Sarežģītais, izaicinājumu pilnais 2020.gads ir faktiski jau noslēdzies, un tas kārtējo reizi pierādīja, ka pat šķietamās bezizejas situācijās risinājums ir iespējams. To pierādīja kaut vai Formula 1 čempionāts, kam gada sākumā tika prognozēta pilnīga atcelšana, taču beigās tika aizvadīta pilnvērtīga sezona ar 17 posmiem. Tāpat arī citās jomās gads ieviesa vērā ņemamas korekcijas, tomēr tāpat esam tikuši gan pie jauniem automobiļiem, gan jauniem ceļiem, pa kuriem ar tiem braukt.
2020.gads auto un motoru sporta pasaulē
Ja jau sākām ar Formula 1, tad ar to arī jāturpina, jo nepārspējamo uzvaras gājienu arī šogad turpināja brits Lūiss Hamiltons, kurš sava melnajā bolīdā ar numuru 44 uzvarēja 11 posmos. Ar tik pārliecinošu sniegumu viņa kļūšanu par 2020.gada čempionu nekas nevarēja traucēt. Nepatraucēja arī Covid-19, ar kuru Hamiltons inficējās jau pēc septītā titula izcīnīšanas un bija spiests palikt mājās, kamēr viņa vietu pie Mercedes formulas stūres ar pārsteidzošu sniegumu ieņēma Williams "darbinieks" Džordžs Rasels. Jā, starp citu, Hamiltona kontā patlaban ir septiņi tituli, un tas ir tikpat, cik līdz šim titulētākajam Formula 1 pilotam Mihaēlam Šūmaheram. Ja nenotiks pārsteigumi un Mercedes formulas pēkšņi nekļūs ļoti sliktas, nav nekādu vērā ņemamu šķēršļu, lai Hamiltons 2021.gadā nekļūtu par astoņkārtējo F-1 čempionu.
Paliekot pie Formula 1 tēmas, jāpiebilst, ka 2021.gadā uz starta atkals stāsies Šūmahers. Ne Mihaēls, par kuru nekas nav zināms jau 7 gadus, bet gan viņa dēls Miks. Jaunizceptais Formula 2 čempions šā gada nogalē izcīnīja vietu Haas komandā. Tās piloti ar spīdošu sniegumu neizcēlās, taču vienu no viņiem pēc sacensībām Bahreinā atcerēsies ilgi. Tas ir francūzis Romēns Grožāns, kurš neilgi pēc starta iekūlās sadursmju ķēdē un milzīgā ātrumā ietriecās aizsargbarjerās. Viņa formula pārlūza uz pusēm, degvielas tvertnes saturs uzliesmoja, un sportistam bija vajadzīgas 27 - 28 sekundes, lai izkļūtu no liesmu elles. Vēlāk Grožāns atklāja, ka bija jau atvadījies no sev tuvajiem, taču saņēmās un izkļuva no degošā kokpita. Turklāt negadījumā guva nebūtiskas traumas.
Ja aktualitātes Formula 1 pasaulē mūsu ikdienu ietekmē pavisam nedaudz vai nemaz, tad Marijas un A.Čaka ielas rekonstrukcija un tās sekas ir starp apspriestākajiem tematiem gada nogalē. Pēc daudzu gadu gaidīšanas Marijas un Čaka ielu klāj gluds asfalts, braukšana ir droša un komfortabla, taču tikai līdz sastrēgumstundām, kad visa satiksme teju apstājas, jo katrā braukšanas virzienā ir palicis tikai pa vienai joslai. Iespēju sakārtoties automobiļiem vēl vienā rindā tagad liedz velojoslas. Rezultātā sabiedrība šā satiksmes eksperimenta dēļ dalās divās daļās. Viena ir videi draudzīgas pārvietošanās un velobraukšanas entuziasti, otra - sabiedriskā transporta vadītāji un pasažieri, kā arī rīdzinieki ar privāto transportu. Jāteic gan, ka tai pašā laikā citviet Latvijā bija pietiekami daudz vietu, kur pēc būvdarbu izraisītiem īslaicīgiem apgrūtinājumiem mūsu rīcībā tika nodoti skaisti, gludi ceļi un uzlaboti tilti. Kopumā šogad bija plānoti būvdarbi 101 objektā uz valsts galvenajiem, reģionālajiem un vietējiem autoceļiem, tai skaitā uz 42 tiltiem.
