Kas ir labāk mūsu planētai: ar elektrību vai degvielu darbināts braucamais? Lai arī atbilde varētu šķist acīmredzama, tomēr viss nav tik vienkārši.
Vai elektroauto ir labāki mūsu planētai? (2)
Protams, elektromobiļi ir labāki videi, jo tie nerada izmešus un neveicina globālo sasilšanu. Tomēr arī elektromobiļi nav ideāli, un tiem ir pašiem savas piesārņojuma problēmas. Piemēram, to baterijas satur tādas sastāvdaļas kā litijs, kura iegūšanai nepieciešams ievērojams enerģijas daudzums.
Tomēr bateriju ražošana ir tikai viena elektromobiļa dzīves cikla daļa. 2014. gada pētījumā, kas publicēts zinātniskajā žurnālā “Proceedings of the National Academy of Sciences”, tika aplūkots pilns elektromobiļa dzīves cikls, sākot no metālu iegūšanas, kas vajadzīgs baterijām un beidzot ar elektrības ražošanu, kas vajadzīga, lai elektromobilis spētu kustēties. Pēc tam iegūtā informācija tika salīdzināta ar parastās degvielas automobiļu dzīves ciklu. Pētnieku komanda noskaidroja, ka elektromobiļi, kurus darbina ar elektrību, kas savukārt iegūta ogļu spēkstacijās, patiesībā ir vēl kaitīgāki videi nekā parastie degvielas automobiļi.
Lielākajā daļā pasaules gan elektrības tīkli ir, tā sakot, pietiekami tīri, lai elektromobiļi tomēr būtu videi labāki nekā degvielas auto. 2019. gadā tika aplēsts, ka 58% valsts elektroenerģijas tiek iegūti ogļu spēkstacijās. Tiesa, Ķīna, no otras puses, daudz iegulda atjaunojamo elektroenerģijas resursu attīstīšanā, piemēram, tur ir divas reizes vairāk vēja ģeneratoru, kā arī tā katru gadu uzstāda vairāk saules paneļus nekā jebkura cita valsts pasaulē, rakstīts zinātniskajā žurnālā “Nature”.
“Elektrības tīkliem kļūstot aizvien tīrākiem elektromobiļa dzīves cikla laikā, viss kļūs tikai labāk,” izteicās elektromobiļu pētnieks Gordons Bauers.
Pētījumā, kas šomēnes publicēts zinātniskajā žurnālā “Environmental Science and Technology”, tika izveidots hipotētisks nākotnes scenārijs, kurā uz pasaules ir tikai elektromobiļi. Lieki teikt, ka atklājums liecināja par labu elektromobiļiem un no fosilā kurināmā brīvu nākotni.
No vides perspektīvas ir viegli teikt, ka elektromobiļi ir labāki, tāpēc jāpērk tie, tomēr kā ar izmaksām? Vai elektromobili var atļauties tikai bagātākā sabiedrības daļa?
2020. gada ziņojumā gan liecināts, ka krītas arī elektromobiļu cena. Turklāt noskaidrots, ka elektromobiļa remonta un uzturēšanas izmaksas tā dzīves cikla laikā ir krietni vien mazākas nekā parastā auto gadījumā. Tas ir daļēji tāpēc, ka elektromobiļu motoram ir tikai viena daļa, kas kustas.
“Lai arī tagad tas izklausās radikāli, tomēr es domāju, ka ap 2030. gadu problēma būs tajā, cik ātri ražotājs var šos auto izgatavot,” piebilda Bauers.