Cilvēku pārvietošanās iespējas jeb mobilitāte ir svarīgs jautājums attiecībā uz darbaspēka kustību no viena reģiona uz citu. Atsevišķās Eiropas valstīs strādājošajiem tiek piedāvāta iespēja kompensēt ceļa izdevumus, ja strādājošais dodas no vienas pilsētas uz citu. Vai kas tāds būtu iespējams arī Latvijā?
Vai Latvijā ir iespējams mobilitātes pabalsts strādājošajiem? (3)
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs (AP) un Latvijas Bankas padomes padomnieks Andris Strazds TVNET tiešsaistes žurnāla Klik raidījumā “Nauda runā” skaidroja, ka Latvijā jau šobrīd pašvaldības īsteno dažādas atbalsta programmas mobilitātes jomā, cenšoties piesaistīt dažāda veida speciālistus.
Plešs kā piemēru minēja dažādas stipendijas ārstiem, rezidentiem, subsīdijas un nodrošināšanu ar dzīvokļiem citiem speciālistiem, kas nepieciešami pašvaldībai.
“Ņemot vērā to, ka arī pašvaldību specifika, kā arī izaicinājumi ir atšķirīgi, tad arī tie ir jautājumi, ko pašvaldībām jālemj, lai piesaistītu konkrētos speciālistus. No valsts puses skatoties, svarīga investīcija ir dzīvojamā fonda sakārtošana. Tas ir svarīgi, jo līdz šim piekoptā politika Latvijā nav ļāvusi pašvaldībām pieteikties un izveidot atbilstošu dzīvojamo fondu,” norādīja ministrs.
Mobilitātes atbalsti ir atzinīgi vērtējami, tomēr šajā gadījumā pastāv zināms risks, ka, piemēram, Bauskas iedzīvotāji tos varētu izmantot, lai vēl vairāk brauktu uz Rīgu un Pierīgu, nevis lai Rīgas iedzīvotāji brauktu strādāt uz Bausku.
“Mobilitātes atbalsts, protams, varētu ļaut cilvēkam palīdzēt savas spējas aiznest iespējami lētākā veidā uz to vietu, kur ir pieprasījums,” pauda Strazds.
Pašlaik arī var prognozēt, ka pēc “Rail Baltica” darbības sākšanas vairāk pašvaldību, piemēram, Bauskas un Salacgrīvas aglomerācijas ciešāk saistīsies ar Rīgu, jo ceļš uz galvaspilsētu un no tās kļūs daudz ērtāks.
Pilnu raidījuma ierakstu skaties TVNET tiešsaistes žurnālā Klik!