Piemēram, naftas produktu pārvadājumu izmaksas jau ir divkāršojušās, un kavēšanās pasaules ražošanas piegādes ķēdē, jo īpaši automobiļu rūpniecībā, var skart arī patērētājus.
Cik daudz kuģu ir ietekmējusi “Ever Given” iestrēgšana?
Pirmdien rindā uz virzīšanos cauri kanālam gaidīja gandrīz 400 kravas kuģu, paziņoja Suecas kanāla pārvaldes vadītājs Osama Rabijs. Starp šiem kuģiem ir ne tikai konteinerkuģi, bet arī naftas tankkuģi, kā arī sašķidrinātās dabasgāzes kuģi.
Kravu pienākšanu ostās gaida desmitiem uzņēmumu gan Eiropā, gan Āzijā. Kravu aizkavēšanās ietekme uz uzņēmumiem būs aplēšama vien tad, kad būs pilnībā atsākusies kuģu kursēšana pa kanālu.
Kā tas skars Latvijas ekonomiku?
ERST Finance izpilddirektors Arnis Blūmfelds skaidro, ka jāvērtē un jānodala iespējamā īstermiņa un ilgtermiņa ietekme.
"Tiek ziņots, ka uz "Ever Given" esošajos konteineros atrodas arī preces Latvijas uzņēmumiem. Atkarībā no tā, kas šīs ir par precēm, to daudzuma un nozares, kurās tās tiks izmantotas, ietekme varētu būt momentāna.
Tomēr jāņem vērā, ka šajā transporta artērijā Latvijas ražotāju eksporta preču, kā arī importa preču, kas ir ar īsu jeb tūlītēju izmantošanas termiņu, ir ļoti maz. Tāpēc pamanāma ietekme, visticamāk, tieši konkrēto preču piegādes kavēšanās dēļ nebūs," norāda Blūmfelds.
Savukārt ilgtermiņā šīs avārijas rezultātā jau tagad ir pieaugušas transporta izmaksas uz un no Āzijas valstīm. Pieprasījums pēc alternatīviem transporta veidiem, tādiem kā dzelzceļš un avio, ir audzis par ~30%, kas loģiski ir nesis līdzi arī cenu korekciju uz augšu. Tāpat rodas konteineru deficīts, kas kavē jau nākamo preču fasēšanu un piegādi. Ostās veidosies sastrēgumi, jo liela daļa kuģu tajās ienāks vienlaikus, tādā veidā veicinot arī cenu celšanos šiem pakalpojumiem.