Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Rīgas reklāmas tirgus pārdalē uzvar ar Lembergu ģimeni saistīts uzņēmums (14)

Partijas "Zaļo un Zemnieku savienība" reklāma pirms 13.Saeimas vēlēšanām
Partijas "Zaļo un Zemnieku savienība" reklāma pirms 13.Saeimas vēlēšanām Foto: Edijs Pālens/LETA

Septembrī no Rīgas ielām pazudīs reklāmu stabi un stendi - tos nomainīs 460 jauni stendi un ekrāni. Tiesības tos uzstādīt Rīgas būvvalde piedāvā piecās izsolēs. Pirmajā no tām uzvarējis uzņēmums, kura finanses saistītas ar ASV sankciju sarakstā iekļautā un par smagiem noziegumiem notiesātā Aivara Lemberga ģimeni, radot bažas par to, kas iegūs kontroli pār galvaspilsētas vides reklāmas tirgu gadu pirms Saeimas vēlēšanām, svētdien vēstīja TV3 raidījums "Nekā personīga".

Rīgas domes ārkārtas vēlēšanu aģitācijas laikā 10 lielākās partijas par reklāmu izvietošanu samaksāja vairāk nekā miljonu eiro. Tās bija pirmās vēlēšanas, kurās kampaņas politiskie spēki apmaksāja ar naudu, kas saņemta no valsts budžeta. Saskaņā ar atskaitēm Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam, vairāk nekā trešo daļu maksāja par reklāmas stabiem un ekrāniem. Kopā ik gadu vides reklāmas nozares ieņēmumi sasniedz 8 miljonus eiro. 

Šogad beidzas Rīgas slēgtie līgumi par 700 reklāmas vietām galvaspilsētā. Tajās 12 gadus saimniekojuši divi starptautiski uzņēmumi: “JCDecaux” un "ClearChannel". Dome no šīm firmām saņēma ap 3000 eiro gadā. Līgumi slēgti vēl 2008. gadā, kad Rīgas mērs bija Jānis Birks. Nila Ušakova laikā tie tika pagarināti. 

Rīgas pilsētas būvvaldes Pilsētvides dizaina pārvaldes vadītājs Valdis Dombrovskis raidījumam skaidroja, ka šie līgumi pilsētai ir neizdevīgi, jo savulaik slēgti ne izsoles kārtībā: "Šobrīd ir pienācis tas brīdis, kad mēs ar prieku viņus izbeidzam un izsludinam jaunas, atklātas izsoles, kuru rezultātā iegūstam maksātspējīgus uzņēmējus."

Būvvalde nolēma, ka turpmāk reklāmas vietu būs mazāk, bet izsoļu vairāk. Pie līgumiem tiks tie, kas piedāvās visaugstāko cenu. Tas izraisīja nozares iebildumus. “JCDecaux Latvia” vadītāja Jeļena Brokāne norādīja, ka Eiropā tik vērienīgām investīcijām izsoles nenotiek, turklāt kritēriji iekļauj gan to, ko pilsēta var iegūt ne tikai naudā, bet arī graudā, piemēram, klimata kontroles mērījumus vai citus pakalpojumus.

Pirmajā izsolē piedāvātas 80 vietas ar sākumcenu 42 000 eiro. Pieci pretendenti iesniedza tam tuvus piedāvājumus, bet viens visus "pārsita" ar vairākas reizes lielāku summu.

"Visual Media" ieguva līgumu uz 10 gadiem par nomas cenu 165 tūkstošiem eiro gadā. 

"Visual Media" valdes loceklis Reno Grinbergs apgalvo: "Pirms es nosolīju šo summu, es veicu rūpīgu analīzi, es izveidoju biznesa plānu. Un man šajā finanšu grafikā, biznesa plānā parādījās šāda summa, ar kuru es varētu startēt, šī bija optimālā summa."

Latvijas Reklāmas asociācijas vadītāja Baiba Liepiņa apšauba šādu rīcību, norādot, ka 

šādi cipari neatbilst nekādai loģikai - nedz ekonomiskajai situācijai, nedz esošajai tirgus situācijai:

"Ja būtu tik fantastiska situācija, vides reklāmas tirgus izmainītos, izaugtu, kam īsti nav pamata, pat tad grūti noticēt, ka par tādām cenām varēs kaut ko pārdot."

"Grūti konkurēt šādos apstākļos, kad vienkārši parādās ļaudis ar kaut kādu finansējumu, nezināmas izcelsmes, un tas ir vienīgais kritērijs. Mūsu ieskatā valstij, pašvaldību uzņēmumiem būtu jāveicina uzņēmējdarbība, kas maksā nodokļus, nodarbina cilvēkus un veido šos publiskos līdzekļus," piebilst Liepiņa.

Izsolē uzvarējušais uzņēmums iepriekšējos gados cietis zaudējumus, nodarbina tikai dažus cilvēkus par vidējo algu, kas atbilst minimālajai.

