Covid-19 krīze ir piespiedusi mainīt ne tikai cilvēku ikdienu, bet arī uzņēmēju darbu. Portāla TVNET projektā “Uzņēmējdarbības māksla” ar savu pieredzi, kā pārvarēt šo krīzi un kā veiksmīgi izmantot e-komercijas priekšrocības, dalījās “supadventures.me” vadītājs Kristaps Salens.
Jauna Amerika nav jāatklāj jeb kur raudzīties pēc labām idejām (1)
Jautāts, vai pirms pandēmijas sākuma bija prognozēta kāda krīze, kuras iespaidā būtu nepieciešams mainīt darbības veidu, Salens atzīst, ka sākotnēji pandēmijas krīze tika uztverta vairāk ekonomiskajā izpausmē.
“Kopumā ekonomikas rādītāji iepriekš neliecināja, ka varētu būt krīze, tāpēc varbūt arī piegājām tam mazliet vieglprātīgi. Katrā ziņā krīze netika gaidīta, ne arī apkārt runāts par to, ka mūsu sektorā varētu apstāties pilnībā viss,” norāda Salens.
Ņemot vērā, ka tūrisma un atpūtas nozare apstājās, uzņēmums pirmajā Covid-19 vilnī saskārās ar visai smagu situāciju.
“Iepriekš ir bijis tā, ka ziemas laikā uzņēmums tirgo nākamās sezonas piedzīvojumu braucienus. Kad sākās pirmais vilnis, neviens cilvēks neko nepirka. Pirmās ārkārtējās situācijas laikā [no 12. marta līdz 10. jūnijam, - red.] bija viens pirkums - viena dāvanu karte,” norāda Salens.
Situāciju gan nedaudz glāba fakts, ka uzņēmums nerēķinājās ar ārvalstu tūristiem.
“Mums nedaudz arī paveicās – jo 2020. gada sezonā bijām domājuši pievērsties ienākošajam tūrismam, kurš mums iepriekš bija tikai tik daudz, cik atbraucēji mūs uzgāja sociālo tīklu vidē un “Google”. Tā kā šī sadaļa vēl nebija attīstīta, tad nerēķinājāmies un naudas plūsmā nebijām ielikuši ieņēmumus sadaļā, kura pagājušajā gadā cieta visvairāk.” saka “supadventures.me” vadītājs.
No finansiālā aspekta pagājusī sezona gan nav bijusi slikta – iepriekšējā sezona bija līdzīga kā gadu iepriekš. Turklāt izdevās radīt arī jaunu produktu.
“Arī pats atgriezos no ārzemēm, un pavasarī varēja redzēt, ka cilvēki vairās cits no cita. Cilvēki iet viens otram pretim un mēģina saprast, kurš ies pa labi un kurš pa kreisi.
Tad mēs radījām un sākām ieviest arī bezkontakta tūres, kurās cilvēki var doties piedzīvojumos bez gida klātbūtnes,” stāsta Salens.
Viņš norāda, ka jaunās bezkontakta tūres “neaizgāja ar blīkšķi”, jo pagāja laiks, kamēr tās tika izveidotas. Pilnībā tās uzņēmuma piedāvājumā ienāca līdz ar ierobežojumu atcelšanu un parasto tūru atsākšanos.
“Cilvēki tās pirka, un atsauksmes bija labas, un joprojām nedaudz vairāk kā 5% no pārdošanas rezultātiem sastāda šīs bezkontakta tūres, tāpēc mēs tās noteikti turpināsim attīstīt,” saka Salens.
Nozīmīgs aspekts, kā Covid krīzes laikā turpināt savu darbību, ir pārkārtošanās uz interneta vidi. “supadventures.me” jau iepriekš darbojās interneta vidē, un tika radīta sistēma, lai padarītu ceļu līdz pirkumam ērtāku.
“Jau no paša sākuma mums visas tūres ir bijušas ar priekšapmaksas rēķinu – cilvēks samaksā, saņem rēķinu, un mēs tiekamies. Bet tagad, izmantojot “Mozello” platformu, pārkārtojām savu veikalu, padarījām to ērtāku lietošanai no mobilā telefona un pieslēdzām no “Swedbank” maksājumu sistēmu, lai padarītu pirkumu vēl ērtāku. Gribētos visu atzīmēt ar pluszīmi, jo ir bijuši daudz mazāk zvanu par to, kur īsti doties un ko darīt.
Mums ir vieglāk rīkoties, jo vairs nav jāver vaļā internetbanka, lai redzētu, kurš sūtījums ir apmaksāts vai nav – to tagad varam redzēt savā platformā un reaģēt, ja ir kādas tehniskas problēmas,” stāsta Salens.
