Sociālo tīklu vidē organizētā tirdzniecība lielā mērā neatbilst distances pārdošanas prasībām, pavēstīja Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC), atsaucoties uz pērn īstenotajā uzraudzības projektā "Uzraudzības veikšana elektroniskajā vidē attiecībā uz piedāvājumiem iegādāties preces un pakalpojumus sociālajos tīklos" secināto.
PTAC pārbaudījis vairākus "Facebook Marketplace" publicētus sludinājumus
PTAC norādīja, ka šī projekta nepieciešamības pamatā bija apstākļi un tendences, kuras saistītas ar arvien lielāku patērētāju tiesisko interešu apdraudējuma risku digitālo produktu un sociālo tīklu vides apstākļos.
Projekts tika vērsts uz to, lai turpinātu 2019.gada projekta ietvaros sāktos pasākumus, apzinātu esošo situāciju sociālo tīklu distances tirdzniecības jomā, informētu tirgotājus par konstatētajiem pārkāpumiem, kā arī, lai veiktu pasākumus konstatēto pārkāpumu novēršanai un turpmākai nepieļaušanai. Projekta ietvaros tika veikta uzraudzība "Facebook" lietotāju profilos un "Facebook Marketplace" publicēto patērētājiem adresēto komerciālo piedāvājumu izvērtēšanas jomā.
Veicot uzraudzības pasākumus, projekta ietvaros būtiska nozīme tika paredzēta pārbaudēm, kuru ietvaros tiek izdarīts vērtējums tam, vai sociālo tīklu distances tirdzniecības ietvaros patērētājiem tiek nodrošināta pirmslīguma informācija, līguma noteikumi, īpašu uzmanību pievērošot pārdevēja identificēšanas iespējām, atteikuma tiesībām, informācijai par produktu, cenu, apmaksas un piegādes noteikumiem.
Projekta ietvaros sākta 15 administratīvo lietu izvērtēšana, veicot 16 "Facebook" lietotāju profilu un ar tiem saistīto "Facebook Marketplace" piedāvājumu pārbaudes. Sāktās administratīvās lietas vērstas uz uzraudzību, kas saistīta ar apģērbu, apavu, somu, bērnu preču, kosmētikas produktu, mobilo ierīču aksesuāru un citu preču distances tirdzniecību.
Projektā konstatēts, ka distances tirdzniecība "Facebook" platformā tiek organizēta, izmantojot ne vien "Facebook" lietotāju profilus un "Facebook Marketplace", bet arī citas tīmekļvietnes.
Visos 16 pārbaudītajos objektos konstatēti pārkāpumi, kas saistīti ar pirmslīguma informācijas un distances līguma noteikumu nenodrošināšanu, proti, "Facebook" lietotāju profilos un "Facebook Marketplace" publicētajos distances tirdzniecības piedāvājumos septiņos gadījumos patērētājiem netika sniegta informācija par tirgotāju, bet 16 gadījumos patērētājiem noklusēta informācija par pasūtījuma apmaksas kārtību, piegādes noteikumiem, par atteikuma tiesībām, kā arī saziņas iespējām saistībā ar patērētāju veiktajiem pasūtījumiem.
Tāpat konstatēts, ka "Facebook" platformā ir apgrūtinātas jeb būtiski ierobežotas tirgotāju, kuriem nav komerciālā jeb biznesa lietotāja statusa, iespējas publicēt distances līguma noteikumus, kā arī nodrošināt to saglabāšanu. Lai rastu risinājumu minētajai problēmai, projekta ietvaros tika izstrādāts piemērs, kas raksturo vienu no veidiem, kādā patērētāju informēšanas prasības patreizējos apstākļos varētu tikt nodrošinātas. Papildus PTAC piemēram tirgotāji pēc savas iniciatīvas aktīvi meklēja un atrada citus veidus, kādā PTAC konstatētās nepilnības tiek novērstas.
