“Uber” sapņo par lidojošiem taksometriem, ir nākusi klajā ar 16 priekšlikumiem veidot “gaisa ostas“ (ne lidostas), kam būtu savs unikāls arhitektūras koncepts. Pazemē Maska “Boring Company” sola īsākus pārvietošanās laikus, savukārt mūsu mājās mūs apbur “Nest” un “Alexa” potenciāls.
Tāpat kā jebkura laba ideoloģija, arī šis privatizētais futūrisms ietekmē visu, no globālās infrastruktūras līdz virtuves ierīcēm.
Šāda veida projektiem nereti ir fantastiska vīzija par to, kā ietekmēt sabiedrības iztēli par dažādām lietām. Pretēji ar dažādiem uz nākotni vērstiem projektiem pagātnē, ko ierosināja akadēmiķi, mākslinieki un valdību aģenti, šodienas “nākotne” faktiski ir tehnoloģiju uzņēmumu vadītāju – miljardieru rokās. Kāpēc gan viņiem rūp mūsu iztēle? Kāda ir likme tam, ja mēs noticam viņu idejām? Vai tas nozīmē, ka mūsu nākotne ir privatizēta?
Šādas spekulācijas rada diskusijas par to, kāda ir privātuma politika un tās īstenošana. Ja kompānijām izdodas kontrolēt mūsu nākotnes vīzijas un idejas, tad viņi paši var kontrolēt nākotni un infrastruktūru. Līdz ar to var kontrolēt sabiedrības funkcijas. Tādas platformas kā “Amazon Web Services”, “Facebook” un “Robinhood” ir kļuvušas par ļoti milzīgām infrastruktūrām, kas kontrolē nozīmīgu daļu no ekonomikas un sabiedriskās sfēras.
Tas gan gluži nav jauns fenomens. 1939 gada Pasaules izstādē “General Motors” prezentēja “Futuramu” - māksliniecisku konceptu, kurā ieskicēta uzņēmuma vīzija, kā pasaule izskatīsies 1960. gadā. Normans Bels Džeds rakstīja: “Tā ir federāli noteikta prasība – attīstīt valsts zemes, ūdens, elektrības un dabas bagātību resursus. Un nav neviena uzņēmuma, kas būtu svarīgāks par šīm saistībām nekā vietējo iespēju attīstīšana.”