Pēkšņi pieprasījumi ātri apkopot dažādu informāciju saistībā ar Covid-19 norāda, ka Labklājības ministrija (LM) neizprot reālo situāciju sociālās aprūpes centros (SAC), aģentūrai LETA pauda Skrīveru novada pašvaldības SAC "Ziedugravas" direktore Diāna Bebre-Kondrāte, kuras vadītajā iestādē pirmie Covid-19 gadījumi atklāti pirms divām nedēļām.
Covid-19 skartais pansionāts: Petravičas vadītā ministrija neizprot reālo situāciju (5)
Pašvaldībā aģentūru LETA informēja, ka ziņas par pirmajiem saslimšanas gadījumiem "Ziedugravās" saņemtas pirms divām nedēļām, kad vispirms saslimšana konstatēta vienai darbiniecei. Veicot testēšanu klientiem, pagājušajā nedēļā konstatēts liels pozitīvo testu skaits - 27 klientiem šie rezultāti bijuši pozitīvi, taču lielākoties viņiem nav slimībai raksturīgo simptomu. Bebre-Kondrāte skaidroja, ka pašlaik Covid-19 pozitīvi ir 33 no kopumā 110 klientiem, kā arī vairāki darbinieki.
Pašlaik centrā ir divas aktuālās aprūpētāju vakances, taču darbinieku SAC trūcis arī pirms Covid-19 gadījumu atklāšanas, atzina SAC vadītāja. Lai nodrošinātu klientu aprūpi, esošie darbinieki pārkvalificējas, un, piemēram, aprūpi nodrošina arī tie, kas līdz šim bija nodarbināti klientu vannošanā. Jau ir parakstīti vairāki rīkojumi par piemaksām 50% apmērā no algas par Covid-19 pozitīvu klientu aprūpi, un šīs piemaksas darbinieki saņems februārī kopā ar atalgojumu par janvāri.
Bebre-Kondrāte klāstīja, ka sasirgušie ir izolēti, arī ēdināšana tiek nodrošināta nevis ēdnīcā, bet istabiņās. Tāpat arī darbinieki sadalīti pa korpusiem, lai ikdienā nekrustotos.
"Ministrija neizprot reālo situāciju," norādīja SAC vadītāja, komentējot LM un citu ministriju izstrādāto un valdībā apstiprināto plānu Covid-19 izplatības ierobežošanai SAC, jo pašlaik vienīgais, kas ir zināms par plānu, esot statistikas apkopošana par inficētajiem un tiem, kas atlabuši.
Pēc viņas teiktā, dati par sasirgušajiem klientiem pieprasīti pēkšņi, "jo ministre pagājušajā nedēļā nevarēja tos nosaukt", un tiem bija jābūt gataviem īsā laikā, turklāt LM neesot interesējusi informācija par darbiniekiem, kas atveseļojušies. Tāpat SAC nezinot, kad tiks piegādāti antigēnu eksprestesti, kuru lietošana SAC arī norādīta plānā.
Neskaidrības esot arī ar vakcinēšanos pret Covid-19 sākšanu. Pašlaik SAC ir uzdots apkopot informāciju par tiem klientiem un darbiniekiem, kas izteikuši vēmi vakcinēties. Pēc Bebres-Kondrātes paustā, tas ir liels slogs pansionātam, jo jāziņo arī par tiem klientiem, kas šaubās. "Tas nav izdarāms vienā dienā, jo tas ir jādara paralēli citiem ikdienas pienākumiem, zāļu izdalei. Daļai klientu man jāapzvana radinieki," skaidroja SAC vadītāja.
Vienlaikus Bebre-Kondrāte norādīja, ka problēmu ar individuālo aizsardzības līdzekļu sagādi, tostarp ar valsts atbalstu, nav bijis, un vienīgai pavasarī, kad lielā pieprasījuma dēļ bija cēlušās to cenas, visur valdījusi panika. Visdrīzāk, papildu atbalstu SAC varētu saņemt arī no Skrīveru novada pašvaldības, jo, ņemot vērā gan lielus papildu izdevumus, gan to, ka netiek uzņemti jauni klienti, pieejamo finanšu līdzekļu apjoms ir samazinājies. Optimālais klientu skaits "Ziedugravās" ir 122.
Jau ziņots, ka Covid-19 izplatības ierobežošanai SAC plāna mērķis īstermiņa ir novērst ilgstošas sociālās aprūpes institūcijas klientu un darbinieku veselības apdraudējumu Covid-19 infekcijas izplatības laikā, bet vidējā termiņā - veicināt ilgstošas aprūpes pakalpojuma noturību un nepārtrauktību, pielāgojot ilgstošas sociālās aprūpes institūcijas epidemioloģiskā apdraudējuma situācijai un attīstot ģimeniskai videi pietuvināta sociālā pakalpojuma pieejamību pašvaldībās. Rezultātā iesaistītās puses vēlas klientiem radīt maksimāli drošu un veselību saglabājošu vidi ilgstošas sociālās aprūpes institūcijās.
Rīcības plānā noteiktie pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai ilgstošas sociālās aprūpes institūcijās paredz koordinētas darbības septiņos rīcības virzienos, tostarp operatīvu jautājumu risināšana, situācijas monitorings un kontrole, epidemioloģisko drošības prasību ievērošana, infekcijas izplatības prevencija. Tāpat paredzēts atbalsts ilgstošas sociālās aprūpes institūciju darbiniekiem, komunikācija ar klientu tuviniekiem un institūcijām, bet kā septītais virziens noteikti "izejas pasākumi".