja un straumju virzienu, tuvāko triju diennakšu laikā piesārņojums krastu nesasniegs, bet šī prognoze tiks koriģēta, kolīdz būs apkopoti precīzāki dati.

Kā pastāstījis Lietuvas Jūras spēku Jūras glābšanas koordinācijas centra komandieris Eugenijus Vaļikovs, naftas plankums tiek norobežots ar bonām un turpinās piesārņojuma savākšana, bet grūti prognozēt, cik ilgs laiks tam būs vajadzīgs. Pēc viņa teiktā, piesārņojuma vietā ieradies arī Latvijas Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centra kuģis no Liepājas, kas vajadzības gadījumā palīdzēs.

Vides ministrs Simons Ģentvils savukārt norādījis, ka videi nodarītā kaitējuma apmēri atkarīgi no laikapstākļiem.

"Vējš un viļņi sekmē piesārņojuma izkliedēšanos un iztvaikošanu, bet, no otras puses, zemā temperatūra nepalīdz dabai pašai ar to tikt galā," teikts ministra paziņojumā. Pēc viņa vārdiem, lielāko kaitējumu piesārņojums var nodarīt jūras putniem, bet naftas daudzums nav liels, tādēļ apdraudējums esot minimāls.

Iepriekš Ģentvils sociālajā tīklā "Facebook" rakstīja, ka naftas noplūde notikusi, kad Būtiņģes terminālī atvienojusies šļūtene.

Lietuvas Vides aizsardzības departamenta komunikācijas nodaļas vadītājs Arūns Maļinovskis pavēstīja, ka izplūdusī nafta jūrā sedz apmēram vienu kvadrātkilometru.

Viņš norādījis, ka vides inspektori sākuši izmeklēšanu un aprēķina videi nodarīto kaitējumu, kas būs jāatlīdzina termināļa operatoram.

Izplūdušo naftu savāks Lietuvas Jūras spēku meklēšanas un glābšanas kuģis "Šakiai", bet Gaisa spēku helikopters vēlāk pārbaudīs, vai jūrā nav palikuši naftas plankumi.

Būtiņģes terminālis darbojas kopš 1998.gada un pieder Polijas kompānijas "PKN Orlen" meitasuzņēmumam "Orlen Lietuva", kas to izmanto vienīgi jēlnaftas importam sev piederošās Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcas vajadzībām.

1999.gada decembrī terminālī pirmo reizi pārplīsa šļūtene, kas tiek izmantota naftas pārsūknēšanai. Toreiz nafta jūrā neizplūda, bet 2001.gadā terminālī notika divas avārijas - martā, sūknējot naftu Norvēģijas tankkuģī "North Pacific", stiprā vējā pārtrūka trose, kas noturēja kuģi pie bojas, kuģis sāka dreifēt, pārtrūka naftas šļūtenes un jūrā izplūda trīs tonnas naftas; daļa piesārņojuma sasniedza Latvijas teritoriālos ūdeņus.

Tā paša gada novembrī, zem ūdens pārplīstot šļūtenei, jūrā izplūda 59 tonnas naftas, no kurām izdevās savākt tikai desmit tonnas. Videi nodarītais kaitējums tika lēsts 2,6 miljonu litu (apmēram 750 000 eiro) apmērā, un prokuratūra ierosināja krimināllietu par jūras piesārņošanu.

Toreiz tika paziņots, ka šļūteņu ražotājs iesaka ik pēc trim gadiem tās nomainīt, taču tas nebija izdarīts.

Vēl viens incidents Būtiņģes terminālī notika 2008.gada janvārī, kad, izkraujot tankkuģi "Stena Antarctica", jūrā izplūda aptuveni 400 kilogrami naftas, kas sasniedza Lietuvas krastu pie Sventājas

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu