Šodienas redaktors:
Jānis Tereško
Iesūti ziņu!

Ja tevi nevar atrast internetā, tevis faktiski nav (4)

Raksta foto
Foto: wufkids.com/

Covid-19 krīze ir piespiedusi mainīt ne tikai cilvēku ikdienu, bet arī uzņēmēju darbu. Portāla TVNET projektā “Uzņēmējdarbības māksla” ar savu pieredzi, kā pārvarēt šo krīzi, dalījās uzņēmuma “WUF Kids” pārstāvis Toms Lange.

Jautāts, vai pirms pandēmijas sākuma bija prognozēta kāda krīze, kuras iespaidā būtu nepieciešams mainīt darbības veidu, Latvijā radītā bērnu apģērbu ražošanas un dizaina zīmola pārstāvis Lange pauž, ka pandēmijas sākumā nebija nekādas priekšnojautas, ka būs krīze.

“Tieši pašā pagājušā gada sākumā atvērām veikalu. Analizējot visus riskus, kas bija iespējami, mēs, protams, vērtējām, ka varētu būt kādas krīzes, taču nedomājam, ka tas tiešām tā varētu notikt,” sacīja Lange.

Covid pirmais vilnis ieviesa korekcijas daudzu uzņēmumu darbībā. Kas mainījās “WUF Kids” darbībā?

“Laikam esam spējuši labāk pielāgoties videi, jo iepriekš mēs bijām tikai e-vidē un šobrīd lielākie zaudējumi ir tādi kā veikals, kas tikko atklāts, īstenībā ir gadu stāvējis slēgts. Protams, mācība ir gūta – ir izmēģinātas dažādas mārketinga stratēģijas, taču vairāk sekojam līdzi naudas plūsmai un produktiem, ko tirgojam,” skaidro Lange.

Protams, ka piesardzīgāk tiek pieiets lieliem plāniem un kompānija necenšas plānot kaut milzīgas investīcijas uz izaugsmi, bet vairāk visam tiek pieiets piesardzīgi.

Pandēmijas laikā no darbinieku drošības viedokļa uzņēmums ievēro visas valstī noteiktās prasības un ierobežojumus.

“Veikalā uz vietas tirgojām tikai atļauto produkciju - produktus, kurus mēs kā mazais veikals varam tirgot. Protams, no drošības viedokļa varam priecāties, ka visi esam veseli un cenšamies arī nekur lieki nestaigāt. Pārsvarā visus pakalpojumus nodrošinām attālināti – mums ir piegādes ar pakomātiem un kurjerpastu. Tāpat ir arī cilvēki, kas izvēlas paņemt preces uz vietas veikalā,” saka Lange.

Vaicāts, cik sen “WUF Kids” jau ir interneta veikals un cik viegli bija sākt darbību internetā, Lange atbild, ka uzņēmumam internetveikals ir jau piecus gadus.

“Pirmos četrus gadus mēs darbojāmies tikai kā interneta veikals, tā ka pieredze ir pietiekami liela. Mums ir arī salīdzinoši liela klientu bāze. Paldies viņiem par to, ka viņi ir ļāvuši noturēties šajos apstākļos un kaut kādā mērā arī augt,” pauž Lange.

“Jā, tā kā mums tā e-vide nebija sveša, mēs varējām veikt kādus pielāgojumus. Varbūt mēs arī kaut ko zinājām, kas ir jāizdara, vienkārši tagad to prasīja situācija, tādēļ tas tika izdarīts daudz ātrāk.”

Domājams, ka pašlaik vēl daudzi uzņēmēji šaubās par to, vai būtu vērts sākt darboties interneta vidē. “WUF Kids” pārstāvis norāda, ka darbība internetā ir ļoti svarīga.

“Laiks jau bija parādījis: ja uzņēmums nav internetā, tad, visdrīzāk, viņa tikpat kā nav vispār, jo neviens to nevar atrast.

Jebkurš cilvēks, kurš meklē, piemēram, jebkuru lietu, mūsu gadījumā bērnu drēbes, ja viņš mūs nevar atrast, tad varam uzskatīt, ka mēs tikpat kā neesam,” iesaka Lange.

“Visiem uzņēmējiem varam ieteikt, ka interneta mājaslapa ir kā vizītkarte. Tā var atrast ļoti daudz klientu – gan vietējos, gan ārzemju. Un, ja tu izstrādā savu mājas lapu, tad veido šo savu identitāti tieši ar mājaslapu!”

Ir skaidrs, ka kādreiz pandēmija beigsies. Kādas būs galvenās mācības no šīs pandēmijas situācijas, ko noteikti varēs paņemt līdzi nākotnē?

“Noteikti, kā vienmēr, jebkuram uzņēmējam būs mācība, ka nevar paļauties tikai uz vienu lietu. Ja jums ir fizisks veikals, tad paļauties uz to un virzīt visus uz šo veikalu – tas nav īsti pareizi, jo paralēli ir jāattīsta arī e-vide. Tas ir tas, ko mēs darām, – mums ir jauna mājaslapa, mēs strādājam pie tā, lai iegūtu plašāku auditoriju,” norāda Lange.

Šādi uzņēmums spēj pielāgoties un rast dažādus risinājumus, piemēram, nodrošināt fleksiblus un vieglus piegādes nosacījumus, turēt noliktavā vairāk preču, lai klienti, pasūtot šo preci, var būt pārliecināti, ka šī prece tik tiešām ir pieejama. Nevar pieļaut situāciju, ka internetveikals pats nemaz nezina, vai prece ir pieejama noliktavā.

“Tieši tā arī veidojas neuzticība interneta veikaliem, ja klients pasūta preci un tā atnāk tikai pēc mēneša.

Jāspēj nodrošināt servisu tādā līmenī, kad klients pasūta preci un tad piegādes laiks ir līdz piecām dienām. Un tā arī ir tā panākumu atslēga – piegādes ātrums,” skaidro Lange.

Vaicāts, ko vēl varētu ieteikt citiem uzņēmējiem, lai būtu vieglāk tikt pāri šim laikam, Lange iesaka nesūdzēties par šodienas situāciju, jo situācija visiem ir vienāda.

“Noteikti jāiet uz priekšu, nevis vienkārši jāapstājas. Nesūdzēties par to, kā ir pašlaik. Lielākā vai mazākā mērā mums visiem tie noteikumi ir vienādi. Varbūt ir jāmēģina atrast kādu vājo punktu, kas ir bijis līdz šim, uzlabot atrastās nepilnības un tad, kad viss šis būs beidzies, sākt darboties ar jaunu sparu un būt daudz gudrākiem,” iesaka Lange.

“Tieši šajā brīdī varbūt vairāk ir vērts analizēt savus klientus, izstrādāt kādu sistēmu, kā labāk strādāt, kas mūsu klientiem labāk patīk. Es uzskatu, ka tad, kad tiksim šai situācijai pāri, mēs no šīs situācijas iziesim vēl labāki. Tāpēc to es iesaku par citiem – vairāk domāt par nākotni.”

Projekts top sadarbībā ar “Mozello.lv”.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu