Ar mērķi radīt iedzīvotājiem un videi draudzīgu mobilitāti, Latvija pievienojusies Eiropas Savienības (ES) nakts vilcienu iniciatīvai, tādējādi apņemoties veicināt nakts ātrvilcienu pakalpojumu attīstību, informēja Satiksmes ministrijā (SM).
Latvija pievienojas ES nakts vilcienu iniciatīvai (1)
SM pauda, ka nodomu deklarācija starptautisko ātrvilcienu nakts vilcienu attīstībai sagatavota Vācijas valdībā, un no Latvijas puses ES līmenī to parakstījis satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).
Dzelzceļa transporta nozīmība ES tiek attīstīta, lai virzītos uz "Zaļā kursa" mērķiem. Ar šo deklarāciju sniegts politiskais atbalsts jaunajai iniciatīvai "Transeiropas Ekspresis", kas ir simbols Eiropas tālākai integrācijai un savienojamībai starp dažādām Eiropas pilsētām un kultūras vietām. Jaunā iniciatīva ir platforma, uz ko arī balstīt un attīstīt dzelzceļa projekta "Rail Baltica" satiksmi, lai nākotnē nodrošinātu efektīvu "Rail Baltica" pasažieru vilcienu iekļaušanos Eiropas kopējā dzelzceļa pārvadājumu tīklā, skaidroja ministrijā.
"Pagājušā gadsimta 20.-30.gados no Rīgas līdz Berlīnei ar nakts ātrvilcienu varēja aizceļot vidēji 15 stundās, un šie pārvadājumi bija pieprasīti. Pašlaik būvējam jauno "Rail Baltica" dzelzceļa infrastruktūru, kas atkal savienos Baltijas valstis ar Rietumeiropu un dos iespējas veidot nakts ātrvilcienu maršrutus," sacīja Linkaits.
SM norādīja, ka politiskā apņemšanās paredz vairākus soļus, piemēram, nepieciešamību pēc tehniskiem un operacionāliem risinājumiem, lai šādus pakalpojumus veidotu, prasīt Eiropas Komisijai (EK) finansējumu dzelzceļa ritošā sastāva atjaunošanai tiem sastāviem, kas veic pārrobežu pārvadājumus, sniegt atbalstu dzelzceļa operatoriem, infrastruktūru pārvaldniekiem šādu pakalpojumu attīstīšanā, veicinot darbu pie vienotas un savstarpēji savietojamas biļešu rezervēšanas sistēmas. Jaunā iniciatīva varētu arī popularizēt nakts vilcienus, radot interesi par tādiem maršrutiem no pasažieru puses.
Nakts vilcienu savienojums pa "Rail Baltica" ātrgaitas dzelzceļa līniju tika paredzēts jau agrīnajā ieguvumu izpētē. Balstoties uz paredzamo pasažieru pieprasījuma novērtējumu, tas ir iekļauts "Rail Baltica" ātrgaitas vilcienu kustības plānā 2026.-2056.gadam. Plāns atspoguļo modernu, integrētu pieeju, kas paredz, ka tirgus pieprasījums ir galvenais kritērijs, pēc kura tiek plānots vilcienu kustības grafiks.
Plāns iekļauj arī divus nakts vilcienus - Tallina-Rīga-Kauņa-Varšava-Berlīne un Viļņa-Kauņa-Varšava-Berlīne, dodot iespēju pasažieriem sasniegt tālākus galamērķus Eiropā, arī ar skatu uz jauno "Transeiropas Ekspresi". Šo plānu izstrādāja Vācijas uzņēmums "ETC Gauff Mobility GmbH", sadarbībā ar "COWI A/S" (Dānija) un "Institut fur Bahntechnik GmbH" (Vācija), atklāja SM.