Pa jūru vai pa sauszemi sūtījumi ceļo ilgāk
Atšķirībā no pandēmijas pirmā viļņa aviopārvadātāji ir sākuši pielāgoties – ja nav avioreisu, vismaz kādu daļu sūtījumu bāzes lidostā var nogādāt citādi. Šobrīd starptautiskās aviokompānijas tiešos lidojumus uz Rīgu neveic, taču tām ir savs sauszemes transports, kas, ja iespējams, vairākas reizes nedēļā paņem pasta sūtījumus no Rīgas, lai nogādātu bāzes lidostā. Tas gan paildzina procesu, bet vismaz ļauj ieplānot pārvadājumus.
Ar sauszemes kravu pārvadātājiem vienoties ir grūtāk, jo atšķirībā no aviopārvadātājiem viņi nav ieinteresēti mazos apjomos – to pārvadāšana nav rentabla.
Savukārt lielu apjomu uzkrāšana nozīmē vēl ilgāku piegādes termiņu, kas nav ne pasta uzņēmumu, ne klientu interesēs.
“Vēl viena problēma – ar sauszemes transportu neaizbrauksi uz Austrāliju, Ameriku vai citām tālajām valstīm, kas neatrodas Eiropā, tāpēc pastāvīgi meklējam arī citus risinājumus.
Vienu reizi pandēmijas pirmajā vilnī transportējām pasta sūtījumus uz Austrāliju ar kuģi.
Tobrīd neko citu atrast nevarējām, jo tās nedaudzās aviokompānijas, kas izpildīja reisus, nebija ar mieru sadarboties – tām vai nu jau bija citi sadarbības partneri, vai arī tās principā nepieņēma pasta sūtījumus.”
Kuģis ir ļoti ilgs piegādes veids, ceļojums uz Austrāliju aizņem apmēram mēnesi, tāpēc to var izmantot tikai krīzes situācijās. Turklāt jāpierēķina laiks, kas nepieciešams, lai sakrātu pietiekami lielu pasta sūtījumu kravu – Latvijas gadījumā tas būtu vēl viens mēnesis. Diez vai klienti ilgstoši būtu gatavi šādam scenārijam, atzīst “Latvijas Pasta” starptautiskās loģistikas speciāliste. Izmēģināti arī citi ceļi – neilgi pirms Ziemassvētkiem nācies organizēt čārterreisu sadarbībā ar kravas pārvadājumu aviokompāniju, lai nogādātu pasta sūtījumus Lielbritānijā, kur tradicionāli ir viens no lielākajiem sūtījumu apjomiem, un pie viena izpalīdzētu Lielbritānijas pastam Royal Mail atgādāt kravas uz Rīgu. Taču tas ir dārgs prieks, tāpēc izmantojams vienīgi lielu sūtījumu apjomu gadījumā.