Lai arī šis mācību gads skolām ir pat vēl neparastāks par iepriekšējo, no mācīšanās un, protams, arī no dažādiem kontroldarbiem, pārbaudījumiem neaizbēgsi, pat ja mācies attālināti. Tomēr tieši viens no uzdevumiem 3. klases skolēniem matemātikā sacēlis patiešām lielu viedokļu vētru.
"Jākrāso dzīvas vistas?!" Skolēnu vecākus mulsina 3. klases uzdevums (1)
Līva, 3. klases skolnieces mamma: "Pēc diagnosticējošā darba matemātikā 3. klasei man kā vecākam radās jautājums, – kurš ir atbildīgs par diagnosticējošā darba saturu? Drausmas, nevis darbs."
Līva arī nosūta fotogrāfiju, kurā redzams pieminētais uzdevums – Marija vēlas nokrāsot vistu galvas, spārnus un astes trijās dažādās krāsās: brūnā, baltā un zilā. Vienas vistas galvu uzdevumā pieminētā Marija nokrāsoja brūnā krāsā, spārnus – baltā krāsā, bet asti – zilā krāsā. Skolēnam tagad jāsniedz atbilde, cik vēl vistu Marija var nokrāsot tā, lai visas vistas būtu nokrāsotas dažādi? Un iegūtais rezultāts arī vēl jāpamato.
Šo uzdevumu ievietojām arī “Bez Tabu” “Facebook” lapā, lūdzot skatītāju viedokli, vai šis pārbaudījums ir vai tomēr nav mulsinošs.
Daži no aptuveni 200 komentāriem:
“Pēc uzdevuma teksta var saprast, ka Marijai jānokrāso dzīva vista, kas ir cietsirdīgi, neētiski un nepedagoģiski. Monstrīgs uzdevumiņš.”
“Ņemot tieši no teksta, un atkarībā, cik Marijai ir gadu! Tad vai nu viņai pašai, vai vecākiem draud tiesu darbi par cietsirdīgu izturēšanos pret mājdzīvniekiem. Ja nu Marija tiešām izlems turpināt ar iecerēto!”
“Meitai bij šis uzdevums, apmulsa, protams, bet koncentrējās uz uzdevumu; attēlu gan varēja grafisku izmantot, nevis šo.”
“Pat ļoti musinošs!! Viegli iztēloties, kā skolēni ”Rimčika” bērnu stendā atver guašas krāsu iepakojumus, dodas uz gaļas nodaļu krāsot žāvētās vistas un izmisīgi meklē to galvas.”
“Neko mulsinošu šeit nesaskatu. Ja bilde būtu no krāsojamās grāmatas būtu, protams, labāk. Uzdevums uz loģiku, lai veicinātu bērnus domāt, ko liela daļa dara nelabprāt diemžēl.”
“Kādēļ jākrāso vistas? Viņas jau vēl jānoķer, lai nokrāsotu.”
Psihologs Emunds Vanags, kurš specializējas bērnu, pusaudžu konsultēšanā, pētījumos klīniskās, kognitīvās psiholoģijas sfērā, norāda, ka izglītības satura veidotājiem vajadzētu izvairīties no tamlīdzīga rakstura uzdevumiem, kas rada mulsumu sabiedrībā.
Pārbaudījumus un uzdevumus skolēniem sagatavo Valsts izglītības satura centrs, kas daļēji atzīst, ka uzdevums par vistu krāsošanu tomēr ir nekorekts.
Pirmkārt, uzdevumā pievienotajai bildei esot vajadzējis būt krāsainai, otrkārt, vajadzēja izvairīties no vārda “nokrāsot” lietojuma, tā vietā izvēloties “izkrāsot”.