Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

"Amazon" jaunās rokās: Kas ir Bezosa pēctecis "Amazon" vadītāja amatā?

Raksta foto
Foto: Reuters / Scanpix

Endijs Džasijs ir cilvēks, kuram būs nozīmīga loma pasaules biznesā – viņam būs jākļūst par Džefa Bezosa pēcteci “Amazon” izpilddirektora amatā. Līdzīgi kā hokejā, futbolā vai jebkurā citā komandu sporta veidā, kad tiek nomainīts ģenerālmenedžeris, arī biznesā tiek uzdoti līdzīgi jautājumi – kāds būs komandas spēles stils? Vai jaunais vadītājs būs piemērots šim amatam?

Līdz šim Džasija vārds medijos nav bieži izskanējis, taču – biznesā viņš noteikti nav uzskatāms par jaunpienācēju. Jāņem vērā, ka “Amazon” bizness ir tik liels, ka tas faktiski kalpo kā “lietussargs” dažādām kompānijām.

Un Džasijs ir cilvēks, kas “Amazon” virtuvi zina labi – viņš uzņēmumā ir pavadījis 23 gadus, līdz ar to viņam ir pilnībā skaidrs kompānijas virziens. Tāpat viņš līdz šim vadījis vienu no ienesīgākajiem “Amazon” apakšuzņēmumiem – “Amazon Web Services” (AWS).

Otrdien publiskotie “Amazon” ceturkšņa rezultāti liecina, ka AWS ir viens no “Amazon” dzinējspēkiem. Tieši AWS nodrošina aptuveni pusi no “Amazon” grupas ienākumiem. AWS pirms dažām desmitgadēm, vēl pirms saviem konkurentiem, redzēja potenciālu datortehnikas izmantošanā, kā arī datu uzglabāšanā un to, ka uzņēmumiem būs nepieciešamas mājaslapas.

“Google” un “Amazon” spēlē iesaistījās vēlāk, sākot piedāvāt līdzīgus pakalpojumus, taču tirgus līderis joprojām ir “Amazon”. Daži aprēķini liecina, ka AWS nodrošina aptuveni trešo daļu no izmaksām, kas ieguldītas mākoņtehnoloģijās visā pasaulē.

Arī pats uzņēmums “Amazon” ir ievērojami mainījies – tas sāka kā grāmatu interneta veikals, taču tagad tur var iegādāties teju visu iespējamo.

Džasijs savukārt 2003. gadā dibināja AWS, kas sākotnēji bija plānots kā “Amazon” blakusprojekts, taču 18 gadus vēlāk tas ir viens no veiksmīgākajiem grupas uzņēmumiem. Līdz ar to Džasijs ir acīmredzams Bezosa pēctecis.

Vēl viens iemesls, kāpēc tieši Džasijs kļuva par Bezosa pēcteci, ir fakts, ka viņš AWS ir attīstījis ļoti līdzīgā veidā kā savulaik Bezoss attīstīja “Amazon”.

AWS ir tik veiksmīgs uzņēmums, ka ir nonācis antimonopola kampaņas dalībnieku, kā arī Federālās tirdzniecības komisijas uzmanības lokā. Tātad – ir kļuvis aktuāls jautājums par to, vai vajadzētu šo uzņēmumu pilnībā atdalīt no “Amazon”.

Investori vēlētos, lai “Amazon” ir vairāk šādu blakusprojektu kā AWS – uzņēmumi ar lieliem ienākumiem, kas darbojas ar “Amazon” vārdu. Džasijs paudis, ka to ir iespējams turpināt, un viņš cer, ka nākotnē izdosies radīt ko līdzīgu AWS.

Tāpat “Amazon” ir augošs reklāmas bizness. Kompānija ir iegādājusies tādus uzņēmumus kā “Whole Foods” un “Ring”, kā arī ir iesaistījusies farmācijā. Noteikti nedrīkst aizmirst arī par “Amazon Prime”. Visiem šiem uzņēmumiem ir daudz iespēju augt.

Protams, var gaidīt, ka pēc Bezosa atkāpšanās no amata “Amazon” akciju vērtība piedzīvos kritumu. Tomēr tirgus reakcija bija visai mierīga, jo ir drošības sajūta, ka Džasijs būs pietiekami labs speciālists, kurš tiks galā ar Bezosa uzdevumiem.

Te gan jāatceras, ka arī agrāk ir bijuši precedenti, kad bagātie un slavenie kompāniju vadītāji atkāpjas no amata, un tad kādam citam ir jāturpina iesāktais. Šādi piemēri ir “Google” un “Microsoft”. Zināmas bažas pastāvēja, kad “Google” vadītāja amatā stājās Sundars Pičai, aizstājot Sergeju Brinu un Leriju Peidžu. Tāpat daudz jautājumu bija par Satju Nadellu, kurš “Microsoft” vadītāja amatā aizstāja Bilu Geitsu. Kopumā var teikt, ka jauno vadītāju laikā abām kompānijām ir veicies pat ļoti labi.

Tāpat jāatceras, ka Bezoss pilnībā neaiziet. Viņš gan būs mazāk iesaistīts kompānijas ikdienas darbā, bet “Amazon” ir gluži kā Bezosa “bērns”, un viņš vienmēr būs ietekmīgākā persona uzņēmumā, lai arī kurā kompānijas telpā atrastos.

Bezosa gājiens gan ir piesaistījis biznesa pasaules uzmanību. Tomēr lielas pārmaiņas gaidīt nav vērts – “Amazon” Bezosa vadībā kļuva par ļoti lielu un ļoti veiksmīgu kompāniju un sagaidāms, ka arī Džasija vadībā “Amazon” turpinās iesākto kursu.

Svarīgākais
Uz augšu