Memfisas stils ir daļa no ietekmīgā postmoderna dizaina, kas 80. gadu sākumā parādījās Milānā bāzēto dizaineru kolektīvā "Memphis Design". To vadīja leģendārais itāļu dizainers Etorē Sotass, un tas atstāja lielu ietekmi uz 80. gadu dizainu, apstrīdot līdzšinējo izpratni par gaumi ar savu bezbailīgo stilu sajaukšanu un apvienošanu.
Dedzīgs un rotaļīgs. Kas ir Memfisas stils?
“Memphis Design” radīja polarizējošu stilu ar drosmīgām krāsām, bieži vien nesaskanīgiem modeļiem un radikālu pieeju dizainam. Mūsdienās Memfisas dizains ir nebeidzams iedvesmas avots mūsdienu interjera, modes un grafikas dizaineriem, scenogrāfiem un kostīmu dizaineriem un citiem māksliniekiem.
Austrijā dzimušais itāļu arhitekts un dizainers Etorē Sotass 1980. gadā savā viesistabā izveidoja “Memphis Design” kolektīvu, kas pulcēja drosmīgus dizainerus no visas pasaules, apvienojoties vēlmē satricināt dizaina pasauli. Viņi radīja uzmanību pievērsošo, pretrunīgi vērtēto un likumus pārkāpjošo stilu, ar 55 mēbeļu vienībām debitējot 1981. gada Milānas “Salone del Mobile” (tagad saukta par Milānas mēbeļu izstādi). Tūliņ pat viņi kļuva slaveni visā pasaulē.
Ar savu ornamentālismu, kas piesātināts ar popkultūru un vēsturiskām atsaucēm, Memfisas stils bija pretreakcija uz 50. un 60. gadu tīro, lineāro, pagājušā gadsimta vidus moderno estētiku un 70. gadu minimālismu. Pats Sotass nāca no radikālā dizaina kustībām Itālijā. Viņa agrīnajā darbībā ietilpst skulpturālās mēbeles, kuras pats sauca par "totēmiem", un tagad tās atrodas ievērojamos starptautiskos muzejos, piemēram, Metropoles mākslas muzejā Ņujorkā. Memfisas dizainu ietekmēja atkal uzplaukusī interese par 20. gadsimta 20. gadu elegantā un eklektiskā dizaina stila Art Deco kustību, kā arī gadsimta vidū populārā avangarda tēlotāja mākslas kustība – popārts. Abi šie stili bija populāri 80. gados.
Sotass un viņa domubiedri izstrādāja dekoratīvus metāla un stikla priekšmetus, mājas aksesuārus, keramikas priekšmetus, gaismekļus, tekstilizstrādājumus, mēbeles, ēkas, interjerus un stila identitāti, kas bija negaidīta, rotaļīga un drosmīga.
"Kad es biju jauns, viss, ko mēs jebkad dzirdējām, bija funkcionālisms, funkcionālisms, funkcionālisms. Ar to nepietiek. Arī dizainam jābūt jutekliskam un aizraujošam,”
reiz teica Sotass.
Memfisas dizains ietekmēja kultūru, iedvesmojot populārus televīzijas raidījumus, piemēram, “Pee-wee's Playhouse” un “Saved By the Bell”. Slavenā 1980. gadu dizaina fanu vidū bija leģendārais modes dizainers Karls Lāgerfelds un mūziķis Deivids Bovijs.
Taču Memfisas dizains nekad nebija spējīgs iekarot visu sirdis – tas vai nu patika, vai nepatika, un tāpēc šī kustība apsīka jau pirms desmitgades beigām. Sotass pats aizgāja no kolektīva 1985. gadā, un daži no citiem tā vadošajiem dizaineriem turpināja individuālās karjeras, līdz 1988. gadā kolektīvs izjuka pilnībā. Pagājušā gadsimta deviņdesmitajos gados zīmolu iegādājās Alberto Bianči Albriči, kurš turpina ražot dizaineru oriģinālos 80. gadu dizainus.
Kopš 2010. gada, kad 80. gadu nostalģija atgriezās modē, Memfisas dizains ir kļuvis par iedvesmas avotu daudzu nozaru dizaineriem, tostarp tādiem modes namiem kā Dior un Missoni, kā arī jaunajām interjera dizaineru un filmu veidotāju paaudzēm.
Kādēļ šo Itālijā dzimušo dizaina kustību sauc par Memfisas dizainu? Tās nosaukums ir atsauce uz Boba Dilana dziesmu “Stuck Inside of Mobile with Memphis Blues Again” no 1966. gada albuma “Blonde on Blonde”, kas spēlēja uz riņķi naktī, kad “Memphis Design” kolektīvs sarīkoja pirmo oficiālo tikšanos Sotasa viesistabā.
Memfisas dizaina galvenās īpašības:
Izaicina pastāvošos priekšstatus par to, kas ir laba gaume
Neievēro vadošo Bauhaus dizaina filozofiju, ka forma seko funkcijai
Radīts, lai izraisītu emocijas
Skaļš, nekaunīgs, dedzīgs, rotaļīgs, neierobežots
Spilgtas krāsas neparastās kombinācijās
Apzināti izmanto drosmīgus un pretrunīgus rakstus
Vienkāršas ģeometriskas un neredzētas formas
Melnbalta grafika
Noapaļotas malas un līkumi