Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Uzlabojumi Peugeot-Citroen modeļu klāstā var radīt milzu zaudējumus Tesla

Tesla automašīnas pie dīlera salona
Tesla automašīnas pie dīlera salona Foto: AFP/SCANPIX

Jaunizveidotais Stellantis koncerns, kurā apvienojušās autoražotāju grupas Fiat Chrysler Automobiles un Groupe PSA, atteiksies pirkt CO2 emisiju kvotas no elektromobiļu ražotāja Tesla, intervijā Francijas laikrakstam Le Point sacījis Stellantis vadītājs Karloss Tavaress.

PSA grupas modeļu klāsta papildināšana ar elektromobiļiem un hibrīdiem ļaus Stellantis jau 2021.gadā iekļauties ES noteiktajos izmešu normatīvos, līdz ar ko koncerns vairs nejūt nepieciešamību pirkt CO2 kvotas no Tesla.

Emisijas kvotu prakse tiek plaši lietota gan ASV, gan ES. Eiropā saskaņā ar jaunāko Euro-6d ekostandartu, sākot ar 2021. gada janvāri, vidējais CO2 izmešu līmenis jaunām automašīnām nedrīkst pārsniegt 95 gramus uz 1 km nobraukuma.

Ja autoražotāji nespēj iekļauties šajos limitos, viņiem tiek uzliktas lielas soda naudas. Lai no tām izvairītos, pastāv iespēja nopirkt emisiju kvotas no tiem uzņēmumiem, kas atbilst vides prasībām un kurām veidojas brīvo kvotu pārpalikums. 

Tā kā Tesla ražo un pārdod tikai elektroauto, tā pati neizmanto emisijas kvotas - un pārdod tās ražotājiem ārpus ierobežojumiem.

Fiat Chrysler Automobiles, kas tagad ir daļa no Stellantis, bija Tesla lielākais kvotu pircējs - no 2019. līdz 2021. gadam tas šim mērķim kopumā iztērēja 2,4 miljardus ASV dolāru. Tajā pašā periodā Tesla ziņoja par ienākumiem no oglekļa dioksīda kvotu pārdošanas par 2,365 miljardiem ASV dolāru. Tesla tīrā peļņa līdz 2021. gada pirmā ceturkšņa beigām sasniedza 1,408 miljardus ASV dolāru, un no tā var secināt, ka ar kvotu pārdošanu tika kompensēti aptuveni 1 miljardu lielu zaudējumi no pamatdarbības - elektrisko transportlīdzekļu ražošanas un pārdošanas.

Tādējādi, zaudējot šos blakusienākumus, Tesla riskē atkal nonākt mīnusos. Neatkarīgi eksperti gan uzskata, ka Stellantis vietā ātri atradīsies cits pircējs, jo pieprasījums pēc kvotām tagad ir ļoti liels.

Uz augšu