Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Austrālijas lielākais dinozaurs – divstāvīgs, basketbola laukuma garumā

Foto: SIPA/Scanpix

Apstiprināts, ka jaunā dinozauru suga, kas atklāta Austrālijā, ir lielākā valstī un viena no lielākajām visā pasaulē.

Skeleta fosilija, kas nodēvēta par Kūperu (Cooper), tika atrasta Kvīnslendas dienvidrietumos 2007. gadā, tomēr šis skelets daudzus gadus bija tīts noslēpumainības miglā. Tikai tagad paleontologi to ir spējuši aprakstīt zinātniskajā žurnālā un iedot tam vārdu, vēsta "CNN".

Pētījums publicēts zinātniskajā žurnālā “PeerJ”.

Foto: SIPA/Scanpix

Kūpers savu vārdu ieguvis pēc tā latīniskā nosaukuma “australotitan cooperensis” un zemes virsmu bradāja pirms vairāk nekā 90 miljoniem gadu. Tas bija tā saucamais titanozaurs – augus ēdošas sugas pārstāvis no garkakla zauropodiem, kas ir vieni no lielākajiem dinozauriem vēsturē.

Aplēsts, ka dinozaurs līdz viduklim bija 5 līdz 6,5 metrus augsts un 25 līdz 30 metrus garš. Ar savu garo kaklu un asti tas vairāk atgādināja mums labāk zināmos brahiozaurus. Pētnieki stāstīja, ka pēc kaulu izmēra ātri noteikuši, ka dinozaurs ir lielo dinozauru sugas pārstāvis.

Vairāki kauli, piemēram, dinozaura lāpstiņas, iegurņa un kāju kauli bija lielākoties neskarti, tomēr zinātniekiem joprojām bija grūtības identificēt dinozaura sugu, jo strādāt ar trauslajiem un milzīgajiem kauliem nebija viegli. Turklāt lielie kauli bija izkaisīti pa dažādiem muzejiem, kas viens no otra bieži atradās simtiem kilometru attālumā.

Foto: SIPA/Scanpix

Lai nu kā, pētnieki beigās izmantoja 3D tehnoloģiju, lai noskenētu katru kaulu un pēc tam varētu tos digitāli salīdzināt ar citu dinozauru sugu kauliem. Atklājās, ka Kūpers ir cieši saistīts ar trīs citiem Austrālijas zauropodiem, kas atklāti tālāk uz ziemeļiem.

“Šis ir tikai sākums atklājumiem Austrālijā. Tas ir atvēris pilnīgi jaunu dinozauru apvārsni,” teica pētnieki.