Pirmie iespaidi: elektriskais Fiat 500e (4)

Fiat 500e
Fiat 500e Foto: Ingars Tenis, TVNET

Ar elektromobili jau nevienu vairs nepārsteigsi, jo mašīnas, ko vakarā uzlādē, lai no rīta varētu braukt, jau sen ir starp mums. Tikai nu jau ir pienācis tas brīdis, kad bateriju elektroauto ir stastopami ik uz soļa un vairs nav šaubu - tie ir uz palikšanu. Jo īpaši, ja īstenosies aktuālā iecere jauna elektroauto pircēju pabalstīt ar subsīdijām 4500 eiro apmērā, kā tas ir citviet pasaulē.

Finansiāls atbalsts elektroauto pircējiem noteikti būs iegādi veicinošs faktors, jo nav jau noslēpums, ka visiem, kas grib būt moderni un braukt videi draudzīgā veidā, maciņš ir jāatver plašāk nekā tiem, kas samierinās ar attīstībā iestrēgušajām iekšdedzes dzinēju tehnoloģijām. Pat ne iestrēgušām, bet vienkārši apturētām, jo cīņā par izdzīvošanu benzīna un dīzeļdzinēji ir nonākuši zaudētāja lomā, ko

vairāki autobūves koncerni jau paguvuši pasvītrot ar paziņojumu, ka strādās ar elektromobiļiem un jaunus tradicionālos iekšdedzes motorus vairs neattīstīs.

Tā sakot - kas ir, ar to jāiztiek, kamēr notiek pāreja uz mašīnām ar baterijām.

Fiat 500e
Fiat 500e Foto: Ingars Tenis, TVNET

Tās ir sliktas ziņas V8 motoru burbuļošanas, augstu apgriezienu dzinēju un izplūdes gāzu aromāta faniem, bet laba vēsts uz ilgtspējīgu mobilitāti vērstiem, apzinīgiem ļaudīm, kam svarīga mūsu planētas nākotne un kuri prot novērtēt elektroauto sniegtās priekšrocības. Var jau smīkņāt, ka elektroauto ir kā mobilais telefons, kas ar pilnu bateriju darbojas vienu dienu, tomēr patiesībā tas ir stipri maldīgs priekšstats, kas aktuāls varbūt bija pirms gadiem desmit, bet ne tagad.

Tagad ar faktiski jebkuru elektroauto var doties ceļojumā un tā izmēram nav nozīmes.

Vai tas būtu piecmetrīgs divarpus tonnas smags elektrosedans, vai supermini automobilis, Latvijas mērogi tam nav šķērslis, turklāt bieži vien priekšrocības ir tieši mazā auto pusē.

Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Ja ir sanācis izmantot viena samērā iecienīta automobiļu koplietošanas uzņēmuma pakalpojumus, tad mazo Fiat 500 labās īpašības tev nebūs noslēpums. Automašīnas nav raķetes, taču pa galvaspilsētu zibina veikli un ir ērti novietojamas visšaurākajās stāvvietās. Tagad Fiat 500 ir arī elektriskā versija 500e. Ja tā reģistrēta Latvijā un rotājas ar zilajām EX sērijas valsts numura zīmēm, brauc vēl veiklāk un mērķī nogādā vēl ātrāk, jo

bauda spēkā esošās priekšrocības, tātad cita starpā pirmās reģistrācijas maksas un ekspluatācijas nodevas atlaidi, kā arī tiesības izmantot sabiedriskā transporta joslas un lietot "Rīgas satiksmes" stāvvietas bez maksas.

Bet tā ir tikai elektroauto priekšrocību monētas viena puse. Otrā pusē ir prieks, ko sagādā elektromobiļa lietošana.

Fiat 500e
Fiat 500e Foto: Ingars Tenis, TVNET

Pavēro automašīnas sev apkārt un pārliecināsies, ka vairums no tām ir ar vienu, varbūt diviem cilvēkiem salonā. Pārējie “pasažieri” ir visādi nieki durvju kabatās un cimdu nodalījumā un liekais svars bagāžniekā. Neapšaubāmi liels auto ir neaizstājams, ja no pilsētas laukos ir jānogādā bariņš mājinieku, suns un bērnu rati, taču

ikdienā Fiat 500 izmēra auto ir tas, kas pilsētniekam nepieciešams.

Un, kā pārliecinājos trīs dienas ilgajā kopdzīves piedzīvojumā ar 500e, tik mazs auto, kam attālums starp numura zīmēm ir nedaudz vairāk par 3,6 metriem, lieliski der arī plašāku teritoriju apgūšanai. Jāseko tikai līdzi baterijas uzlādes līmenim.

Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

42 kWh akumulators ir lielākais, kas šobrīd pieejams 500e, un optimālos apstākļos kombinētā ciklā nodrošina līdz 320 km gaitas rezervi. Pilsētā ražotāja norādītā sniedzamība ir vēl lielāka, atbilstoši WLTP standartam sasniedzot 400 km. Realitātē gan nobraucamais attālums ir mazāks un

ar 100 procentu uzlādi jauktā braukšanas ciklā būs ap 250 km, bet tas tāpat ir pietiekami, lai no galvaspilsētas aizsniegtu jebkuru vietu Latvijā.

Ja jābrauc no Rucavas uz Balviem, tad bez papildu uzlādes maršruta vidū gan neiztikt, taču labā ziņa ir tā, ka automobilim jau standartā ir 85 kW līdzstrāvas lādētājs un, piemēram, e-mobi stacijās mazā Fiat baterija spēj paņemt visu, ko elektrības sūknis dod. Praksē tas savukārt nozīmē, ka piecas minūtes ilgas kafijas pauzes laikā auto sniedzamību var palielināt par 50 km, savukārt tukšu akumulatoru līdz 85% uzlādes līmenim var uzpildīt nieka 35 minūtēs.

Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Vēl pirms dažiem gadiem elektromobiļa uzlāde bija rūpīgas plānošanas jautājums. Mūsdienās - brauc tikai, seko līdzi uzlādes līmenim un, ja nepieciešams, piestāj uz dažām minūtēm, bet pilnu uzlādi veic, kad esi galā. Turklāt labi zināmā mājokļa labiekārtošanas lielveikala stāvvietā ir

vairāki uzlādes punkti, pie kuriem elektromobiļa vai plug-in hibrīda bateriju var uzpildīt bez maksas.

Vajadzīgs tikai atbilstošs kabelis, un tāds Fiat 500e bagāžniekā ir. Tā ka zināmos apstākļos un noteiktās vietās var apvienot auto uzpildīšanu ar sava nākamā dīvāna noskatīšanu un skandināvu kafijas nobaudīšanu.

Fiat 500e
Fiat 500e Foto: Ingars Tenis, TVNET

Elektriskais 500e, ko Fiat ražo savās dzimtajās mājās Turīnā un lepni pasvītro ar Po upes caurvītās pilsētas panorāmu un atbilstošu uzrakstu durvju roktura kabatā, ir aprīkots ar nelielu 118 zirgspēku elektromotoru. Uz papīra izskatās maz, taču 220 ņūtonmetru dēļ mazā auto dinamika ir apbrīnojama. Ar šo auto uz izbrīnu var paķert ikvienu, kurš gaida līdzās pie luksofora, jo, tiklīdz iedegas zaļais, tu ar savu itāli jau esi pusceļā līdz nākamajam luksoforam. 

Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

3,1 sekunde līdz 50 km/h vai 9 sekundes līdz 100 km/h nav raķešzinātne, tomēr vienmērīgais paātrinājums, kāds raksturīgs tikai elektromobiļiem ar vienu pārnesumu, sniedz pārsteidzoši patīkamas sajūtas.

Ne mazāk aizraujoša iespēja ir braukt ar vienu pedāli vien, ko dod pārslēdzamais Range režīms.

Tiešā tulkojumā tas nozīmē “dipazons”, tomēr faktiski norāda uz iespēju palielināt automašīnas gaitas rezervi. Sevišķi noderīgs tas ir pilsētā, kur ar aktivizētu Range var brīvi iztikt bez bremžu pedāļa lietošanas, jo rekuperācija ir pietiekami spēcīga un tik precīza, ka jau pēc aptuveni pirmā kilometra pratīsi atlaist akeseleratoru pareizajā brīdī, lai aizripotu līdz krustojumam, bet neiebakstītu priekšā stāvošajam auto. Noderīga funkcija ne tikai, lai pietuvotos Fiat minētajai 400 km sniedzamībai pilsētas apstākļos; Range režīmā bremzējot ar elektromotoru un paralēli lādējot bateriju, netiek izmantotas bremzes, tāpēc nedilst uzlikas un servisa apmeklējumi ir retāki un izmaksā mazāk.

Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Bez Normal un Range braukšanas režīmiem Fiat 500e piedāvā arī Sherpa režīmu, un tas būtībā ir režīms, ar kuru auto auto kā uzticams nastu nesējs Himalajos ar ierobežotiem enerģijas resursiem palīdz sasniegt galamērķi, kurš ievadīts navigācijas sistēmā, vai arī tuvāko uzlādes staciju.

Velkot paralēles ar viedtālruni, tas ir kā enerģijas taupīšanas režīms, kad tiek atslēgtas mazāk svarīgās funkcijas nozīmīgāko darbību veikšanai.

Tā 500e gadījumā ir pasažieru nogādāšana galamērķī, tādēļ tiek atslēgta klimata kontrole, spoguļu un sēdekļu apsilde, ko vadītājs gan jebkurā brīdī var ieslēgt atpakaļ, samazināta akseleratora atsaucība, bet maksimālais ātrums no 150 km/h tiek samazināts līdz 80 km/h.

Fiat 500e
Fiat 500e Foto: FIAT

Kādi secinājumi? Jo vairāk brauc ar elektromobiļiem, jo dziļāka ir pārliecība, ka ar zemes dzīlēs iegūto naftu darbināmie auto vairs nav lielceļu vienīgie karaļi. Tie tik ātri neizzudīs, taču elektromobiļi ir kļuvuši tik praktiski, ka jau vairs nav jārunā par elektroauto kā otro vai trešo ģimenes auto.

Tas var būt arī vienīgais transportlīdzeklis pat tik kompaktā formā, kāds ir Fiat 500e.

Jā, aizmugurē vietas nav daudz un bagāžnieks ar nenolocītām atzveltnēm ir tikai 185 litri, taču aizbraukšanai uz laukiem brīvdienās šķēršļu nav, par dzīvi pilsētā ar lādēšanu katru otro vai trešo dienu nemaz nerunājot. Turklāt šajā auto nav nekādu komforta un drošības tehnoloģiju kompromisu, jo pieejams ir viss, sākot no Apple CarPlay, Android Auto un telefona bezvadu lādētāja, un beidzot ar adaptīvo kruīza kontroli un joslu asistentu, kas 500e nodrošina Level 2 jeb otrā līmeņa autonomo braukšanu.

Elektriskais Fiat 500e la Prima konfigurācijā maksā ap 35 tūkstošiem eiro. Maz nav, taču ar sākumā minēto 4500 eiro atbalstu no valsts, kā arī paturot prātā, ka elektrība 100 kilometriem izmaksā kādus 2-2,5 eiro, aizspriedumu barjerām vajadzētu krist.

Materiāls tapis sadarbībā ar Autobrava

Uz augšu