Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa

Trīs mājsaimniecības ierīces, kuru energoefektivitāte ļaus samazināt ikdienas tēriņus

Foto: Pexels

Iegādājoties jaunas elektroierīces, ne visi patērētāji pievērš uzmanību energomarķējumam un izprot tā informatīvo nozīmi. Galvenā pamatdoma, kāpēc uz elektroprecēm varam atrast krāsainas uzlīmes ar piktogrammām, – marķējums sniedz patērētājiem uzskatāmu un saprotamu informāciju par produktu un ar to saistīto resursu patēriņu. Tādējādi patērētāji var pārdomāti izvēlēties iekārtas, kuras savā darbības laikā atstās mazāku ietekmi uz vidi, kā arī ļaus samazināt mājsaimniecības ikdienas tēriņus. Piemēram, energomarķējums palīdz labāk saprast, kāds būs ierīces vidējais elektrības vai ūdens patēriņš, trokšņa līmenis, veiktspēja.

Energomarķējumu dažādām iekārtām Eiropas Savienībā pirmo reizi sāka piemērot 1994. gadā. Kopš šā gada marta noteiktām ierīču grupām pakāpeniski tiek mainīts marķēšanas koncepts un līdzšinējās +++A/G efektivitātes klases vietā turpmāk visas ierīces tiks ierindotas skalā no A līdz G. Jaunais marķējums jau ir spēkā piecām produktu grupām – mājsaimniecības ledusskapjiem un saldētavām, veļas mazgājamajām un žāvēšanas mašīnām, trauku mazgājamajām mašīnām, televizoriem un elektroniskajiem displejiem, gaismas avotiem.

Jau šobrīd lielākā daļa elektroierīču pēc iepriekšējās skalas atbilst A+, A++ vai A+++ klases novērtējumam. Taču, mainoties marķējumam, līdz šim energoefektīvākās iekārtas, kas saņēma augstāko novērtējumu, tiks ierindotas B – D klases kategorijā. Līdz ar to A klase nākotnē tiks piemērota tikai inovatīvākajiem un energoefektīvākajiem ražojumiem.

Veļas mazgājamās mašīnas

Vienas no mājsaimniecībā visaktīvāk nodarbinātajām ierīcēm, kas patērē ne tikai nozīmīgus elektrības un ūdens resursus, bet atstāj arī ievērojamu ietekmi uz apkārtējo vidi, ir veļas mazgājamās mašīnas. Vidējais vienas veļas mazgājamās mašīnas tilpums ir 7 kg. B energoefektivitātes klases veļas mašīnas uz 100 mazgāšanas cikliem patērēs aptuveni 52 kWh, kas finansiālā izteiksmē būs 8-10 EUR (atkarībā no mājsaimniecības elektroenerģijas tarifa). Savukārt vienā mazgāšanas ciklā patērētais ūdens patēriņš būs 45 litri. Izvēloties iekārtu, kurai ir ātrās mazgāšanas režīms, mazu veļas apjomu būs iespējams izmazgāt 15 minūtēs – taupot gan laiku, gan resursus. Veļu mazgājot 30 grādu režīmā, nevis 60 grādu, par 60% samazinās elektrības patēriņš.

Ledusskapji

Izvēloties ledusskapi, uzmanība jāpievērš kompresora kvalitātei un kopējam siltumnīcefekta gāzu daudzumam, kas tiek radīts tā darbības laikā. Ja ledusskapim ir digitālais invertoru kompresors, tas patērēs par aptuveni 30% mazāk enerģijas nekā viena ātruma asinhrono motoru kompresori. Līdz ar to ievērojami samazināsies siltumnīcefekta gāzu emisijas. Izvēloties šāda tipa ledusskapi, ilgs kalpošanas laiks,  klusa darbība un zemāki elektroenerģijas rēķini garantēti.

Ledusskapī produkti jāizvieto tā, lai tiktu nodrošināta pietiekama atstarpe no visām pusēm gaisa cirkulācijai. Tas palīdzēs samazināt gan enerģijas patēriņu, gan elektrības rēķinus. Pievērs uzmanību, vai ledusskapim ir No Frost tehnoloģija. Tā nodrošina vienmērīgu dzesēšanu, novēršot apsarmojumu un apledojuma veidošanos. Tādējādi produkti, kas ātri bojājas, būs ilgāk uzglabājami svaigi. Efektīvās darbības dēļ šis risinājums samazinās dzesēšanas sistēmas noslodzi, palielinās tās kalpošanas laiku un novērsīs ar ledusskapja atkausēšanu saistītos enerģijas zudumus.

Televizori

Pēdējo gadu gaitā televizori ne tikai izšķirtspējas un kvalitātes, bet arī ilgtspējas ziņā piedzīvojuši ievērojamas pārmaiņas. Sākot ar tehnoloģijām, kas izmantotas ražošanas procesā, līdz pārstrādātiem materiāliem tā iepakojumā. Arī skatoties televizoru, iespējams ietaupīt elektrību, ja vien izvēlēsies enerģijas taupīšanas režīmu. Ražotāji ir spēruši soli tālāk un piedāvā inovatīvas televizoru pultis, kuru izmantošanai nav vairs nepieciešamas baterijas. Jaunākajās pultīs ir iestrādātas saules baterijas, kas ļaus tās uzlādēt ar apkārtējo apgaismojumu vai USB savienojumu. Septiņu gadu laikā tas ļaus samazināt AA bateriju patēriņu par 99 miljoniem (vidējais TV produktu dzīves cikls ir 7 gadi).

Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu