Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Fiat 124 Sport Coupe jeb tā varēja izskatīties žigulis ar kupejas virsbūvi

Fiat 124 Sport Coupe
Fiat 124 Sport Coupe Foto: Automašīnu transporta un loģistikas uzņēmum Kurbads

Automašīnu transporta un loģistikas uzņēmuma “Kurbads” ikdiena ietver ne tikai jaunu automobiļu atvešanu uz Latviju, bet arī vēsturisku un citādi nozīmīgu auto transportēšanu visā Eiropā. Sākot jaunu rakstu sēriju par ekskluzīvām, kolekcijas un sporta automašīnām, autožurnālists Normunds Avotiņš smalkāk aplūko Fiat 124 Sport Coupe, kas aizvadītā gada nogalē ar treileri devās uz Vāciju. 

2020. gada nogalē automašīnu transporta un loģistikas uzņēmumam Kurbads atkal radās interesanta iespēja pārvadāt vēsturisku spēkratu. Uz Vāciju tika transportēts 70. gadu “skaistums, kas pieejams tautai” jeb “affordable beauty”, viena no tā laika izskatīgākajām itāļu Gran Turismo tipa automašīnām – sporta auto 70. gadu ģimenes galvai Fiat 124 Sport Coupe jeb automobilis, kas sniedz priekšstatu, kā būtu varējusi izskatīties “žiguļa” coupe.

Tautas sporta auto

1974. gada ražojuma divdurvju automašīna pieder trešajai un pēdējai šī modeļa paaudzei, jo Sport Coupe pārtrauca ražot vien gadu vēlāk pēc tumšsarkanā eksemplāra noripošanas no konveijera Turīnā.

Īpatnējo priekšdaļas dizainu ar masīvu viengabala radiatora restes rāmi modelis iemantoja vien 1973. gadā, kad šķīrās no savienotajiem dubultlukturiem un aizmugurējās optikas no Lamborghini Jarama.

Raksta foto
Foto: Automašīnu transporta un loģistikas uzņēmum Kurbads

Aprīkots ar 1,6 vai, kā šajā gadījumā, 1,8 litru četrcilindru dzinēju, elegantais auto spēja attīstīt ātrumu līdz pat 185 km/h. Motori galvenokārt bija aizgūti no Fiat vidējās klases sedana 132, kam bija līdzīgi, atdalīti priekšējie dubultlukturi un kurš tika ražots līdz pat 80. gadu sākumam. Ievērības cienīgi ir šā eksemplāra Abarth diski, kas gan biežāk sastopami oriģinālajiem 124 Spider.

Fiat 124 par pamatu VAZ-2101 "Kapeikai"

Kā liecina modeļa nosaukums, sporta auto ar klasisku trīsapjomu virsbūvi, četrām sēdvietām un salīdzinoši lielu bagāžnieku tika radīts uz Fiat 124 sedana bāzes. Kā visiem zināms, tas bija ne vien 1967. gada Eiropas Gada auto titula laureāts, bet arī “donors” pirmajam Toljati rūpnīcas modelim bijušajā PSRS, VAZ-2101.

Novietojot blakus abu automašīnu attēlus, grūti iztēloties tos kā radiniekus, tomēr tā ir – pievērsiet uzmanību kaut vai spidometram. Uzlūkojot automašīnas attēlus un sasprindzinot iztēli, var pat iztēloties, kā būtu varējis izskatīties sporta auto padomju ģimenes tēvam jeb “family man”, – ja vien tā būtu bijusi citāda valsts…

Raksta foto
Foto: Automašīnu transporta un loģistikas uzņēmum Kurbads

Itāļi pieturas pie pārbaudītām vērtībām

Lai gan automašīnu vēsturnieki labprātāk pievēršas 60. gadu Sport Coupe, šis eksemplārs pelnījis ne mazāk cieņas. Tā salons modernizācijas laikā izmainījās pavisam maz, kas 1972. gadā varbūt tika uzskatīts par vecmodīgu trūkumu (kam gan patiktu gaisa temperatūras regulēšana līdzās stāvbremzei!), taču no šī brīža skatupunkta tas ir pat pluss, jo ataino garāku modeļa vēstures posmu.

Ko vērta vien ir autosporta stilā veidotā papildrādītāju rinda paneļa vidū un sēdekļu apdare “punktiņā”, sastopama dažādos toņos. Fiat 124 Sport Coupe bija savam laikam drošs auto, un tam bija augstumā regulējama stūre.

Raksta foto
Foto: Automašīnu transporta un loģistikas uzņēmum Kurbads

Fiat 124 Sport Coupe iecienīts arī ASV

Sport Coupe biogrāfijā ietilpst arī viesizrādes ASV, kur importa Fiat izpelnījās cieņu duālā rakstura dēļ: tas bija glīts, ar to bija jautri braukt un vienlaikus tas bija gluži ērts transportlīdzeklis par nelielu naudu. Tomēr nesteidzieties vagot aizokeāna vēsturisko auto tirdzniecības vietnes cerībā atrast lētāku eksemplāru par šo.

Eiropas ražojuma spēkratu karjeru ASV toreiz neizbēgami iekrāsoja ķēmīgi bamperi un samocīti motori, attiecīgi drošības un izmešu ierobežojumu dēļ. Tomēr amerikāņu italofilu klubu apritē cirkulē ne mazums glītu Sport Coupe eksemplāru oriģinālizpildījumā – un par patiesi pievilcīgām cenām.

Fiat 124 Sport Coupe sevišķi iecienīts azartiskās vadāmības dēļ, jo ir viegls un apgādāts ar disku bremzēm visiem četriem riteņiem, kas 70. gados nebūt nebija izplatīta prakse.

Raksta foto
Foto: Automašīnu transporta un loģistikas uzņēmum Kurbads

Vēsturiska Sport Coupe, ko var atļauties šodien

Nevar noliegt, ka pirmo divu paaudžu Fiat 124 Sport Coupe dizains liek sirdij sisties straujāk. Tomēr paturēsim prātā, ka automašīna sākotnēji bija iecerēta kā pieejams sporta automobilis relatīvi plašam pircēju lokam. Automobiļu vēsturē netrūkst gadījumu, kad dažus gadu desmitus vēlāk tāds “tautas auto” attālinās no oriģinālās koncepcijas ar gaismas ātrumu un stratosfēriskām cenām. Fiat 124 Sport Coupe ir patīkams izņēmums, jo pagaidām ir relatīvi lēts un samērā viegli uzturams, ja pazīstat kādu, kam uzticēt Weber karburatoru. Tātad, šis Fiat ir arī labs starts uz aizraujošo vēsturisko automašīnu pasauli.

Materiāls tapis sadarbībā ar automašīnu transporta un loģistikas uzņēmumu Kurbads

Nepalaid garām!
Uz augšu