Par privāto transportu runājot - koronavīrusa pandēmija, plašie ierobežojumi, neskaidrība par nākotni noveda pie būtiskām izmaiņām Latvijas auto tirgū. Proti, jauno auto tirgus 2020.gadā piedzīvoja strauju sašaurināšanos, savukārt lietoto auto tirgus nedaudz pieauga. Kā iepriekš norādīja Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs, pavasarī jauno vieglo pasažieru auto tirgū darījumu apjoms samazinājās par 55%. Vasarā, kad vīruss nedaudz pierima un situācija kļuva optimistiskāka, tāds kļuva arī noskaņojums tirgū, kas nedaudz atguvās. Novembra pirmās nedēļas gan pēc Kulberga teiktā atkal norādīja uz pesimismu un lika izteikt prognozes par atgriešanos pavasara zemajos līmeņos.
Pavisam no cilvēku prātiem jaunās automašīnas nav izkritušas. Par to šogad liecināja konkursa Latvijas Gada auto norise. Šogad tas norisinājās bez ierastajiem kolektīvajiem braucieniem un plašāka mēroga sarīkojumiem, taču, spītējot apstākļiem, nu jau 23 reizi tika kronēts daudzu kārotā titula ieguvējs. Un šajā konkursā laurus plūca Škoda Octavia, aiz sevis otrajā un trešajā vietā atstājot Peugeot 2008 un Seat Leon. Brāļi lietuvieši savā konkursā visvairāk balsu atdeva elektriskajam Volkswagen ID.3, kurš tikai par mata tiesu pārspēja Peugeot 2008. Trešo vietu ieguva sportiskais krosovers Cupra Formentor. Ziemeļu kaimiņi igauņi savu gada auto vēl tikai izvēlas, un nav pārsteigums, jo automobiļi finālā ir ļoti interesanti - Honda e, Land Rover Defender, Peugeot 208, Porsche Taycan, Škoda Octavia un Toyota Yaris. Atgriežoties pie Latvijas konkursa, ir būtiski atzīmēt, ka šā gada sarīkojums iezīmēja skaidru nākotnes tendenci, jo no 25 titula pretendentiem 7 bija tādi, kas enerģiju smeļas nevis no degvielas pistoles, bet gan šādas vai tādas rozetes.
Kas vēl tāds ievērības cienīgs 2020.gadā notika motoru sportā un auto pasaulē? Te noteikti jāpiemin, ka gads sākās ar tradicionālo Dakaras rallijreidu, par kura mājvietu tagad izvēlēta Saūda Arābija. Uzvaru sacensībās izcīnīja pieredzējušais spāņu autosportists Karloss Sainss. Viņam tas bija jau trešais panākums Dakaras rallijreidos. Saīsinātajā pasaules rallijkrosa čempionātā, kurš tomēr pamanījās iegriezties arī Biķerniekos, triumfēja zviedrs Johans Kristofersons. Pasaules motokrosa čempionātā MXGP klasē šogad Latvijā tika aizvadīti trīs posmi pēc kārtas, taču Pauls Jonass traumas dēļ uz starta neizgāja un sezonas izskaņā vispār pārtrauca sadarbību ar Husqvarna komandu, lai pievienotos GasGas. Savukārt pasaules rallija čempionātā jeb WRC, kas 2020.gadā pirmo reizi viesojās Igaunijā, pēc sacensībām leģendārajā Moncas autodromā savu septīto titulu izcīnīja francūzis Sebastjans Ožjē. Starp citu, 2020.gada čempions līdz ar citiem planētas labākajiem rallistiem uz Igauniju brauks arī 2021.gadā.