"Boeing 737 MAX" sāgai galu neredz jeb iemesli, kādēļ lidmašīnu ražotājs nonācis lielās grūtībās

Raksta foto
Foto: Reuters / Scanpix

Ir pagājuši teju divi gadi kopš brīža, kad aviācijas organizācijas liedza lidot ar “Boeing 737 MAX” laineriem. Tomēr šī bēdīgi slavenā lidmašīna joprojām ir visai bieži redzama ziņu virsrakstos, jo problēmas turpinās.

Kopš pagājušā gada, kad šī modeļa lidmašīnām tika atļauts atkal pacelties gaisā, “Boeing” ir piegādājusi vairāk nekā 90 “737 MAX” lidmašīnas modeļus aviokompānijām. Jā, lidmašīnu nozīme pandēmijas laikā ir mazinājusies un liela daļa jauno lidaparātu tāpat stāv dīkstāvē un netiek izmantoti.

Tomēr 500 “Boeing 737 MAX” lidmašīnām atkal ir liegts pacelties gaisā, jo ir atklāta jauna problēma, kas var ietekmēt elektronikas sistēmu lidmašīnā. Šī problēma ir iesaldējusi jaunu lidaparātu piegādes aviokompānijām un lieliski parāda to, kas notiek, kad lidmašīnu būves uzņēmumam ir problēmas nodrošināt lidmašīnu atbilstību ASV aviācijas regulatora prasībām, kas iepriekš saskārās ar ļoti skarbu kritiku, “pieverot acis” uz “Boeing 737 MAX” nepilnībām.

Maija sākumā atklājās, ka jaunatklātās problēmas ar elektroniku nebūt nav vienīgās – atsevišķu lidaparātu svarīgu dzinēju detaļās tika atklāta korozija, ko izraisīja ilgstošā dīkstāve. Arī šajā gadījumā ASV Federālā Aviācijas aģentūra uzdeva “Boeing” veikt visu nepieciešamo, lai novērstu šīs problēmas. Tas, protams, arī rada jaunu aizkavēšanos un izmaksas.

Pagaidām gan nav skaidrs, cik tieši lidmašīnām ir atklātas problēmas elektronikas sistēmā. Federālā Aviācijas aģentūra lēš, ka šādu lidmašīnu skaits varētu būt nedaudz virs 100, bet citi avoti runā par vairāk nekā 300. Tāpat nav zināms, kad šīs problēmas skartās lidmašīnas atkal varēs pacelties debesīs.

Ar ražošanas procesu saistītā elektronikas problēma tika atklāta jaudas vadības rezerves vadības blokā vairāku nesen ražotu lidmašīnu pilotu kabīnēs. Vēlāk problēmas tika atrasts vēl divās vietās lidmašīnā, tostarp vadības bloka glabāšanas plauktā un instrumentu panelī, ko uzrauga piloti. Šos potenciāli bīstamos trūkumus var salīdzinoši viegli labot. Kā norāda “Boeing”, problēmu var atrisināt, pievienojot kabeļus, kas jāpieskrūvē uz divām dažādām virsmām, izveidojot zemējuma ceļu.

Ir kļuvis skaidrs, ka “Boeing” problēmas ir radījušas nepatikšanas arī Federālajai Aviācijas aģentūrai, kura tagad īpaši padziļināti un detalizē meklē atbildes uz dažādiem jautājumiem un cenšas izvairīties no kļūdām, kas vēl vairāk var iedragāt iepriekš cietušo reputāciju. Ņemot vērā iepriekš pieļautās kļūdas, ASV aviācijas regulatora vadītājs Stīvs Diksons paziņoja, ka

“737 MAX” ir visrūpīgāk pārbaudītais lidmašīnas modelis vēsturē. Kritiķi gan norāda, ka lieguma atcelšana šī lidmašīnas modeļa izmantošanai ir bijusi pāragra.

Jaunas problēmas, vecais stāsts

Lai arī jaunatklātās problēmas nav saistāmas ar iepriekšējām nebūšanām, tās joprojām rada “Boeing” visai lielas nepatikšanas. Tiek norādīts, ka “Boeing” ražošanas process ir nonācis gluži kā zem lupas – atklāts, ka “Boeing 767” modeļa atsevišķos lidaparātos trūkst aizmirstas detaļas spārnos, tāpat arī “787 Dreamliner” ražošanā ir pieredzētas dažādas problēmas.

2018. gadā ziņotājs Eds Pīrsons skaidroja, ka “737 MAX” ražošanas process ir “haotisks un disfunkcionāls”, bet lidmašīnu sertifikācijas procesā regulators nav ņēmis vērā ražošanas standartu ietekmi uz lidmašīnu kvalitāti. Nozīmīga daļa problēmu tiek saistīta ar kompānijas vēlmi koncentrēties uz izmaksu un laika samazināšanu.

BBC citē Pīrsonu sakot, ka “nav pārsteigums par to, ka “737 MAX” ražošanas laikā pieļautie defekti tagad viens pēc otra turpina nākt gaismā.” Citi eksperti piekrīt, ka pagātnes un arī tagadnes problēmas ir saistāmas ar “Boeing” korporatīvo kultūru, kurā lielākais uzsvars ir likts nevis uz lidaparātu kvalitāti, bet gan uz laika un izmaksu taupīšanu, dažādus svarīgus uzdevumus cenšoties paveikt ātrāk.

Arī šī nav jauna informācija. Jau iepriekš tika pieļauts, ka “Boeing” arī pēc divām aviokatastrofām, kad kļūdu dēļ nogāzās “737 MAX” lidmašīnas, savā ražošanas procesā faktiski neko nemainīja, lai gan publiskajā telpā kompānijas pārstāvji sacīja, ka “”Boeing” noteikti pārskatīs norises savās ražotnēs”.

Lidmašīnu būves gigants uzsver, ka “tiek darīts viss, lai panāktu fundamentālas pārmaiņas un turpinātu strādāt, lai atjaunotu zudušo uzticību”.

Laiks lidot?

Vai kādā brīdī “Boeing” zaudēs pacietību, nepārtraukti labojot lidmašīnu modeli, kas izraisīja divas aviokatastrofas? Šāds lēmums varētu notikt gadījumā, ja kompānijai būtu, ko likt vietā, piemēram, pilnībā jauns lidmašīnas modelis.

Tomēr – pagaidām nekas cits, kā tikai baumas par iespējamu jaunu modeli, nav pieejams.

Janvārī uzņēmuma vadītājs Deivids Kalhuns pilnībā noraidīja šādu ideju: “737 MAX pilnīgi noteikti būs lidmašīna, ar ko lidos arī nākamā paaudze”. Viņš sacīja, ka radīt jaunu modeli pilnībā no nulles ir ļoti dārgs un riskants variants. Tā vietā lidmašīnu ražotājs paļaujas uz to, ka varētu uzlabot jau esošo modeli 737, kas ir iecienīts lidaparāts daudzās aviokompānijās visā pasaulē jau vairākas desmitgades.

Tomēr uz papēžiem spiež arī konkurence. “Boeing” niknākais konkurents “Airbus” ir laidis klajā “A320neo”. Šis lidmašīnas modelis ir faktiski tas pats vecais “A320”, tikai ar uzlabotāku energoefektivitāti un jauniem dzinējiem.

Sacensībā, kas “Boeing” faktiski nospieda uz ceļiem – gan finansiālā, gan reputācijas nozīmē, pagaidām nav redzams, kad “Boeing” varēs atviegloti uzelpot. Vismaz pašlaik problēmas ar “Boeing 737 MAX” lidmašīnām tikai vēršas plašumā, nevis iet mazumā.

Svarīgākais
Uz augšu