Sociālo mediju gigants “Facebook” tiek apsūdzēts par pusaudžu datu vākšanu un to pārdošanu reklāmdevējiem, kas veido reklāmu saturu par alkoholiskiem dzērieniem, azartspēlēm, svara zaudēšanu un iepazīšanās iespējām.
"Facebook" apstiprina pusaudžiem paredzētas alkohola, azartspēļu un iepazīšanās reklāmas
Lobistu grupa “Reset Australia” pagājušajā gadā izveidoja reklāmas kontu “Ozzie News Network”, lai pārbaudītu, vai “Facebook” pret pusaudžu datiem izturas saudzīgāk nekā to personu informāciju, kas sasnieguši pilngadības vecumu. Kā noskaidrojās, datu kopas, kuras “Facebook” iegūst, tiek izmantotas, lai izveidotu mērķtiecīgas reklāmas sociālo mediju vietnēs.
Jau iepriekš veiktie sociālo mediju pētījumi ārzemēs ir parādījuši, ka izsekošana notiek arī citās lielās platformās, piemēram, “Instagram”, kas pieder “Facebook” un “YouTube”.
“Reset Australia” izpilddirektors Kriss Kūpers: “Kompānija ļauj reklāmdevējiem iegādāties piekļuvi profiliem, kā arī pusaudžus izvēlēties kā mērķauditoriju ļoti apšaubāmās interešu jomās. Tas ir šokējoši.”
“Reset Australia” pētniecības ietvaros no “Facebook” saņēma noraidījumu divām parasto cigarešu reklāmām, taču, iesniedzot elektronisko cigarešu reklāmas, tās tika apstiprinātas. Līdz ar to rodas priekšstats, ka tradicionālā reklāmas tiek stingri reglamentētas, taču likums nav sekojis līdzi tendenču izmaiņām, radot to, ko Kriss Kūpers sauc par sistēmas nepilnību.
Kopumā “Facebook Ads Manager” platforma piedāvāja piekļuvi aptuveni 740 000 Austrālijas bērniem vecumā no 13 līdz 17 gadiem. Tika identificēti:
- 52 000 pusaudžu, kurus interesējas par alkoholu
- 14 000 bērnu un pusaudžu, kuru interešu lokā ir azartspēles, strauja svara zaudēšana un iepazīšanās tiešsaistē
- mazāk nekā 1000 interesentu par smēķēšanu
Katras reklāmas izmaksas:
- alkohols – 3,03 ASV dolāru
- azartspēles - 11,24 USD
- smēķēšana – 138,50 – 210,97 USD
Atsaucoties uz ētiskām bažām, “Reset Austrlia” nemaksāja par reklāmām un tās nebija pieejamas “Facebook” platformā.
Grupa ir aicinājusi federālo valdību izstrādāt kodeksu, kas reglamentē to, kā datus par jauniešiem var vākt un izmantot, uzsverot, ka jābūt skaidrai bērnu un vecāku piekrišanai, pilnīgai pārredzamībai pār datu lietošanu. "Reset Australia" aicina valdību vadīties pēc Lielbritānijas pieredzes, kas pagājušā gada laikā ieviesa vecumam atbilstošā dizaina kodeksu.
Kompānijas “Facebook” pārstāvji informē, ka pārskata katru reklāmu, pirms tā tiek publicēta, kā arī vērš uzmanību, ka tās var tikt pārskatītas arī pēc to rādīšanas, un tām jāatbilst vietējiem likumiem.
“Ikvienam, kurš reklamē mūsu platformas, ir jāievēro mūsu politika, kā arī visi vietējie likumi un kodeksi, piemēram, tie, kas ierobežo alkohola reklamēšanu nepilngadīgajiem Austrālijā. Lai to atbalstītu, mums ir arī vecuma ierobežošanas rīki, kurus visi uzņēmumi var paši ieviest savos kontos, lai kontrolētu, kurš redz viņu radīto saturu.”