Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Latvijas ostu attīstībā sešu gadu laikā ieguldīti 89 miljoni eiro Kohēzijas fonda līdzekļu (3)

Rīgas osta.
Rīgas osta. Foto: Edijs Pālens/LETA

Latvijas ostu attīstībā no 2014. līdz 2020.gadam ieguldīti vairāk nekā 89 miljoni eiro Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda (KF) līdzfinansējuma, informēja Satiksmes ministrijā (SM).

Ministrijā pauda, ka ar KF fonda līdzfinansējumu Ventspils brīvostas pārvalde un Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) pārvalde realizē projektus, kas būtiski uzlabo drošības līmeni Latvijas lielajās ostās - veikta molu, viļņlaužu, enkurvietu, krasta nostiprinājumu un piestātņu pārbūve un atjaunošana, kā arī veikta kuģu ceļa uzlabošana.

Tāpat finansējums ieguldīts ostu transporta infrastruktūras attīstībā - autotransporta un dzelzceļa pievadceļu un ar tiem saistītās infrastruktūras būvniecībā, veikta arī lielo ostu infrastruktūras kompleksam piederošo inženiertīklu būvniecība.

Satiksmes ministrijas Tranzīta politikas departamenta direktors Andris Maldups norādīja, ka ES uzstāda arvien augstākus mērķus transporta sektoram un Latvijai to sasniegšana ir svarīga, jo valsts ostas, ceļi un dzelzceļi ir ne tikai nozīmīga Eiropas transporta infrastruktūras sastāvdaļa, bet arī ļoti nozīmīga tautsaimniecības nozare nacionālajā līmenī.

Plānošanas periodā Liepājas SEZ pārvalde īsteno trīs projektus ar kopējo KF līdzfinansējumu 32,3 miljonu eiro apmērā.

Finansiāli apjomīgākais projekts ir "Liepājas ostas ūdens infrastruktūras uzlabošana", kurā tika veikta kuģu ceļa izbūve, ostas hidrotehnisko būvju atjaunošana un pārbūve, ar mērķi paaugstināt navigācijas drošības līmeni, nodrošinot lieltonnāžas kuģu piekraušanu ostas iekšējā reidā. 

Liepājā kuģošanas drošības pasākumu īstenošanai no KF investēti 24,2 miljoni eiro, tostarp Liepājas SEZ pārvaldes līdzfinansējums ir 6,2 miljoni eiro. Minētā projekta īstenošana ir noslēgusies.

Tāpat turpinās Karostas kanāla un Ziemeļu vārtu hidrotehnisko būvju atjaunošana. Pabeigta abu Karostas kanāla molu rekonstrukcija ostas Ziemeļu vārtu atvēršanu kuģu kustībai un navigācijas aprīkojuma uzstādīšanu, kā arī tiks veikta kuģu ceļu (Karostas un Loču kanālu) uzlabošana, uzstādot nakts apgaismojumu, tādējādi samazinot jūras satiksmes dalībnieku potenciālos zaudējumus, tostarp laika apstākļu ietekmēto kuģu dīkstāvju laiku, vides piesārņošanas izmaksas un importējošo valstu tautsaimniecību zaudējumus, kas ir saistīti ar nesavlaicīgu kravu saņemšanu. Projektā tiks izlietoti 3,4 miljoni eiro no KF, savukārt 1,4 miljoni eiro ir Liepājas SEZ pārvaldes līdzfinansējums.

Vienlaikus vairāk nekā 4,7 miljoni eiro KF investīcijas Liepājas ostas sauszemes pievadceļu attīstībā ļauj novērst problemātisko punktu radītos ierobežojumus ostas transporta tīkla infrastruktūras darbībā. Kravu apgrozījumam augot, to transportēšana uz Liepājas ostas teritoriju arvien vairāk ietekmē pārējo pilsētas transporta līdzekļu kustību, klāstīja ministrijā.

SM skaidroja, ka ar KF atbalstu uzlabotā pievadceļu infrastruktūra ļāvusi samazināt transporta dalībnieku laika un transporta līdzekļu ekspluatācijas izmaksas. Liepājas SEZ pārvaldes līdzfinansējums ir 1,5 miljoni eiro.

Savukārt Ventspils brīvostas pārvaldes 2017.gadā sāktā Ventspils brīvostas pievadceļu infrastruktūras sakārtošana turpināsies līdz 2023.gada beigām. Tiek pilnveidoti problemātiskie autotransporta pievadceļu posmi uz ostas piestātnēm, termināļiem un industriālajām zonām, kā arī izveidoti savienojumi iztrūkstošajos pievadceļu posmos. Tāpat turpinās gājēju ietvju, lietus ūdens novadīšanas sistēmu, ielu apgaismojuma un satiksmes drošības elementu izbūve vai pārbūve.

Projektā plānots veikt nepieciešamos uzlabojumus 19 pievadceļu jeb ielu posmiem gandrīz 13 kilometru garumā, samazinot autotransporta slodzi uz pilsētvidi un tās ietekmi uz Ventspils pilsētas iedzīvotājiem, tostarp samazinot gaisa piesārņojumu, smaku, trokšņu līmeni un vibrāciju pilsētā. Projekta kopējās plānotās izmaksas ir 19,65 miljoni eiro, tostarp KF līdzfinansējums ir 16,7 miljoni eiro.

Tāpat Ventspilī līdz 2023.gada jūnijam plānots turpināt 2017.gadā sākto Ventspils brīvostas koplietošanas infrastruktūras objektu atjaunošanu - Ziemeļu un Dienvidu molu atjaunošanu, kā arī krastu nostiprinājumu pārbūvi. Projekta mērķis ir uzturēt navigācijas drošību Ventspils brīvostas akvatorijā, nodrošināt netraucētu kuģu satiksmi, kuģošanas, kuģu stāvēšanas un apkalpošanas drošību. Projekta kopējās attiecināmās izmaksas ir 18,1 miljons eiro, tostarp plānotais KF līdzfinansējums 85% apmērā ir 15,4 miljoni eiro.

Svarīgākais
Uz augšu