Lai informētu tirgotājus par konstatētajiem pārkāpumiem un panāktu to labprātīgu novēršanu un turpmāku nepieļaušanu, PTAC veica saziņu, 12 gadījumos izmantojot "Facebook Messenger" un elektroniskā pasta iespējas, kā arī divos gadījumos nosūtot PTAC vēstules. Vienlaikus trijos gadījumos minētā saziņa netika veikta, jo attiecīgie tirgotāji bija izbeiguši komercprakses īstenošanu.
Tāpat PTAC informēja, ka 14 no sāktajām administratīvajām lietām ir pabeigtas, bet vienā administratīvajā lietā turpinās saziņa ar tirgotāju, nolūkā panākt brīvprātīgu pārkāpumu novēršanu. Septiņu objektu pārbaužu gadījumos panākta labprātīga pārkāpumu novēršana, tirgotājiem veicot pasākumus patērētāju pienācīgai informēšanai, septiņos objektos tirgotāji, saņemot PTAC nosūtīto informāciju, izbeiguši piedāvājumu publicēšanu "Facebook Marketplace" vidē, dzēsuši "Facebook" lietotāja profilu vai pārtraukuši tā izmantošanu.
Vienlaikus viena objekta gadījumā konstatēta viltotu preču (mobilo tālruņu aksesuāru) tirdzniecība, par kuras faktu informēta Valsts policija.
Tāpat PTAC novērojis, ka uztura bagātinātāju produktu piedāvāšana un tirdzniecība "Facebook Marketplace" vidē šobrīd ir ierobežota, jo šādu darbību veikšana neatbilst platformas uzturētāja noteiktajām prasībām. Neskatoties uz minēto, "Facebook" platformā parādās uztura bagātinātāju piedāvājumi, taču to skaits ir salīdzinoši mazs.
Secināts, ka "Facebook" platformā ir apgrūtinātas jeb būtiski ierobežotas tirgotāju, kuriem nav komerciālā jeb biznesa lietotāja statuss, iespējas publicēt distances līguma noteikumus, jo nav iespējams augšuplādēt teksta datnes un iekļaut informāciju ar aktīvām tiešsaistes atsaucēm (hipersaitēm).
PTAC veiktie uzraudzības pasākumi liecina par to, ka sociālo tīklu vidē organizētā tirdzniecība lielā mērā neatbilst distances pārdošanas prasībām, jo patērētājiem tiek noklusēta pirmslīguma informācija un distances līguma noteikumi, tostarp, ierobežojot patērētāja tiesības panākt pienācīgu līguma izpildi un atturot patērētājus no atteikuma tiesību izmantošanas.
Projektā konstatēts, ka tirgotāji "Facebook" sociālās saziņas vidē sevi identificē dažādi, gan izmantojot īsto vārdu un uzvārdu, gan izmantojot citus apzīmējumus jeb nosaukumus. Daudzās situācijās patērētājiem tiek noklusēta normatīvos noteiktā informācija, kas identificē pārdevēju kā distances līguma pusi, tādējādi radot negatīvas sekas saistībā ar patērētāja likumīgo un līgumisko tiesību ievērošanu.
PTAC arī informēja, ka, saņemot informāciju par pārkāpumiem, tirgotāji bija gatavi nekavējoties veikt pasākumus pārkāpumu novēršanai un turpmākai nepieļaušanai. Līdz ar to PTAC projekta gaitā saistībā ar konstatētajiem pārkāpumiem nav izdots neviens administratīvais akts, ar kuru tiktu piemērota atbildība par negodīgas komercprakses īstenošanu.
"Facebook" sociālā tīklā platformas lietotājiem tiek piedāvātas iespējas ziņot platformu uzturētājiem par neatbilstoša satura publikācijām ar "Report Add" funkciju, par kuru būtu lietderīgi informēt patērētājus un kura izmantojama maldinošu piedāvājumu gadījumos.
PTAC norādīja, ka, turpinot uzraudzības pasākumus un sekojot saimnieciskajai darbībai sociālās saziņas vidē, nepieciešams panākt, ka patērētājiem "Facebook" sociālā tīkla vidē ir nodrošināta pirmslīguma informācija par distances līguma noteikumiem, tostarp konkrētus tirgotājus identificējoša informācija, kā arī informācija par atteikuma tiesībām.