Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Sešas nākotnes tendences, kas ietekmē uzņēmējus jau šodien (4)

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Spēja paredzēt nākotni, pieprasījumu un vajadzības vēl, pirms to izdarījuši citi, prognozēt, kuras nozares attīstīsies un kuras gaida noriets - tā ir uzņēmēja veiksmes atslēga. Šīm zināšanām vēl nekad nav bijusi lielāka nozīme, kā tagad. Laikā, kad pandēmija ir mainījusi mūsu ikdienu teju līdz pašiem pamatiem, kad eksperti prognozē, ka nākamajos 20-30 gados mēs piedzīvosim vairāk pārmaiņu nekā pēdējos 300 gados. Kā tām sagatavoties?

Šīs pārmaiņas nav tikai par produktiem, pakalpojumiem un veidu, kā uzņēmums sasniedz savus patērētājus, tās ir arī par to, kā tiek organizēts darbs, veidotas komandas un attiecības ar klientiem un sabiedrību. Tehnoloģijas un digitalizācija ir tikai viena monētas puse, kamēr otrā pusē būs domāšanas veids, elastīgs biznesa modelis un atvērtība jaunām iespējām.

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras rīkotajā konferencē "Deep Tech Atelier", kas Rīgā norisinās no 14. līdz 16. aprīlim, futūrists un sociālais uzņēmējs Igors Bēkers, kosmosa jomas vizionārs Riks Tamlinsons un organiskās ķīmijas doktors un investors Aškans Fardosts dalījās savos novērojumos un pieredzē par to, kāda būs mūsu nākotne un kā tā ietekmēs uzņēmējus.

Tirgus pētījumus un biznesa scenārijus aizstāj tendenču analīze un iespēju tūlītēja izmantošana

Bēkers uzsver, ka nākotnē uzvarēs tālredzīgi uzņēmumi, kas investēs tehnoloģijās un inovācijās.

"Mēs nevaram gatavoties nākotnei, izmantojot datus - aptaujas un tirgus pētījumus - par cilvēku lēmumiem pagātnē vai par pamatu ņemot novecojušus biznesa modeļus.

Tas viss rada tā dēvētos "aklos punktus" un tādus neparedzētus iznākumus kā Trampa nākšana pie varas un breksits," tā Bēkers.

Futūrists pretstata divas pieejas "Mad Men" jeb "Trakie vīri", kas kā metafora aizgūta no tāda paša nosaukuma slavenā seriāla par reklāmistu ikdienu 70. gados un paša radīto konceptu “Math Men” jeb "Matemātikas cilvēki".

"Pirmā grupa ir tradicionāli domājošie zīmoli ar vērienīgiem reklāmas un pētījumu budžetiem, kuri modelē neskaitāmus biznesa scenārijus un algo visdārgākos konsultantus. Taču galu galā 40% no tiem bankrotē. Tas liek aizdomāties," saka Bēkers.

Tikmēr "Matemātikas cilvēki" analizē tendences, izmanto iespējas, tiklīdz tās rodas un kultivē uz inovācijām orientētu domāšanas pieeju. "Viņi vēlas radīt ko jaunu, viņi algo jaunus un talantīgus cilvēkus un uzņemas riskus. Tieši tā jauni zīmoli spēj pārņemt veselas industrijas mazāk nekā desmit gados. Tas līdz šim šķita neiespējami, taču tas notiek," teica Bēkers.

To apliecina "Tesla", "Google", "Facebook", "Netflix" u.tml. "Disney" kompānija vēl gluži nesen pierādīja, ka spēj apvienot "Trako vīru" un "Matemātikas cilvēku" biznesa filozofijas, sākot piedāvāt satura abonēšanas iespējas.

Nākotnes klienti ir "digitālie iezemieši", kuriem jābūt arī uzņēmumu komandā

Jaunā, tā dēvētā "alfa" paaudze, ir uzaugusi ar ekrāniem rokās un ar ieradumu vienmēr būt tiešsaistē. "Izaicinājums slēpjas tajā, ka lielākā līdzšinējās paaudzes daļa līdz galam neizprot, ko tas nozīmē būt "digitālajam iezemietim". It sevišķi lielās korporācijas. Tāpēc es ieteiktu iekļaut savu uzņēmumu komandās šīs jaunās paaudzes pārstāvjus, lai labāk saprastu un sagatavotos savai nākotnes auditorijai un klientam," teica Bēkers.

Viņš arī piebilst, ka šī izšķiršanās - adaptēties jaunajai auditorijai un paaudzei vai turpināt darīt to pašu, ko pēdējos 20 gadus, - nav pat par tehnoloģijām, tā ir kultūras un domāšanas veida maiņa.

Digitālās tehnoloģijas ir līdzeklis, nevis mērķis

Bēkers atgādina, ka tehnoloģijas, produktu inovācijas un digitalizācija nav un nevar būt galamērķis, jo tas nav svarīgākais, kas nodrošina uzņēmuma izaugsmi.

