2. Dators katram skolēnam
Es sāktu ar skolām. Tie ir tikai 200 tūkstoši bērnu, un daļa no viņiem jau pēc trim vai pieciem gadiem būvēs Latvijas digitālos “vienradžus” (tehnoloģiju kompānijas, kuru vērtība pārsniedz vienu miljardu ASV dolāru). Ir zināms, ka Latvijā piektā daļa bērnu aug nabadzīgās ģimenēs, tāpat ir palielinājies to ģimeņu skaits, kas cīnās par izdzīvošanu. Sniegt palīdzīgu roku un ieguldīt bērnu nākotnes izglītībā un viņu skolotājos ir, manuprāt, prioritāri un paveicami. Skola2030 plāns ir augsti novērtēts, taču tam ir nepieciešams resurss īstenošanai – gan tehnoloģijas, gan saturs un pedagogi, gan nozares speciālistu palīdzība un atbalsts.
3. Iedzīvotājam svarīgākie valsts digitālie pakalpojumi
Latvijā jau ir laba e-pārvalde, to atzīmē arī Eiropas pētījumi. Un lielākā daļa valsts pakalpojumu ir pieejami digitāli. Tas COVID-19 krīzes laikā atvieglo saziņu ar valsti. Tāpēc jaunas investīcijas ir strikti jāsamēro ar ieguvumiem – ir nepieciešams kvalitatīvs, jauns “lēciens”. Ir jānosprauž prioritātes, nosakot, kādi pakalpojumi sabiedrībai ir svarīgākie un visvairāk nepieciešamie. Kādi digitālie risinājumi būtiski atvieglo ikdienu (pabalsti, nodokļi, īpašuma jautājumi, skolas, bērnudārzi) un kā tos padarīt ērtāk lietojamus? Kurai sabiedrības daļai digitālie risinājumi ir visvairāk nepieciešami? Piemēram, tie ir nepieciešami cilvēkiem ar invaliditāti. Ir jānosaka prioritāras nozares un funkcijas, kas ir būtiskas iedzīvotājam, un jāievieš kvalitatīvi risinājumi dzīvē – tā, lai pakalpojums ir ērts un uzticams cilvēkam, nevis iestādei. Piemēram, e-adrese šodien strādā – neērta, bet ir. Lai šajā risinājumā ieguldītu jaunus finanšu līdzekļus, jāsaprot, kā tieši tā kalpos gan iedzīvotājiem, gan iestādēm, un tās izstrāde un ieviešana ir būtiski jāmaina.