SIA "Jelgavas autobusu parks" (JAP) no rītdienas, 30.janvāra, pirmā Baltijas valstīs sāks testēt uzņēmuma "Solaris Bus & Coach" ar ūdeņradi darbināmu autobusu, portāls TVNET uzzināja pašvaldībā.
Testa braucienu pa Jelgavu sāks ar ūdeņradi darbināms autobuss
No sestdienas ar ūdeņradi darbināmais autobuss kursēs pilsētas 22.maršrutā Jelgavas stacija - Asteru iela.
Pašvaldībā klāstīja, ka aizvadītā gada maijā Jelgavas dome un SIA "Fortum Latvia" parakstīja nodomu protokolu, sākot kopīgu izpēti, lai izvērtētu tehniskos aspektus un ekonomisko pamatojumu ūdeņraža ieguvei un pielietošanai. Pētījuma mērķis ir izstrādāt risinājumus, kas nākotnē Jelgavas pašvaldības uzņēmumu autotransportu ļautu papildināt ar zaļā ūdeņraža elektriskajiem autobusiem un ūdeņraža elektriskajiem atkritumu izvešanas transportlīdzekļiem. Septembrī Jelgavā tika testēta uzņēmuma "Toyota Baltic" ar ūdeņradi darbināma automašīna, bet šonedēļ pilsētā testa režīmā darbu sāks ar ūdeņradi darbināms autobuss.
Jelgava ir pirmā Baltijas valstīs, kurā sāk testēt tikai ar ūdeņradi darbināmu autobusu. "Rīgā ir pieejami ar ūdeņradi darbināmi trolejbusi, kuru ekspluatācijā paralēli tiek izmantota arī elektrība, taču šo autobusu darbina tikai ūdeņradis," skaidroja JAP valdes loceklis Gints Burks.
Pēc viņa paustā, ar pilnu uzlādi autobuss spēj veikt līdz 400 kilometru garu maršrutu, braucot tas neizdala ne ogļskābo gāzi, ne citus sārņus. "Turklāt ļoti ātra ir tā uzpilde - pilnas ūdeņraža tvertnes uzpildei nepieciešamas aptuveni desmit minūtes. Arī dīzeļdegvielas pilnas degvielas tvertnes uzpildei ir nepieciešamas septiņas līdz minūtes," informēja JAP vadītājs.
Testēšanas laikā ar ūdeņradi darbināmajam autobusam ūdeņraža uzpilde būs jāveic Rīgā un, pēc uzņēmuma aprēķiniem, tas būs jādara ik pēc divām dienām.
Lai praktiski pārliecinātos par autobusa, kas darbināms ar ūdeņradi, ekspluatāciju, no sestdienas to plānots norīkot kā vienu no trim autobusiem pilsētas 22.maršrutā, kas kursē tikai pa centru - no dzelzceļa stacijas uz Asteru ielu. Ar ūdeņradi darbināmais autobuss izpildīs reisus līdz plkst.10 un no plkst.16.
"Šī maršruta garums dienā sasniedz 120-130 kilometrus, un tas nozīmē, ka autobuss dienas laikā nebūtu papildus jāuzpilda, kā tas ir ar elektroautobusiem, turklāt elektroautobusa uzlāde var aizņemt vienu divas stundas, bet ūdeņraža uzpilde prasa tikai desmit minūtes," sacīja Burks.
Viņš uzsvēra, ka šis tests ir ļoti būtisks, lai turpinātu izpēti zaļās enerģijas izmantošanai pilsētas transportlīdzekļos, tostarp vērtējot ekonomisko pamatojumu un ūdeņraža uzpildes stacijas izveidi Jelgavā.
"Redzēsim reālos enerģijas patēriņus mūsu pilsētā. Turklāt ļoti būtiski, ka autobusu varam testēt ziemas apstākļos, kad gaisa temperatūra ir zem nulles. Ūdeņraža tehnoloģiju procesā kondensējas ūdens, tāpēc ir svarīgi saprast, vai sala laikā ar ūdeņradi darbināma autobusa ekspluatācijā nerodas problēmas," skaidroja JAP vadītājs.
Šis autobuss ceļu satiksmē piedalās kopš pagājušā gada aprīļa, un līdz šim tas tika testēts Francijā, Vācijā, Austrijā, Polijā, bet pašlaik autobuss ir Latvijā, un Jelgava ir pirmā vieta Baltijā, kur tas tiek testēts. Pēc tam autobuss dosies uz Igauniju un Spāniju.