Reklāmas nozare bažījas, ka tas nespēs uzstādīt jaunās reklāmas vietas. Grinbergs apgalvo, ka algas uz papīra izskatās mazas tikai tāpēc, ka uzņēmuma komanda strādā vairākās saistītajās firmās un katrā saņem darba samaksu.

Būvvalde apgalvo, ka līgumi ar "Visual Media" slēgti jau kopš 2007. gada, lai arī firma dibināta tikai 2009. gadā. Ar tādu pašu nosaukumu vairākus gadus darbojusies cita kompānija, kas nu jau likvidēta. Reno Grinbergs vai viņa tuvinieki ir īpašnieki veselai virknei uzņēmumu, kuru adreses un kontakttelefona numuri pārklājas. Vairākiem redzama saistība ar Aivara Lemberga ģimenes biznesu.

"Visual Agency" saņēmis 800 tūkstošu eiro aizdevumu no "ALA Investments". Tas ir Ventspils mēra pirms 19 gadiem dibināts uzņēmums, kuru vadījuši viņa bērni un uzticības personas. Kopš Lemberga iekļaušanas ASV sankciju sarakstos par firmas patieso labuma guvēju deklarēts Lemberga znots, reklāmas nozares uzņēmējs Jānis Austriņš.

Grinbergs nenoliedz, ka ar Anriju Lembergu ir pazīstams jau 27 gadus. "Es esmu ventspilnieks, kā gan mēs varētu nebūt pazīstami?"

Būvvaldes vadītājs Dombrovskis norāda: "Noteikumos mēs nedrīkstam ierakstīt tādu prasību - ja šis pretendents ir saistīts ar kaut ko, tāds nedrīkst pretendēt izsolē. Tamdēļ ir attiecīgi drošības dienesti, kas to visu vērtē." Tiesa, būvvalde Finanšu izlūkošanas dienestā interesējusies, vai tai ir tiesības vērtēt uzņēmumu. Saņemta atbilde, ka būvvalde var prasīt pretendentam apliecinājumu, ka visi līdzekļi ir legāli iegūti. Šāda atruna Būvvaldes iepirkumos vai izsolēs nav standarts, tas darīts tieši neskaidro "Visual Media" līdzekļu izcelsmes dēļ.

Nākamo reklāmas vietu loti izsolīs 13. aprīlī. Izsole notiks klātienē un mutiski, kā to lūdzis uzņēmums "Visual Media", kas ir arī šībrīža pirmās izsoles uzvarētājs. 

Reklāmas asociācija uzskata, ka šīs izsoles kropļo tirgu, jo pretendentiem nav noteiktas nekādas prasības. Tā sūdzējusies Rīgas domes deputātiem, bet tie problēmas nesaskata. Domnieki saņēma arī vēstules par to, kā tika noslēgts līgums par reklāmas izvietošanu ekrānos “Rīgas satiksmes” transportā. 

Par Rīgas sabiedriskā transporta reklāmas līgumu interesējās vairāki uzņēmumi. Pagājušajā vasarā "Rīgas acs" izsludināja izsoli, taču par to uzzināja tikai viena firma - "Visual Agancy". Tā tagad visus "Rīgas satiksmes" ekrānus nomā par 1200 eiro mēnesī.

Uzņēmēju sūdzības par izsoli jaunā Rīgas domes vadība izmantoja par ieganstu, lai tiktu vaļā no "Rīgas acs" valdes, taču izsoles rezultātus neatcēla. Firma apgalvoja, ka viss darīts pēc noteikumiem, un informāciju par izsoli jebkurš varēja izlasīt "Rīgas acs" mājas lapā. Taču "Nekā personīga" izpēte liecina, ka pagājušajā vasarā šī mājas lapa nedarbojās. "Rīgas acs" nav ne sazvanāma pa norādītajiem telefoniem, ne sastopama adresē. Izsoles nolikumā norādītā iepirkumu komisijas sekretāre uz žurnālistu jautājumiem atteicās atbildēt un uzņēmums neatbildēja arī uz epastu.

Reno Grinbergs neslēpj, ka saņēma piedāvājumu sadarboties no kompānijas, kam ar "Rīgas aci" bija reklāmas līgums līdz šim. Tas ir saistīts ar "Pirmā baltijas kanāla" īpašniekiem. Kad pērnā gada sākumā šos uzņēmumus kratīja Valsts drošības dienests, Grinbergs sācis komunicēt ar "Rīgas aci" pa taisno, bet sludinājumu par izsoli pamanījis mājaslapā. 

Vides reklāmas uzņēmumi stāsta, ka

parasti jaunu reklāmas stendu izbūves saskaņošana ilgst gadu, pusotru. Būvvalde un “Visual Media” sola, ka jaunās reklāmas vietas tika pabeigtas dažu mēnešu laikā.

Pērn reklāmas uzņēmumi pamanījuši vēl vienu savādu galvaspilsētas izsoli. Satiksmes departaments izolīja reklāmas vietas pie tiltiem un pārvadiem, nosakot priekšrocības tiem, kas savus pieteikumu iesniegs pirmie. Kā pirmais pieteicās "Visual media". Šī izsole pēc sūdzībām tika apturēta.

Svarīgākais
Uz augšu