Pavadīt katru rītu un vakaru aptuveni pusstundu spoguļa priekšā, uzklājot sejas mitrinātājus, krēmus, eļļas un citus produktus, kļūst par aizvien izplatītāku praksi, bet kāpēc?
Sejas krēmu lieto tikai sievišķīgi veči? Absurds! Vīriešu prasības mainās
Šķiet, ka vēl pavisam nesen doma par vīrieti bija sajūgta ar ideju
par raupju individuāli, kuram ir apdedzināta vai sausa āda, jo viņam nav nepieciešamas ekstras, kā pretapdeguma vai sejas krēms, tāpēc, ka viss, ko viņš dara, ir - tēlo "īstu vīru visu cauru dienu’’.
Tomēr, laikiem mainoties, šī ideja ir kļuvusi absurda līdz ar to, ka vīrieši saprot, ka “rūpes par ādu nav sievišķības iezīme, tieši pretēji, tā ir vīrišķīga darbība.”*
Tomēr, kas tieši ir mainījies?
Pirmkārt, veids, kā mēs skatām sevi un savu ķermeni. Zinātnieki atklāj: "Aizvien vairāk ķermeni skata kā rādītāju pašsavaldībai un pašdisciplīnai." **
Pirms 40 gadiem būt par vīrieti nozīmēja ierasties darbā, būt spēcīgam utt., bet mūsdienās populāra kļuvusi disciplinēšanas un kontroles ideja. Tu esi sava ķermeņa pavēlnieks un tāpēc esi atbildīgs par to, kā tas tiek uztverts.
Šis noved pie otrā punkta – tēla. Caur disciplinētām praksēm mēs varam mainīt veidu, kā mūs uztver. Šā iemesla dēļ vīrieši ieraduši kopt sejas ādu, lai būtu veiksmīgāki darbā, attiecībās vai vispārīgi dzīvē.
Rūpes par ādu ir viens no veidiem, kā mēs gleznojam darbu, kuru rādām citiem, tāpēc to popularitāte ir lēnām augusi.
Latvijā veiktajā aptaujā* atklājās, ka ikdienā iet dušā, apkopj bārdu un lieto dezodorantu vai antiperspirantu 85% vīriešu, bet sejas attīrīšanas līdzekļus tikai 25%, sejas vai acu krēmu - 24%, ķermeņa krēmu vai losjonu - 12%, pedikīru vai manikīru apmeklē 5,6%. Arī masāžu apmeklē tikai 14% vīriešu.
Līdz ar to elementāras higiēnas normas ir ierasta prakse, bet dažādas ādas kopšanas procedūras ir salīdzinoši retas. Daudzi vīrieši ādas kopšanas rutīnu uzskata par homoseksualitātes pazīmi. Pētījumi ir parādījuši,*** ka
vīriešiem ir jācīnās, lai attaisnotu šo normālo praksi, jo to bieži uztver kā zīmi, ka vīrietis ir gejs.
Tomēr, jo vairāk vīriešu saprot ne tikai veselības, bet arī vispārīgās dzīves labumus, ko tā spēj sniegt, ir viegli redzēt, kāpēc aizvien vairāk vīriešu ir gatavi rūpes par savu ādu padarīt par ikdienas rutīnu.
Aktieris un mūziķis Nauris Brikmanis uzskata, ka ir nepieciešams ieklausīties savā ķermenī. Viņš dzīvo ar uzskatu: "Es mēģinu saprast savu ķermeni – ja kaut kas nav, es mēģinu saprast, kas viņam nepatīk no tā, ko ar viņu daru. Līdz ar to es mēģinu nedarīt pāri savam ķermenim." Ja, piemēram, āda saka, ka tā ir diskomfortā, tad ir jājautā – vai tas ir tāpēc, ka nelietoju sejas krēmu, kas to mitrinātu?
* Dati balstīti uz aptauju, kas veikta Dove Latvija Facebook lapā laika posmā 9.-16.04.2021. Respondentu skaits 233 vīrieši.
Sadarbībā ar Dove Men Care
* Pinney K. Masculinity in Men's Hygiene Products. Maryville University, 2010. p.8
*Gill, R., Henwood, K., & McLean, C. Body Projects and the Regulation of Normative Masculinity // Body & Society, 2005. p. 55
*Hall. M. Look More Chiselled: Masculinity and Cosmetics // Metrosexual Masculinities. Palgrave Macmillan, 2015.