Rancāns šim secinājumam nepiekrita, norādot, ka daudz priekšlikumu sagatavojis arī Saeimas Juridiskais birojs.
Tomēr no daudziem priekšlikumiem komisijas sēdēs deputāts Eglītis tomēr pats atteicās, saskaroties ar iebildēm ne tikai no FID, bet arī citām iestādēm.
“Tajā brīdī, kad FID sagatavoja ļoti uzskatāmu, ļoti skaidri pārskatāmu prezentāciju, kā viens vai otrs priekšlikums ietekmē kopējo sistēmu, visi jautājumi uzreiz bija noņemti. Un arī Eglīša kungs atsauca savus priekšlikumus. Uzreiz bija skaidrs, ka tur apakšā nav kaut kāda ļaunprātīga speciāla lobēšana,” intervijā “De Facto” sacīja Rancāns.
Pēc vairāku deputātu, tostarp Eglīša iniciatīvas no likumprojekta svītrota likuma norma, kas turpmāk prasītu patiesajiem labuma guvējiem nevainojamu reputāciju tajās jomās, uz ko likums attiecas. Latvija grasījās būtiski paplašināt starptautiskās prasības. Tagad Finanšu ministrija kā kompromisu piedāvā ierobežot tikai sodītas personas.
“Pēc būtības netiek vērtēta reputācija, bet sodāmība. Vai patiesais labuma guvējs ir sodīts konkrētās jomās. Tā nav izraisīta avārija. Tās ir konkrētas jomas – tautsaimniecība, korupcija un tādas lietas. Un sodāmība nav dzēsta,” skaidro ministrijas valsts sekretāres vietniece Līga Kļaviņa.
Saeimā izvērtās arī debates par to, vai personu loks, kam turpmāk būs jāpilda likuma normas, nav padarīts pārāk plašs, tādējādi radot uzņēmējdarbībai lieku administratīvu slogu.
Ministrijā uzsver, ka ne Eiropas Savienības direktīva, ne FATF (Finanšu darījumu darba grupa) rekomendācijas lielu elastība nepieļauj. Taču likuma autori esot centušies padarīt prasības ne tik smagnējas tajā jomās, kur noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas risks nav tik augsts.
Ņemot vērā plašo rezonansi deputāti nolēmuši likumu nedzīt cauri steidzamības kārtā, kā sākumā bija plānots.
Tāpēc par izmaiņām būs vēl jābalso otrajā un trešajā lasījumā.