Svētdien Baltkrievija nosūtīja MiG-29 iznīcinātāju pavadīt un sagrāba "Ryanair" pasažieru lidmašīnu, kas bija ceļā no Atēnām uz Viļņu. Kopš tā laika par plaši apspriestu tematu kļuvusi pilota rīcība, nolaižoties Minskā. Vai pilots varēja turpināt ceļu uz Viļņu, neskatoties ne uz ko? Apkopojam publiskajā telpā izskanējušos ekspertu viedokļus.

Čikāgas konvencija nosaka, ka pasažieru lidmašīnas pārtveršana ir pieļaujama tikai tad, ja visas pārējās iespējas ir izsmeltas. Igauņu aviācijas eksperts un bijušais pilots Reins Porro laikrakstam "Postimees" norāda, ka iznīcinātāji parasti pasažieru lidmašīnas pavada tikai tādā gadījumā, ja lidmašīna vairākkārtīgi atsakās pildīt rīkojumus, ielido gaisa telpā, kur tai nav ļauts uzturēties, vai arī pārtrūkuši sakari, bet lidmašīna turpina lidojumu.

Tā 1999.gadā ASV notika ar "Learjet" lidmašīnu, kurā pasažieru vidū bija leģendārais golfa spēlētājs Peins Stjuarts. "Kad piloti vairs neatsaucās, iznīcinātāji tika nosūtīti izpētīt, kas noticis. Iznīcinātājs pavadīja lidmašīnu līdz tās nokrišanai un ziņoja par notiekošo. Izrādījās, ka bija pārstājusi darboties gaisa kondicionēšanas sistēma un visi lidmašīnā esošie cilvēki bija nosmakuši," stāsta Porro.

Taču notikumi, kas svētdien risinājās Baltkrievijas gaisa telpā, bija tīra provokācija, viņš uzskata.