Jautāts, kādi galvenie rīki varētu palīdzēt sākt darbību internetā, “supadventures.me” vadītājs saka, ka informācijas meklēšana un “Google” meklējumu rezultāti ir ļoti nozīmīgi, taču no praktiskā viedokļa ļoti svarīgi ir, lai mājaslapas uzturēšana ir vienkārša.
“Ja skatāmies uz darbiem, manuprāt, viens no ļoti labiem rīkiem ir mūsu pašu Latvijas veidotā “Mozello” platforma, jo tā ir ļoti ērti saprotama. Ja padomā ārpus rāmja, tad to lapas uzbūvi var salikt dažādu. Atliek to visu salikt kopā, parūpēties par tekstu un izvietojumu. Tālāk jau var skatīties, kā var komunicēt caur sociālajiem tīkliem un “Google”,” saka Salens.
Uzņēmuma vadītājs saka, ka darbībai e-vidē ir vairākas priekšrocības, piemēram, ka vairs nav robežu. Sākot jau ar mūsu reģionālajām robežām, ka, piemēram, bez problēmām var iepirkties cilvēks no Liepājas un Rīgas. Varbūt arī vēl tālāk – var iepirkties arī no citām valstīm, un nav jādomā, kā sasniegt šo klientu.
“Vēl nozīmīgi, ka jebkurš neliels biznesiņš var ar salīdzinoši nelielām izmaksām pozicionēt sevi e-vidē tikpat veiksmīgi kā kāds liels uzņēmums. Noteikti ļoti labi ir tas, ka uzkrājas dati.
Piemēram, ja bērnībā ir spēlēts šahs un dambrete un loģiskā domāšana ir attīstīta, tad ļoti viegli var izvērst e-komercijas ieguvumus. Visas e-vides darbības tiek fiksētas, un ir redzams, kādi cilvēki aplūko mājaslapu, ko un cik ilgi skatās, kāds ir viņu vecums, lokācija, valoda u.tml.
Ja, piemēram, e-veikalā lielākā daļa pircēju ir sievietes vecumā no 30 līdz 35, tad mēs šos datus varam viegli iegūt un uz tiem reaģēt, netērējot spēkus un līdzekļus, cenšoties produktu pārdot, piemēram, vīriešiem vecuma grupā virs 50 gadiem.” norāda Salens.
Kādas varētu būt galvenās mācības no Covid-19 pandēmijas, ko paņemt līdzi nākotnē? Salens stāsta, ka viņam ir gana daudz paziņu, kuri uzskatījuši, ka e-komercija nav vajadzīga, jo ir taču fiziskie veikali.
“Šajā situācijā var redzēt, ka tiem, kam nav šīs e-komercijas, ir tāda neliela agonija. Tie, kam e-komercija bija nesakārtotā vai vājā līmenī, redzēja, ka šis ir faktors, ko vajag attīstīt. Mēs jau bijām e-vidē, tāpēc arī bija tikai jāmeklē kļūdiņas un tās jālabo. Ir jācenšas izmantot visus tirdzniecības kanālus, gan e-vidē, gan fiziskos. Situācija pašreiz ir ļoti mainīga, un jābūt gatavam strādāt, piemēram, tikai e-vidē. Ja šis tirdzniecības kanāls ir jau attīstīts, tad jāturpina to pilnveidot, taču, ja nav pat izveidots, tad ar steigu jāķeras šim darbam klāt.
Citiem uzņēmējiem šajā laikā “supadventures.me” vadītājs iesaka sakārtot e-vidi un padomāt ārpus robežām, ko var izveidot vēl savādāk.
“Nekāda jauna Amerika nav jāatklāj, var paskatīties ārpus robežām un atrast labas idejas. Bezkontakta tūres pamatideju aizņēmāmies no kolēģiem Slovēnijā. Ideja tika aizgūta un papildināta. Tāpēc, skatoties ārpus robežām, var atrast jaunas idejas,” noslēdz uzņēmējs.
supadventures.me piedāvā tuvus un tālus piedzīvojumus nelielām piedzīvojumu meklētāju grupām.
Veidojot SUP piedzīvojumu grupas, uzņēmums vadās pēc ASI (Academy of Surfing Insructors) radītajiem drošības standartiem, kuri nosaka gan grupas izmēra attiecību pret iesaistīto instruktoru/gidu skaitu, gan arī SUP piedzīvojumiem atbilstošus laika apstākļu standartus, lai piedzīvojumi vienmēr būtu droši un patīkami.
Projekts top ar "Mozello" atbalstu