"Mērķis ir uz klientu orientēta pieeja un vēlme viņam palīdzēt, produkti, kas nodrošina servisu un jauni biznesa modeļi," skaidro Bēkers.

Viss notiek vienlaikus un visu laiku jeb ardievas lineārajai domāšanai

Vairākus tūkstošus gadu rakstītais un vēlāk drukātais vārds ir radinājis cilvēku domāt lineāri, vienlaikus šim uzskatam pielāgojot izglītības, ražošanas un politiskās sistēmas.

"Mēs esam apguvuši, ka, darot lietas konkrētā secībā, nonāksim pie noteikta rezultāta. Taču tagad šo uzskatu grauj internets, jo tas rada situācijas un iespējas, ka viss nepārtraukti var notikt vienlaikus.

Šajā jaunajā informatīvajā vidē vairs nav vietas lineārai domāšanai un pasaules uztverei," skaidro Fardosts.

Pēc viņa teiktā, mums ir jāatbrīvojas no lineārās domāšanas ilūzijas. "Piemēram, pēc "Teslas" uzskatiem, darījums sākas brīdī, kad auto ir piegādāts klientam. Uzņēmums nemitīgi apkopo un analizē datus no visām savām saražotajām automašīnām, kas atrodas ielās, un, balstoties uz šiem datiem, atjaunina to programmatūru. Tā šie automobiļi turpina attīstību pat tad, kad tie ir pametuši rūpnīcu. Tas ir nelineārs produkts, kas turpina izaugsmi ar interneta un digitālo tehnoloģiju nodrošināto iesaisti," stāsta Fardosts.

Produkti un pakalpojumi dinamiski adaptējas mainīgajai pasaulei

Pēc Fardosta uzskatiem, nākotnē produkti vai pakalpojumi vairs nebūs lineāri, tie dinamiski un digitāli attīstīties, turklāt to radīšanā būs iesaistītas plašākas grupas.

"To arī sagaida patērētājs - dinamisku produktu vai pakalpojumu, kas adaptējas dinamiskajai, nevis lineārajai pasaulei," piebilst Aškans.

Līdz ar internetu sabiedrība ir mainījusi pašorganizācijas pieeju, radot tā dēvētās digitālās ciltis, kuras apvieno intereses, vērtības, pārliecības un mērķi neatkarīgi no atrašanās vietas, laika zonas, tautības utt.

Digitālās cilts maina veidu, kā tiek radīti un pārdoti produkti. Jaunās digitālās kompānijas neizmanto tradicionālās mārketinga metodes, tās meklē šīs ciltis, domā, kuras problēmas viņi var šīm ciltīm atrisināt un tā rada produktus.

"Ir pagājuši tie laiki, kad produktus izstrādāja aiz slēgtām durvīm izpētes un attīstības departamentos, tagad veiksmīgus produktus rada kopā ar šīm digitālajām ciltīm," uzsver uzņēmējs un pētnieks.

Kā piemēru viņš min digitālo cilti "Open Insulin'', kas ir pārliecināti, ka insulīna receptei ir jābūt atvērtai un brīvi pieejamai, lai ikviens varētu šo medikamentu saražot par pieejamu cenu. Kamēr bionisko protēžu ražotājs "Open Bionics" sadarbojas ar "geimeriem", lai radītu tādu bioniskās rokas dizainu, kas ir gan augsti funkcionāla, gan arī cilvēkiem ar invaliditāti ļauj justies kā supervaroņiem.

Elastīga pieeja un iztēle būs nākotnes atslēga

Gan Bēkers, gan kosmosa jomas vizionārs Riks Tamlinsons ir vienisprātis, ka nākotne piederēs tiem, kuriem ir iztēle un drosme kļūdīties. Proti, mūsdienās vairs nav laika gariem produktu attīstības procesiem. Tā vietā nāk elastīga pieeja - jauna produkta laišana tirgū, testēšana reālā laikā un uzlabošana.

"Tā ir inovāciju laikmeta būtība - radīt, izmēģināt, iespējams, salauzt radīto un sākt atkal no jauna. Nav nozīmes, cik reizes mēs krītam, ja vien mēs atkal ceļamies kājās," teica Tamlinsons.

Viņš ir pārliecināts, ka kosmosa industrija tuvākajās desmitgadēs attīstīties eksponenciāli strauji un cilvēku regulāra došanās kosmosā ir tikai laika jautājums. Tāpēc šī būs viena no industrijām, kur sagaidāma izaugsme ar jaunām biznesa iespējām, ja vien mēs tās spējam iztēloties.

Ekspertu nākotnes prognozes un redzējumu, kā uzņēmējiem pielāgoties, "Deep Tech Atelier" reģistrētie dalībnieki varēs vēl mēnesi skatīt ierakstā konferences tiešraides platformā. Tie, kuri vēl nav paguvuši piereģistrēties, var paspēt to izdarīt arī 16. aprīlī.

“Deep Tech Atelier” pasākumi tiek īstenoti Eiropas Reģionālās attīstības fonda projektos “Inovāciju motivācijas programma” un “Tehnoloģiju pārneses programma”.

Svarīgākais
Uz augšu