Ja vēl pērn pavasarī degvielas uzpildes stacijās daudzviet degvielas cenas noslīdēja zem viena eiro robežas, tad šobrīd cenas jau kādu laiku kāpj. Ekspertu prognozes ir visai skaudras – jau drīz sasniegsim pirmskrīzes līmeni un nākotnē par vienu litru maksāsim pusotru eiro un vairāk, piektdien vēstīja Re:TV.
ReTV: Eksperti lēš degvielas cenu kāpumu arī virs 1,50 eiro par litru (33)
Ja salīdzina šīsdienas degvielas cenas ar cenām tieši pirms diviem mēnešiem, tā kāpusi aptuveni par 10 centiem.
Kā ReTV Ziņām norādījis autovadītājs Juris, kurš ik dienu mēro ceļu no Valmieras uz Rīgu un atpakaļ, cenas kāpumu viņš izjūt būtiski. Līdz ar to nākas meklēt tādas uzpildes stacijas, kurās ir lētāka degviela. “Tagad nedēļā ar vienu bāku nevar izbraukt, ar 50 litriem nepietiek. Pie šī brīža cenām ir 61 eiro. Es esmu atradis vienu benzīntanku, kur cena nav tik krasi palielinājusies, tad es tanī pildos.”
Nozares eksperti degvielas cenu kāpumu šobrīd skaidro ar globālo energoresursu tirgu atkopšanos pēc 2020.gada pavasarī piedzīvotā pamatīgā krituma Covid-19 pandēmijas dēļ. Pasaules biržās ar katru dienu naftas cenas turpina palielināties, ietekmējot arī degvielas cenas Latvijā.
Mārtiņš Āboliņš, bankas “Citadele” ekonomists, norāda: “Šobrīd jau ir virs 50 dolāriem par barelu, tātad relatīvi tuvu pirms Covid-19 naftas cenai. Tas ir galvenais faktors, ko redzam degvielas cenās Latvijā.”
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas prezidents Ojārs Karčevskis ReTV Ziņām norāda: šogad Latvijā degvielai nav celts akcīzes nodoklis. Viņš skaidro, pēc Covid-19 krīzes pavasarī naftas ieguves valstis ir atguvušas stabilitāti un spējušas vienoties par tālāko rīcību: “OPEC plus valstis, kā arī Krievija vienojās, ka ieguvi nepalielinās, radot deficītu, bet Saūda Arābija paziņoja, ka samazina ieguvi par miljons bareliem jeb 10% dienā.”
Savukārt ekonomists Mārtiņš Āboliņš vēl piebilst, ka
naftas cenu kāpumu veicina arī ziņas par Covid-19 vakcinācijas tempiem, kā arī prognozes par pasaules ekonomikas attīstību
un kopējais investīciju samazinājums naftas ieguves nozarē. “Piemēram, ASV gadījumā samazinājies urbumu kopējais skaits, tas ir būtisks. Līdz ar to visi faktori – gan mēģinājumi kontrolēt cenas, gan mazināt investīcijas, gan samazināt ieguves apjomus, gan arī gaidas uz ekonomisko atkopšanos to tirgu vairāk bīda uz augšu.”
Ekspertu vērtējumā degvielas cenu pieaugums Latvijā turpināsies. Tas, visdrīzāk, būs vienmērīgs, 5 - 7% robežās mēnesī.
Visdrīzāk, jau pēc pusgada degvielas cenas atkal sasniegs pirmskrīzes līmeni, tātad maksāsim ap 1,30 eiro par litru par 95. markas benzīna.
“Pašlaik tie ir daži centi, tā ka jūs to varat vērot pa nedēļu, tāpat izskatās, ka tā arī turpināsies,” rezumē Karčevskis.
Eksperti prognozē, ka degvielas cenas kāps arī ilgtermiņā. Piemēram, turpmākajos gados cenu ietekmēs biodegvielas piejaukums, kas noteikts, lai samazinātu siltumnīcas gāzu emisiju. Teorētiski tas nozīmē, ka kaut kad varētu pienākt laiks, kad par litru maksāsim 1,50 eiro un pat vēl vairāk.